(Karl) Johan Kristiansen
Moderator: MOD_Akershus
(Karl) Johan Kristiansen
(Karl) Johan Kristiansen f. 30.09.1857 oppgir ved folketellingen i 1900 at han er fra Nes.
Han gifter seg med Karen Sjønnesdatter fra Sør-Odal og får med henne sitt første barn i Grue i 1880 (Karl Magnus) før han flytter til Ullensaker.
Er det noen som vet noe om (Karl) Johans forfedre/-mødre?
Han gifter seg med Karen Sjønnesdatter fra Sør-Odal og får med henne sitt første barn i Grue i 1880 (Karl Magnus) før han flytter til Ullensaker.
Er det noen som vet noe om (Karl) Johans forfedre/-mødre?
Re: (Karl) Johan Kristiansen
Hei.
Legger inn lenke til FT1900 her: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=661#ovre
Her er Karl Johans dåp.
Nes Romerike Mini I 7 1846 - 1858 Kort 3/15 dåp nr.134, s.71
Carl Johan f. 30/9, dpt.: F.K.(Fenstad Kirke) 25/10 1857. Ægte.
Inderst Ole Christian Hanssen Rolfstad Eje og H. Maren Sophia Davidsdatter.
Faddere: Barnets Moder, P. Henrikke Ingebretsdatter Husee/Huser, Hans Karinius Larssen RolfstadE., Andreas Olsen Rolfstad Eje, Ole Christian Hanssen Rolfstad.
Her i FT1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=546#ovre
Mvh.Lillian
Legger inn lenke til FT1900 her: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=661#ovre
Her er Karl Johans dåp.
Nes Romerike Mini I 7 1846 - 1858 Kort 3/15 dåp nr.134, s.71
Carl Johan f. 30/9, dpt.: F.K.(Fenstad Kirke) 25/10 1857. Ægte.
Inderst Ole Christian Hanssen Rolfstad Eje og H. Maren Sophia Davidsdatter.
Faddere: Barnets Moder, P. Henrikke Ingebretsdatter Husee/Huser, Hans Karinius Larssen RolfstadE., Andreas Olsen Rolfstad Eje, Ole Christian Hanssen Rolfstad.
Her i FT1865: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=546#ovre
Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Carl Johans søster i samme kirkebok Kort 5/15, dåp nr.140, s.126
Hanna Beate Olsdatter f. 2/11, dpt.: Fenstad kirke 17/12 1854. Ægte
Ole Christian Hanssen, Inderst paa Børgen (Eje) -noe er borte i kanten på filmingen.
og Maren Sophia Davidsdatter.
Faddere: Berthe M. Hansd. Rolfstad.Eie, Andrea H.Rolstad, Jens Eriksen Rolfstad Eie, Jacob Hanssen ibid(altså Rolfstad), Lars Olsen Hovind - Eie.
Nes Bygdebok Bind I s. 139 under Fjell. Fjell er Husmandsplass under Børgen.
Kristian Hansen, visstnok fra Monsrud,var f.1831 og gift med Maren Sophie Davidsdatter, f.1830 Ullensaker.
Barn: Anne Marie f.1861, Kristian f.1865 g.m. Hansine Hansdtr. fra Rolstad, Karoline f.1870, Adolf f.1872 og død 1896 på Vansem, g.m. Olivia Audunsdatter,Emanuel 1875 - 1887.
Kristian Hansen bodde tidligere i Gørrbekk under Grinder. Han kom til Fjell en gang mellom 1872 og 1875, og han var den siste husmann på denne plassen.
Så litt etter vielsen deres i kirkebøker for Nes og Ullensaker, men fant dem ikke i farten - mest trolig at de giftet seg der...foreldrene til Carl Johan altså
Mvh.Lillian
Hanna Beate Olsdatter f. 2/11, dpt.: Fenstad kirke 17/12 1854. Ægte
Ole Christian Hanssen, Inderst paa Børgen (Eje) -noe er borte i kanten på filmingen.
og Maren Sophia Davidsdatter.
Faddere: Berthe M. Hansd. Rolfstad.Eie, Andrea H.Rolstad, Jens Eriksen Rolfstad Eie, Jacob Hanssen ibid(altså Rolfstad), Lars Olsen Hovind - Eie.
Nes Bygdebok Bind I s. 139 under Fjell. Fjell er Husmandsplass under Børgen.
Kristian Hansen, visstnok fra Monsrud,var f.1831 og gift med Maren Sophie Davidsdatter, f.1830 Ullensaker.
Barn: Anne Marie f.1861, Kristian f.1865 g.m. Hansine Hansdtr. fra Rolstad, Karoline f.1870, Adolf f.1872 og død 1896 på Vansem, g.m. Olivia Audunsdatter,Emanuel 1875 - 1887.
Kristian Hansen bodde tidligere i Gørrbekk under Grinder. Han kom til Fjell en gang mellom 1872 og 1875, og han var den siste husmann på denne plassen.
Så litt etter vielsen deres i kirkebøker for Nes og Ullensaker, men fant dem ikke i farten - mest trolig at de giftet seg der...foreldrene til Carl Johan altså

Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Takk for raskt, fyldig og godt svar!!
Jeg mangler nå bare 6 navn på ytterste raden av 7. generasjon på viftetreet eldste datteren min skal få til konfirmasjon om 14 dager!
Ligger Monsrud også til Nes sogn?
Prøvde å bla litt kirkebok-PDF-ene til Raumnes historielag, og fant Ole Christian f. 24/12-31 Grindereie, sønn av Hans Engebretsen og Birte Olsdtr.
Kan det være han?
Å finne foreldrene til Maren Sophia Davidsdatter fra Ullensaker skal vel være kurant, når navnet er såpass spesielt. Går ut fra at jeg kan få tilsendt kirkebokfilm med fjernlån på biblioteket.
Igjen tusen takk for svar!
Jeg mangler nå bare 6 navn på ytterste raden av 7. generasjon på viftetreet eldste datteren min skal få til konfirmasjon om 14 dager!
Ligger Monsrud også til Nes sogn?
Prøvde å bla litt kirkebok-PDF-ene til Raumnes historielag, og fant Ole Christian f. 24/12-31 Grindereie, sønn av Hans Engebretsen og Birte Olsdtr.
Kan det være han?
Å finne foreldrene til Maren Sophia Davidsdatter fra Ullensaker skal vel være kurant, når navnet er såpass spesielt. Går ut fra at jeg kan få tilsendt kirkebokfilm med fjernlån på biblioteket.
Igjen tusen takk for svar!
Hei Sjur.
Kan prøve å hjelpe deg så du får fyllt ut det innen da - kjempefin gave synes jeg
Jeg har alle kirkebøkene for Nes Romerike på microkort + bygdebøkene, men det er ikke alt som er med i Bygdebøkene for Nes.
Jeg har også microfichkort for Ullensaker fra 1851 til 1929. Det ligger også noe på nett, men det vet du sikkert.
Gi meg litt tid så skal jeg se på det, kommer tilbake i løpet av kvelden
Dette ble jo en utfordring så lenge det skal brukes til gave i en så flott anledning
Har de samme kirkebøkene som du på PDF fra Raumes...
Dette Monsrud må jeg sjekke opp før jeg svarer deg.
Mvh.Lillian
Kan prøve å hjelpe deg så du får fyllt ut det innen da - kjempefin gave synes jeg

Jeg har alle kirkebøkene for Nes Romerike på microkort + bygdebøkene, men det er ikke alt som er med i Bygdebøkene for Nes.
Jeg har også microfichkort for Ullensaker fra 1851 til 1929. Det ligger også noe på nett, men det vet du sikkert.
Gi meg litt tid så skal jeg se på det, kommer tilbake i løpet av kvelden

Dette ble jo en utfordring så lenge det skal brukes til gave i en så flott anledning

