Gjengstøa ca. 1750. Hvor?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Gjengstøa ca. 1750. Hvor?

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. mai 2006 kl. 18.30

Jeg leter etter Gjengstøa som lå under Sildvordnesset. Jeg finner det ikke hos Hyldbakk. Kilden for at det fantes Gjengstøa der er Kvernes copulationsprotokoll fra 1746:

"Die 31. May begiærede Esten Arns Høchsæt, som skal beboe dend plads Gjenstøe ved Sildvordnæsset, som hand har bygslet af Madame Fabricius, at troeloves Dom 1. p. Trin. førstkommende ved Qværnæs med Mari Gundersd. Høchsæt"

I Freiboka band 1 side 103 skriver Hyldbakk at "i 1723 var Rasmus Fabritius både eigar og brukar. Kring 1740 kom garden over til proprietær til Holden gard i Hemne Morten Lossius." Innførselen i kirkeboka i 1746 skulle vel tyde på at Fabricius fremdeles eide den. Men jeg finner ingen Gjengstø under Sildvornes. Det er en plass kalt Gjengstø under Møst, men den garden hadde allerede i 1725 blitt solgt til brukerne, i følge Hyldbakk.

Hyldbakk sine Freibøker er vel ikke av de mest komplette, men at han skal ha oversett en hel plass, er vel litt i meste laget? :? Finnes det andre steder på Frei de kan ha bosatt seg?

I Freibøkene finner jeg ikke at Fabricius har eid andre garder enn Sildvornes.

I Kvernes døper Esten Arnsen og Mari Gundersdtr en gutt i 1750, Gunder: "Døbt Esten Arns Giengstøens b. af Fredøe Sogn". Faddere fra Møst, Flatøya, Brattøya og Lorentz Severins qv. paa Sildvordnæsset Magnille Jurgensdtr.

På familysearch ser jeg at Esten Sildvognes får en sønn Arn i 1747. Jeg har ikke tilgang til den kirkeboka, men det skulle vel være nok et indisium på at Esten bodde på Sildvornesset. :?:
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Frei»