Tanche / Tank
Moderator: MOD_Slekter
Tanche / Tank
HEI!
Har kommet over slekten Tanche / Tank. Der dukker det opp et tilfelle som jeg lurer på om noen har et godt svar på...
Niels Hansson Tanche f. ca 1647, Vang, Hedemark, d. 1701 Sund, Leirfjord, Nordland. g.m. Kirsten Hansdatter Leth f.? d. 1688 Skei, Dønna, Nordland. Datteren Karen ble gift med Thor Thommasson Sund.
I følge mine opplysninger var Niels sønn av sorenskriver på Hedemarken og Østerdalen Hans Carstenson Tanche f. 26.03.1604, Maribo i Danmark. Kona Kirsten datter av kjøpmann i Trondheim Hans Pederson Leth. Så dukka det opp noe som skapte forvirring, Kjeld Bugge (NST XXX s. 320) skriver at det bodde en Nils Hansson Quam - kalt Tanke på Inderøy i Nord Trøndelag som i 1685 giftet seg med Kirsten Hansdatter Leth.
Er det snakk om samme Niels Hansson Tanche? eller...
Kan noen bekrefte Niels Hansson Tanches opphav?
mvh
Hallstein
Har kommet over slekten Tanche / Tank. Der dukker det opp et tilfelle som jeg lurer på om noen har et godt svar på...
Niels Hansson Tanche f. ca 1647, Vang, Hedemark, d. 1701 Sund, Leirfjord, Nordland. g.m. Kirsten Hansdatter Leth f.? d. 1688 Skei, Dønna, Nordland. Datteren Karen ble gift med Thor Thommasson Sund.
I følge mine opplysninger var Niels sønn av sorenskriver på Hedemarken og Østerdalen Hans Carstenson Tanche f. 26.03.1604, Maribo i Danmark. Kona Kirsten datter av kjøpmann i Trondheim Hans Pederson Leth. Så dukka det opp noe som skapte forvirring, Kjeld Bugge (NST XXX s. 320) skriver at det bodde en Nils Hansson Quam - kalt Tanke på Inderøy i Nord Trøndelag som i 1685 giftet seg med Kirsten Hansdatter Leth.
Er det snakk om samme Niels Hansson Tanche? eller...
Kan noen bekrefte Niels Hansson Tanches opphav?
mvh
Hallstein
Re: Tanche / Tank
Nei, jeg kan ikke det. Men undres om det ikke finnes skifter som kan gi svar.
Vet du tilfeldigvis hva som er kilden for Hans' fødested i Maribo i Danmark ?
Vet du tilfeldigvis hva som er kilden for Hans' fødested i Maribo i Danmark ?
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter
Ang. Hans Carstensen Tanches fødested, så har jeg kun det fra en opplysning på en slektshjemmeside på nettet.
Jeg fant svaret vedr fødestedet til Hans - i Arnet Olafsen: Fortegnelse over sorenskrivere i Norge 1591-1814 (Norsk slektshistorisk forening, Oslo 1959, særtrykk av "Våre sorenskrivere I), s. 101. Han avla ed for stattholder Christopher Urne som sorenskriver over Solør og Østerdalen ca 1630. Ble etterfulgt av sin svigersønn, Liv Alexanderssen Borch, i 1661/62.
Jeg antar at en kan finne mere kilder i tingbøkene for Solør og Østerdalen, som ligger i Statsarkivet i Hamar.
Hva var Nils Hanssens yrke ?
Jeg antar at en kan finne mere kilder i tingbøkene for Solør og Østerdalen, som ligger i Statsarkivet i Hamar.
Hva var Nils Hanssens yrke ?
Nils Hansen Tanche ble bruker (bonde) på Sund i Leirfjord, Nordland. Han ble gift med enka etter forrige bruker. Hans første kone Kirsten dør på Skei i Dønna 1688 så han kom trolig til Sund etter det. Men hva han gjorde FØR han kom dit har jeg ikke funnet ut av ennå. Kansje var han på Inderøy i 1684 som K. Bugge skriver, på Dønna i 1688 når Kirsten dør - og til slutt på Sund.
Da tviler jeg på at han var sorenskriverens sønn; - jeg forventer at en sorenskriversønn ved midten av 1600-tallet tok seg utdannelse og havnet i et annet yrke enn som gårdbruker. Med mindre det dreide seg om en spesielt stor og velstående gård.
Sund var nok en betydelig gård, Nils sin svigersønn var jekteskipper og gårdbruker....
Jeg kom over registret til Embedsmenn i Midt Norge av Dahl på nettet. Der er Nils Hansen Quam nevnt, jeg har ikke denne boka... Kanskje finnes et svar der??
Jeg håper jeg får hull på dette problemet, det virker som det er "opplest å vedtatt" på mange slektssider på nettet at Kjersten Hansdatter Leth var gift med Nils Hansson Tanche - også kalt Nils Hansson Quam. Ikke lett å finne kilder for dette, men noe må da finnes.
Hallstein
Jeg kom over registret til Embedsmenn i Midt Norge av Dahl på nettet. Der er Nils Hansen Quam nevnt, jeg har ikke denne boka... Kanskje finnes et svar der??
Jeg håper jeg får hull på dette problemet, det virker som det er "opplest å vedtatt" på mange slektssider på nettet at Kjersten Hansdatter Leth var gift med Nils Hansson Tanche - også kalt Nils Hansson Quam. Ikke lett å finne kilder for dette, men noe må da finnes.