Har de samme kirkebøkene som du på PDF fra Raumes...
Dette Monsrud må jeg sjekke opp før jeg svarer deg.
Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Hei Lillian!
Takk for at du tar deg tid til dette!
Skal sende deg kopi av viften når den er ferdig!
Begynte med å tenke at jeg skulle føre på en ny generasjon for hver nye datter som konfirmerte seg. Men jeg tror ikke at jeg greier 9 generasjoner på de neste 5 årene når jeg ser hvilket arbeid det var med de 7 første.
Men 7 skal det vel være mulig å få til.
Takk igjen!
Hilsen Sjur
Takk for at du tar deg tid til dette!
Skal sende deg kopi av viften når den er ferdig!
Begynte med å tenke at jeg skulle føre på en ny generasjon for hver nye datter som konfirmerte seg. Men jeg tror ikke at jeg greier 9 generasjoner på de neste 5 årene når jeg ser hvilket arbeid det var med de 7 første.
Men 7 skal det vel være mulig å få til.
Takk igjen!
Hilsen Sjur
Hei Sjur.
Noen ganger skal mann gå andre veier og da avslører mann så mangt som er feil
Som du kanskje så hadde jeg tatt med dåpen til det første barnet til Ole Kristian Hansen og Maren Sophie Davidsdatter - grunnen til det var at jeg ville se om det barnet var ektefødt eller født før vielsen. Blir som regel mindre å lete igjennom for å finne vielsen da
Hanna er innskrevet i dåpsprotokollen som ægtefødt i 1854. Har dobbeltsjekket det, klar fin skrift gjør at jeg ikke er i tvil.
Kunne altså ikke finne vielsen deres før 1854 - gikk helt tilbake til 1847 (begge ville vært bare ca 16 år) Kunne heller ikke finne vielsen deres i Ullensaker - så der i tillegg pga av at hun er oppgitt født der i FT1865. Ble litt
og vet fra før at de kan ha giftet seg senere allikevel og
der fikk jeg rett
I tillegg er ikke Maren Sophie/Sophia født i Ullensaker, men i Eidsvold.
Her kommer vielsen.
Nes Mini I 7 1846 - 1858 Kort 10/15 Vielse nr.17, s.279
Vielse i Fenstad kirke 9/6 1857
Ungkrl. Ole Christian Hanssen Rolfstad, født: Borgen/Børgen, Opholdsted: Rolfstad, 24 aar, far: Hans Haagensen Borgen/Børgen
Pige Maren Sophie Davidsdatter, født: Eidsvold Værk, 24 aar, far: David DahlsEie i Eidsvold.
Forlovere: Lars Larssen Rolfstadeie og Ole Andersen Rolfstadeie.
Lysningsdatoer: 12, 13 og 26 april.
Brudg.selv forlangt lysning. Han vaksinert: 6/8 34, hun 17/4 33
Ingen anmerkninger.
Da er med andre ord ikke den du nevnte rett
Virker også som de er født ca.1833 - i FT1865 må mann ofte "sjonglere" litt +- 2 til 3 år.
Monsrud finnes både i Nes Romerike og Hedmark....hvorfor spør du - har jeg skrevet Monsrud ?
Trodde det lå ute søkbare dåpsprotokoller for Eidsvold for dette tidsrommet, mend er tok jeg dessverre feil - heller ikke Skannede bøker så langt tilbake - ikke konfirmerte heller.
Spørs om du må leie inn filmer derfra i stedet - om ikke Trond Lunde leser dette - han er "eksperten" på Eidsvold. Kan legge en link til Digitalarkivet - tror Trond svarer mest der
Se på dette så lenge så får du mere etterpå.
Det er ikke langt mellom Eidsvold og Fenstad - kjører der titt og ofte på tur fra hjemme og hit til hytta i Sørum - mindre biltrafikk der.
Mvh.Lillian
Noen ganger skal mann gå andre veier og da avslører mann så mangt som er feil

Som du kanskje så hadde jeg tatt med dåpen til det første barnet til Ole Kristian Hansen og Maren Sophie Davidsdatter - grunnen til det var at jeg ville se om det barnet var ektefødt eller født før vielsen. Blir som regel mindre å lete igjennom for å finne vielsen da

Kunne altså ikke finne vielsen deres før 1854 - gikk helt tilbake til 1847 (begge ville vært bare ca 16 år) Kunne heller ikke finne vielsen deres i Ullensaker - så der i tillegg pga av at hun er oppgitt født der i FT1865. Ble litt

I tillegg er ikke Maren Sophie/Sophia født i Ullensaker, men i Eidsvold.
Her kommer vielsen.
Nes Mini I 7 1846 - 1858 Kort 10/15 Vielse nr.17, s.279
Vielse i Fenstad kirke 9/6 1857
Ungkrl. Ole Christian Hanssen Rolfstad, født: Borgen/Børgen, Opholdsted: Rolfstad, 24 aar, far: Hans Haagensen Borgen/Børgen
Pige Maren Sophie Davidsdatter, født: Eidsvold Værk, 24 aar, far: David DahlsEie i Eidsvold.
Forlovere: Lars Larssen Rolfstadeie og Ole Andersen Rolfstadeie.
Lysningsdatoer: 12, 13 og 26 april.
Brudg.selv forlangt lysning. Han vaksinert: 6/8 34, hun 17/4 33
Ingen anmerkninger.
Da er med andre ord ikke den du nevnte rett

Monsrud finnes både i Nes Romerike og Hedmark....hvorfor spør du - har jeg skrevet Monsrud ?
Trodde det lå ute søkbare dåpsprotokoller for Eidsvold for dette tidsrommet, mend er tok jeg dessverre feil - heller ikke Skannede bøker så langt tilbake - ikke konfirmerte heller.
Spørs om du må leie inn filmer derfra i stedet - om ikke Trond Lunde leser dette - han er "eksperten" på Eidsvold. Kan legge en link til Digitalarkivet - tror Trond svarer mest der

