Minimumskrav ved kobling mellom identiske personener

Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg

Svar
gj02415
Sted: OSLO

Minimumskrav ved kobling mellom identiske personener

Legg inn av gj02415 » 24. mai 2006 kl. 13.26

Hei,

Viser til etterlysning på: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32998

Jeg er litt usikker på som amatørslektsforsker hvilke krav jeg må minimum sette ved slike tilfeller før jeg kan kalle en kobling mellom tilsynelatende identiske personer mellom dem er usannsynlig, fifty-fifty, sannsynlig eller meget sannsynlig.

Jeg er spesielt skeptisk i dette tilfellet fordi ekte proffe slektsforskere som jobber og har jobbet med slektsbøker i dette og andre distriker ikke har tatt opp denne koblingen.

Er det gode tips på kvalitetsstandarder man bør tilegne seg for å få godt materiale for ettertiden?

RA

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Re: Minimumskrav ved kobling mellom identiske personener

Legg inn av gj00026 » 24. mai 2006 kl. 20.27

Amatør eller profesjonell; alle bør naturligvis stille samme krav.

Ei sammenstilling av opplysninger kan sammen bli ei bevisrekke, og da er det greit. Også indisierekker bør kunne godtas dersom de er tilstrekkelig overbevisende, men det er vanskelig å gi noen definisjon på hva som er tilstrekkelig overbevisende. Eksempelet ditt har jeg ikke lyst til å ta stilling til, da jeg f.eks. ikke har erfaring med finneslekter eller Finnmark, for den sakens skyld. Navnelikheter må f.eks. tillegges ulik vekt som indisium alt etter som hvor vanlige de aktuelle navnene var i området.

Dersom jeg ikke føler meg sikker på at to personer er identiske, pleier jeg å registrere dem med hver sin ID i databasen min, men med krysskommentarer på deres mulige felles identitet.

dn18553
Sted: OSLO

Legg inn av dn18553 » 24. mai 2006 kl. 21.20

Enig med Kristian det skriver. Dessuten er det ikke nödvendigvis gitt at en "profesjonell" slektsforsker ikke kan gjöre feil eller overse ting, bare fordi vedkommende har gitt ut böker.

Siden jeg kjenner litt til sameslekter (eller "finneslekter" som Kristian Hunskaar saa upolitisk korrekt kaller det ;-) ) skal jeg si hva jeg tror om dette. Det kan godt hende det er samme person - ut i fra tilknytningen til Avjovarre er jeg tilböyelig til aa tro at det stemmer. Men i og med at navnet Ole Persen var saapass vanlig, mangler vi nok et indisium eller to for aa kunne si at dette er samme person.
Mvh. Andreas Snildal
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 26. mai 2006 kl. 10.41

Andreas Snildal skrev:Siden jeg kjenner litt til sameslekter (eller "finneslekter" som Kristian Hunskaar saa upolitisk korrekt kaller det ;-) ) [...].

Jeg var litt i tvil om det var snakk om samer eller innflyttede finner. Under alle omstendigheter har jeg for lite greie på de etniske minoritetene i nord. :wink:

Svar

Gå tilbake til «Kilder og metode»