Hallstein
Var det en nabogård ved navnet Kvam ? Regner jo med at dette navnet stammer fra et gårdsnavn, muligens Nils' tidligere bosted.
Kvam navnet stammer i dette tilfellet fra Inderøy i Nord Trøndelag (i flg. Bugge, se tidligere innlegg). Sund ligger i Leirfjord i Nordland.
Min teori - uten å ha belegg for den ennå - er at Nils har bodd på Kvam i Inderøy som embedsmann, offiser eller lignende. Kona Kirsten dør på gården Skei på Dønna i Nordland (skifte 1688) (dette var en storgård). Nils har fått nytt embede der. Etter at kona døde giftet han seg med enka på Sund som var en betydelig gård. Det er ikke spesielt langt mellom Skei og Sund. Kansje dumt å kaste fram en slik teori??
Hallstein
Min teori - uten å ha belegg for den ennå - er at Nils har bodd på Kvam i Inderøy som embedsmann, offiser eller lignende. Kona Kirsten dør på gården Skei på Dønna i Nordland (skifte 1688) (dette var en storgård). Nils har fått nytt embede der. Etter at kona døde giftet han seg med enka på Sund som var en betydelig gård. Det er ikke spesielt langt mellom Skei og Sund. Kansje dumt å kaste fram en slik teori??
Hallstein
Jeg har kommet over Jørgen Hansen Thanch (1735-1811) som var kontrollør betjent ved tollerkontoret i Trondheim, http://www.genealogi.no/kilder/Tollere/t-aa.htm.
Han var gift med Ericha Lycke og bosatt i Jumfru Gade sogn i 1801, http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6055#ovre.
Er det noen som sitter inne med opplysninger om denne Jørgen Thanchs opphav.
Mvh Arvid
Han var gift med Ericha Lycke og bosatt i Jumfru Gade sogn i 1801, http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =6055#ovre.
Er det noen som sitter inne med opplysninger om denne Jørgen Thanchs opphav.
Mvh Arvid
Jeg ser at rådstarteren nevner sorenskriver Hans Tanche. Jeg har en stund lurt på hvem som var mor til barna hans. De fleste sekundærkilder jeg har konsultert nevner bare Elisabeth (Lisbeth) Thomasdatter, datter til sogneprest Thomas Laugesen. Men i hvert fall ett sted, en privat nettside, lar henne være mor kun til yngste sønn Nils. Mor til de andre oppgis å være en Karen Hansdatter Jessen, et nytt navn for meg.
Jeg kunne vel ha kontaktet innehaveren av nevnte nettsted med et spørsmål, men håper at problemstillingen interesserer flere enn meg. For alt jeg vet finnes det her allerede "god latin" som har gått meg forbi, i så fall blir jeg glad for å opplyses.
Jeg kunne vel ha kontaktet innehaveren av nevnte nettsted med et spørsmål, men håper at problemstillingen interesserer flere enn meg. For alt jeg vet finnes det her allerede "god latin" som har gått meg forbi, i så fall blir jeg glad for å opplyses.
Jeg ar også vært innom denne sorenskriveren, men jeg har konkludert med at han er for gammel. Hans Carstensen Tanche ble gift med Elisabeth Thomasdatter i 1647, mens Jørgen Hansen Tanche er født så sent som 1735.
Bare for ordens skyld: Mitt innlegg tar bare tak i trådstarteren (Halstein Berre) "sin" sorenskriver Hans Carstensen Tanche og gjelder hans koner og barneflokk, ingenting annet.
Til moderator: Er det ønskelig å åpne flere tråder som omhandler personer med samme slektsnavn i dette forumet dersom det er tydelig at det ikke nødvendigvis er slektskap på tross av navnelikhet, eller bør det være "en tråd pr navn" av hensyn til forumets oversiktlighet? Spørsmålet er ment generelt, altså ikke med særlig hensyn på denne spesifikke tråden.

Til moderator: Er det ønskelig å åpne flere tråder som omhandler personer med samme slektsnavn i dette forumet dersom det er tydelig at det ikke nødvendigvis er slektskap på tross av navnelikhet, eller bør det være "en tråd pr navn" av hensyn til forumets oversiktlighet? Spørsmålet er ment generelt, altså ikke med særlig hensyn på denne spesifikke tråden.
Øystein, det beste er en tråd med hver slekt, og der hvor ulike slekter har samme navn, er det mest hensiktsmessig med en tråd per slekt og dermed både to, tre eller fem tråder per navn. Eller to tråder per slekt, hvis det er ulike aspekter i tid og rom som diskuteres eller hvis trådene blir for store. Jeg pleier å - eller har til hensikt å skille slektene med samme navn fra hverandre gjennom presiseringer i overskriftene.
Tore H. Vigerust skrev:Øystein, det beste er en tråd med hver slekt, og der hvor ulike slekter har samme navn, er det mest hensiktsmessig med en tråd per slekt og dermed både to, tre eller fem tråder per navn. Eller to tråder per slekt, hvis det er ulike aspekter i tid og rom som diskuteres eller hvis trådene blir for store. Jeg pleier å - eller har til hensikt å skille slektene med samme navn fra hverandre gjennom presiseringer i overskriftene.
Den er grei.