Se på dette så lenge så får du mere etterpå.
Det er ikke langt mellom Eidsvold og Fenstad - kjører der titt og ofte på tur fra hjemme og hit til hytta i Sørum - mindre biltrafikk der.
Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Hei Sjur.
Trivelig det om du ønsker det
Nei, sett deg ikke for store mål i slektsforskning - plutselig så stopper alt opp
Nes Mini I 6 1833 - 1845 Kort 1/14 dåp nr.44, s.2 og 3
Ole Xtian(Christian) f. 17/5, dpt.: 9/6 1833. Ægte.
Hans Haagensen(omgjort til Halvorsen) BørgenE. og Ane Maria Olsd.
Faddere: Karen Martea Børgen, Jacob Syvers. ib., Arne Rolfstad, Ane Maria Karlsd?, Lars Haagens.ib.
Presten har "klusset" det til her ser det ut til.
Ole Christians konf. sier Hans Haagensen og Anne Marie Nilsd. i PDF som du også har - rett fødselsdato og f.sted/oph.sted.
Orginalen her:
Nes Mini I 7 1846 - 1858 Kort 6/15 Konf.nr.63, s.173
Konf.dato: 3/9 1848
Ole Christian Hansen Borgeneie, f. 17.mai 1833, Fødested: Borgeneie
Hsm. Hans Haagensen, Anne Marie Nilsd.
Kristendomskundskab, Flid og Opførsel: Temmelg godt og Ulastelig.
Vaksinert.
Du kan jo selv søke på PDF din over Nes så finner du flere søsken der - så ihvertfall et par til.
Litt mere om Fjell som stårlenger frem i samme bok som jeg henvendte til s.119
Fjell lå ved Kampåa for seg selv nokså langt fra de andre husmannsplassene under Børgen.
Den ble tatt opp på 1700-tallet og hørte til Søstuen Børgen, men fulgte med da Kvernberget ble solgt til Jakob Grinder i 1840. Plassen ble nedlagt da Kristian Hansen flyttet.
Her ser jeg også at Monsrud er nevnt.
Og der finner jeg også Hans Haagensen og Anne Marie Nilsdatter - det er skrevet mye der, men Ole Christian er ikke med....dette er s.137 - det står da om Ole Christian s.139 som jeg har gitt deg før.
Her er (Anne) Marie Nilsdatter med ektemann nr.2 og sønnen som har tatt over Nils Hansen f.1822 - det står riktignok at det er hans foreldre, men det er bare hun som er moren. Hans Haagensen dør i 1845.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=363#ovre
Har du bygdeboka selv ettersom du nevner Monsrud?
Det er en god del å skrive av, kan jeg evt. sende deg en kopi fra boka i posten eller som vedlegg i privat mail?
Skal se litt mere på dette i kveld og i morgen så hører du fra meg.
Skal se om jeg finner hans og Anne Maria/Maries vielse
Trivelig det om du ønsker det

Nei, sett deg ikke for store mål i slektsforskning - plutselig så stopper alt opp

Nes Mini I 6 1833 - 1845 Kort 1/14 dåp nr.44, s.2 og 3
Ole Xtian(Christian) f. 17/5, dpt.: 9/6 1833. Ægte.
Hans Haagensen(omgjort til Halvorsen) BørgenE. og Ane Maria Olsd.
Faddere: Karen Martea Børgen, Jacob Syvers. ib., Arne Rolfstad, Ane Maria Karlsd?, Lars Haagens.ib.
Presten har "klusset" det til her ser det ut til.
Ole Christians konf. sier Hans Haagensen og Anne Marie Nilsd. i PDF som du også har - rett fødselsdato og f.sted/oph.sted.
Orginalen her:
Nes Mini I 7 1846 - 1858 Kort 6/15 Konf.nr.63, s.173
Konf.dato: 3/9 1848
Ole Christian Hansen Borgeneie, f. 17.mai 1833, Fødested: Borgeneie
Vaksinert.
Du kan jo selv søke på PDF din over Nes så finner du flere søsken der - så ihvertfall et par til.

Litt mere om Fjell som stårlenger frem i samme bok som jeg henvendte til s.119
Fjell lå ved Kampåa for seg selv nokså langt fra de andre husmannsplassene under Børgen.
Den ble tatt opp på 1700-tallet og hørte til Søstuen Børgen, men fulgte med da Kvernberget ble solgt til Jakob Grinder i 1840. Plassen ble nedlagt da Kristian Hansen flyttet.
Her ser jeg også at Monsrud er nevnt.
Og der finner jeg også Hans Haagensen og Anne Marie Nilsdatter - det er skrevet mye der, men Ole Christian er ikke med....dette er s.137 - det står da om Ole Christian s.139 som jeg har gitt deg før.
Her er (Anne) Marie Nilsdatter med ektemann nr.2 og sønnen som har tatt over Nils Hansen f.1822 - det står riktignok at det er hans foreldre, men det er bare hun som er moren. Hans Haagensen dør i 1845.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=363#ovre
Har du bygdeboka selv ettersom du nevner Monsrud?
Det er en god del å skrive av, kan jeg evt. sende deg en kopi fra boka i posten eller som vedlegg i privat mail?
Skal se litt mere på dette i kveld og i morgen så hører du fra meg.
Skal se om jeg finner hans og Anne Maria/Maries vielse

Lillian Kristiansen
Hei Sjur.
Her har du Anna Marie/Maria med foreldre på Borgen i 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3382#ovre
Her er Hans Haagensen med foreldre på Holter i 1801, han er i boka benevnt som Hans Haagensen Holterhagen:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2714#ovre
PS: Ser i etterkant at det er hans 2det og hendes 1ste ekteskap, mulig dette bare er hans far, må finne dåpen for bekreftelse av det.
Holder på å skrive noe i Worddokument, kan kopiere det inn her i morgen om du vil
Mvh.Lillian
Her har du Anna Marie/Maria med foreldre på Borgen i 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3382#ovre
Her er Hans Haagensen med foreldre på Holter i 1801, han er i boka benevnt som Hans Haagensen Holterhagen:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2714#ovre
PS: Ser i etterkant at det er hans 2det og hendes 1ste ekteskap, mulig dette bare er hans far, må finne dåpen for bekreftelse av det.
Holder på å skrive noe i Worddokument, kan kopiere det inn her i morgen om du vil

Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Kjempeflott.
Jeg har flere generasjoner lenger enn opprinnelig planlagt.
Uten din hjelp ville dette tatt uker!
Dette blir bra. Jeg har lagt Maren Sophia Davidsdatter på Eidsvollsiden, så ser jeg om det napper der en av dagene.
Jeg har flere generasjoner lenger enn opprinnelig planlagt.
Uten din hjelp ville dette tatt uker!
Dette blir bra. Jeg har lagt Maren Sophia Davidsdatter på Eidsvollsiden, så ser jeg om det napper der en av dagene.
Hei Sjur.
Legger inn det jeg har funnet til nå, skriver fra Bygdeboka i morgen og så mangler du sikkert noen dødsdatoer
Far til Ole Christian dør.
Nes Mini I 6 1833 – 1845 Kort 12/14 begr.nr.4, s.343
Død 8/1, begr.: 26/1 1845 Hans Haagens. Huusmd., 56 aar, Borgen Paa Fsd.
Ingen dødsårsag oppgitt.
Mor til Ole Christian f.1833 gifter seg igjen her.
Nes Mini I 7 1846 – 1858 Kort 9/15 vielse nr. 10, s.250
Vielse 20/2 1848 – kirke ikke oppgitt, men det er sikkert Fenstad kirke.
(Har ei bok hjemme som det står om kirkene i – skal hjem en tur på Onsdag – kan ta den med da for å være på den sikre siden – men den er ganske gammel)
Huusm. Enkemand Amund Amundsen, fød Schøyen, ophold: Rolfstadeie, 54 aar, far: Amund Olsen Schøyen.
Enke Anne Maria Nilsd. Borgeneie, fødested.Borgeneie, 48 aar, far: Nils Monsen.
Forlovere: Lars Haakensen Rolfstadeie, Hans Halvorsen Borgeneie.
Lysning: 27 juli, 1.aug, 8.aug.1847.
Lysningsforlanger. Brudgommen.
Begge havr haft de naturlig.(Kopper)
Anm.: Begges 1ste Ægteskab er hævet ved Død. Attest fra Sorensk. Om Skifte for begge af 18 Sep. 1847.
Det første barnet som står i Bygdeboka for Hans Haagensen og Anne Marie Nilsdatter er denne:
Nes Mini I 5 1815 – 1835 Kort 1/10, dåp nr.47, s.37
F.26 August Fenstad. Maren Nicoline, dpt.: 31 August 1817
Hans Haagensen. Ane Maria Nilsd. Børgen Eje.
Faddere: Lars S??, Kari Jensd. Borgen, Nils Olsen og Erik ?? Børgen Eje og Marte Rolfstad Eje.
Vielse for Ole Christians foreldre:
Samme bok som dåpen ovenfor, Kort 6/10, vielse nr.54, s.390
Vielse 29 Dec. 1816 i Fenstad kirke.
Hans Haagens. Holter E. og Ane Maria Nielsd. RolvstadEje.
Han 27 aar og hun 18 aar.
Forlovere: Amund ?Grimsen(Gorenius)? Børgen og Ole Iversen Børgen.
Her er altså ikke fedre oppgitt.
Etter å ha funnet dåpen til Hans Haagensen så ser jeg at han er av andre ekteskapet til faren sin så da er FT1801 med hans foreldre.
Nes Mini I 4 1781 – 1816 Kort 2/7, dåp nr.116, s.39
Introd. Af 15.Novmbr. ved Fenstad d. 25.Octobr.: Haagen Ols. Holter E. og Hst. Marie Hansdtrs. B. Hans . Test.: Kirstie Holter, Berthe Olsdtr. Ibid., Ole Halvors. Ibid., Clemet Grims. Ibid., og Gulbrand HaavieE.
Anne Maria´s dåp.
Samme bok, Kort 3/7, dåp nr.??, s.86
Datoer her er bare surr.: 16 og 23, men hvilken mnd. – tror det må være Juni 1798
Næs Fenstad.
Anne Maria, Par: Niels Monsen og Ane Iversdtr.Børge. Test: Anne BørgeEjer, Ingeborg, Petter, Engebret ibid, Gulbrand Horie Ejer.
Mvh.Lillian
Legger inn det jeg har funnet til nå, skriver fra Bygdeboka i morgen og så mangler du sikkert noen dødsdatoer

Far til Ole Christian dør.
Nes Mini I 6 1833 – 1845 Kort 12/14 begr.nr.4, s.343
Død 8/1, begr.: 26/1 1845 Hans Haagens. Huusmd., 56 aar, Borgen Paa Fsd.
Ingen dødsårsag oppgitt.
Mor til Ole Christian f.1833 gifter seg igjen her.
Nes Mini I 7 1846 – 1858 Kort 9/15 vielse nr. 10, s.250
Vielse 20/2 1848 – kirke ikke oppgitt, men det er sikkert Fenstad kirke.
(Har ei bok hjemme som det står om kirkene i – skal hjem en tur på Onsdag – kan ta den med da for å være på den sikre siden – men den er ganske gammel)
Huusm. Enkemand Amund Amundsen, fød Schøyen, ophold: Rolfstadeie, 54 aar, far: Amund Olsen Schøyen.
Enke Anne Maria Nilsd. Borgeneie, fødested.Borgeneie, 48 aar, far: Nils Monsen.
Forlovere: Lars Haakensen Rolfstadeie, Hans Halvorsen Borgeneie.
Lysning: 27 juli, 1.aug, 8.aug.1847.
Lysningsforlanger. Brudgommen.
Begge havr haft de naturlig.(Kopper)
Anm.: Begges 1ste Ægteskab er hævet ved Død. Attest fra Sorensk. Om Skifte for begge af 18 Sep. 1847.
Det første barnet som står i Bygdeboka for Hans Haagensen og Anne Marie Nilsdatter er denne:
Nes Mini I 5 1815 – 1835 Kort 1/10, dåp nr.47, s.37
F.26 August Fenstad. Maren Nicoline, dpt.: 31 August 1817
Hans Haagensen. Ane Maria Nilsd. Børgen Eje.
Faddere: Lars S??, Kari Jensd. Borgen, Nils Olsen og Erik ?? Børgen Eje og Marte Rolfstad Eje.
Vielse for Ole Christians foreldre:
Samme bok som dåpen ovenfor, Kort 6/10, vielse nr.54, s.390
Vielse 29 Dec. 1816 i Fenstad kirke.
Hans Haagens. Holter E. og Ane Maria Nielsd. RolvstadEje.
Han 27 aar og hun 18 aar.
Her er altså ikke fedre oppgitt.
Etter å ha funnet dåpen til Hans Haagensen så ser jeg at han er av andre ekteskapet til faren sin så da er FT1801 med hans foreldre.
Nes Mini I 4 1781 – 1816 Kort 2/7, dåp nr.116, s.39
Introd. Af 15.Novmbr. ved Fenstad d. 25.Octobr.: Haagen Ols. Holter E. og Hst. Marie Hansdtrs. B. Hans . Test.: Kirstie Holter, Berthe Olsdtr. Ibid., Ole Halvors. Ibid., Clemet Grims. Ibid., og Gulbrand HaavieE.
Anne Maria´s dåp.
Samme bok, Kort 3/7, dåp nr.??, s.86
Datoer her er bare surr.: 16 og 23, men hvilken mnd. – tror det må være Juni 1798
Næs Fenstad.
Anne Maria, Par: Niels Monsen og Ane Iversdtr.Børge. Test: Anne BørgeEjer, Ingeborg, Petter, Engebret ibid, Gulbrand Horie Ejer.
Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
-
- Sted: OSLO
Hva med Dave Embretsson og Berte Mattisdotter på "Dalseie":
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7198#ovre
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =7198#ovre
Hei Sjur.
Har du fått det du trenger her på "Vifta" til konfirmasjonen?
Har ikke fått noen bekreftelse fra deg på det siste jeg la inn, derfor har jeg ikke skrevet av noe mere til deg
Mvh.Lillian
Har du fått det du trenger her på "Vifta" til konfirmasjonen?
Har ikke fått noen bekreftelse fra deg på det siste jeg la inn, derfor har jeg ikke skrevet av noe mere til deg

Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
1 Haagen Olsen
—————————————————————————————————————————————
Født: 1754/1755
Yrke: Afsk. dragun og huusmand saaer 1 1/2 tønde
Haagen har vært gift en gang tidligere, ref. Folketelling 1801
Ektefelle: Marie Hansdatter
Født: 1761/1762
Barn: Ole (1781-)
Marte (1786-)
Hans Haagensen (1789-1845)
Erich (1792-1844)
Christen (1796-)
Anna Maria (1800-1882)
Lars (1803-1884)
Peder (1807-)
1.1 Ole Haagensen
Født: des 1781, Fenstad
Faddere: Mari Dalen, Johanne og Hans Ols., Hans Ols., Nils Ols.
1.2 Marte Haagensdatter
Født: nov 1786, Holterhagen
Ektefelle: Amund
Født: 1782, Rolstad-Eie, Rolstad
Gift: ca 1807
1.3 Hans Haagensen Børgen/Borgeneie
Født: okt 1789
Død: 8 jan 1845, Borgen i Fenstad
Grav: 26 jan 1845, Nes
Yrke: Huusmand
Faddere: Kirstie Holter, Berte Olsdtr. ibid, Ole Halvorsen ibid, Clemet Grimsen ibid, Gulbrand Hovieie
Ektefelle: Anne Marie Nielsdatter
Født: 16 jun 1798
Far: Niels Monsen (1742-)
Mor: Anne Iversdatter (1761-)
Gift: 29 des 1816, Fenstad kirke, Nes
Barn: Hendricha Hansdatter (1816-)
Maren Nicoline Hansdatter (1817-)
Karen Hansdatter (1827-)
Ole Christian Hanssen (1833-)
Andreas Hansen (1835-)
Bernt Carenius Hansen (1837-)
1.3.1 Hendricha Hansdatter Borgeneie
Født: 1815/1816
Ektefelle: Anders Evensen Walstad
Født: 1819/1820
Gift: 1 apr 1842
1.3.2 Maren Nicoline Hansdatter Borgeneie
Født: 26 aug 1817, Fenstad, Nes
1.3.3 Karen Hansdatter Borgeneie
Født: 9 jul 1827, Børgen
1.3.4 Ole Christian Hanssen Rolfstad
Født: 17 mai 1833, Børgen
Yrke: Husmand med jord, Inderst paa Børgen (Eje)
Nes Bygdebok Bind I s. 119/139 under Fjell. Fjell er Husmandsplass under Børgen. Fjell lå ved Kampåa for seg selv nokså langt fra de andre husmannsplassene under Børgen.
Konfirmasjon: Ole Christian Hansen Borgeneie, f. 17.mai 1833, Fødested: Borgeneie
Vaksinert.
Ektefelle: Maren Sophia Davidsdatter Dahlseie
Født: 9 okt 1832, Eidsvoll
Far: David Ingebrigtsen Dahlseie (1805-)
Mor: Berthe Mathiasdatter (1805-)
Gift: 9 jun 1857, Fenstad kirke, Nes
Barn: Hanna Beate (1854-)
Carl Johan Kristiansen (1857-1944)
Anne (1860-)
Christian (1865-)
Karoline (1870-)
Adolf (1872-1896)
Emanuel (1875-1887)
1.3.4.1 Hanna Beate Christiansdatter
Født: 2 nov 1854, Nes, Akershus
1.3.4.2a Carl Johan Kristiansen*
Født: 30 sep 1857, Nes
Død: 26 jul 1944, Skibakk, Ullensaker
Grav: Ullensaker kirke, Ullensaker
Yrke: Maskinist sagmester ved en dampmaskine om høsten maskinist ved tærskemaskin inden bygden
Navnet Karl er først kjent ved KROA: Døde i Ullensaker 1901-1999, både fødselsdato og dødsdato er bekreftet.
Ektefelle: Karen Sjønnesdatter
Født: 16 okt 1863, Sør-Odal
Død: 18 okt 1931, Skibakk, Ullensaker
Far: Sjønne Johansen (1818-)
Mor: Rangdi Knudsdatter (1826-)
Barn: Karl Magnus (1880-)
Olaf (1884-)
Gunhild (1890-)
Hjalmar (1893-1893)
Ingeborg (1896-)
Secilie (1897-1981)
Ragnhild (1901-1975)
Johan Johansen (1902-1950)
Bjarne (1904-1977)
Else Sigrid (1907-1992)
Gunhild
Andre ektefelle: ??
1.3.4.2b Carl Johan Kristiansen* (Se ovenfor)
Ektefelle: ??
Barn: Olaf
1.3.4.3 Anne Christiansdatter
Født: 1859/1860, Nes, Akershus
1.3.4.4 Christian Christiansen
Født: 1865, Nes, Akershus
Ektefelle: Hansine Hansdatter
Født: Rolstad
1.3.4.5 Karoline Olsdatter
Født: 1870
1.3.4.6 Adolf Olsen
Født: 1872, Nes, Akershus
Død: 1896, Vansem
Ektefelle: Olivia Audunsdatter
1.3.4.7 Emanuel Olsen
Født: 1875, Nes, Akershus
Død: 1887, Nes, Akershus
1.3.5 Andreas Hansen Borgeneie
Født: 20 jul 1835, Borgeneie
Faddere: Lars Haagensen Rolstadeie og kone, Erich Haagensen Holtereie, Anne Marie Haagensdtr ib, Hans Halvorsen Rorgeneie
1.3.6 Bernt Carenius Hansen Borgeneie
Født: 31 okt 1837, Borgeneie
Faddere: Lars Haagensen Rolstadeie, Erich Haagensen Holter, Niels Petersen, Borgeneie, Hendrilcke Haagensdtr ib, Andrea Haagensdtr Walstad.
1.4 Erich Haagensen
Født: des 1792
Død: 1844
Ektefelle: Anne Larsdatter
Født: 1816, Ullensaker
Gift: ca 1837
1.5 Christen Haagensen
Født: jul 1796
1.6 Anna Maria Haagensdatter
Født: 26 feb 1800
Død: 1882
1.7 Lars Haagensen
Født: jul 1803
Død: 1884
Ektefelle: Berte Olsdatter
Født: 1805, Rolstadmoen, Rolstad
Død: 1872
Gift: ca 1833, Nord-Moen, Rolstad
1.8 Peder Haagensen
Født: mar 1807, Nes, Akershus
Født: 1754/1755
Yrke: Afsk. dragun og huusmand saaer 1 1/2 tønde
Haagen har vært gift en gang tidligere, ref. Folketelling 1801
Ektefelle: Marie Hansdatter
Født: 1761/1762
Barn: Ole (1781-)
Marte (1786-)
Hans Haagensen (1789-1845)
Erich (1792-1844)
Christen (1796-)
Anna Maria (1800-1882)
Lars (1803-1884)
Peder (1807-)
1.1 Ole Haagensen
Født: des 1781, Fenstad
Faddere: Mari Dalen, Johanne og Hans Ols., Hans Ols., Nils Ols.
1.2 Marte Haagensdatter
Født: nov 1786, Holterhagen
Ektefelle: Amund
Født: 1782, Rolstad-Eie, Rolstad
Gift: ca 1807
1.3 Hans Haagensen Børgen/Borgeneie
Født: okt 1789
Død: 8 jan 1845, Borgen i Fenstad
Grav: 26 jan 1845, Nes
Yrke: Huusmand
Faddere: Kirstie Holter, Berte Olsdtr. ibid, Ole Halvorsen ibid, Clemet Grimsen ibid, Gulbrand Hovieie
Ektefelle: Anne Marie Nielsdatter
Født: 16 jun 1798
Far: Niels Monsen (1742-)
Mor: Anne Iversdatter (1761-)
Gift: 29 des 1816, Fenstad kirke, Nes
Barn: Hendricha Hansdatter (1816-)
Maren Nicoline Hansdatter (1817-)
Karen Hansdatter (1827-)
Ole Christian Hanssen (1833-)
Andreas Hansen (1835-)
Bernt Carenius Hansen (1837-)
1.3.1 Hendricha Hansdatter Borgeneie
Født: 1815/1816
Ektefelle: Anders Evensen Walstad
Født: 1819/1820
Gift: 1 apr 1842
1.3.2 Maren Nicoline Hansdatter Borgeneie
Født: 26 aug 1817, Fenstad, Nes
1.3.3 Karen Hansdatter Borgeneie
Født: 9 jul 1827, Børgen
1.3.4 Ole Christian Hanssen Rolfstad
Født: 17 mai 1833, Børgen
Yrke: Husmand med jord, Inderst paa Børgen (Eje)
Nes Bygdebok Bind I s. 119/139 under Fjell. Fjell er Husmandsplass under Børgen. Fjell lå ved Kampåa for seg selv nokså langt fra de andre husmannsplassene under Børgen.
Konfirmasjon: Ole Christian Hansen Borgeneie, f. 17.mai 1833, Fødested: Borgeneie
Vaksinert.
Ektefelle: Maren Sophia Davidsdatter Dahlseie
Født: 9 okt 1832, Eidsvoll
Far: David Ingebrigtsen Dahlseie (1805-)
Mor: Berthe Mathiasdatter (1805-)
Gift: 9 jun 1857, Fenstad kirke, Nes
Barn: Hanna Beate (1854-)
Carl Johan Kristiansen (1857-1944)
Anne (1860-)
Christian (1865-)
Karoline (1870-)
Adolf (1872-1896)
Emanuel (1875-1887)
1.3.4.1 Hanna Beate Christiansdatter
Født: 2 nov 1854, Nes, Akershus
1.3.4.2a Carl Johan Kristiansen*
Født: 30 sep 1857, Nes
Død: 26 jul 1944, Skibakk, Ullensaker
Grav: Ullensaker kirke, Ullensaker
Yrke: Maskinist sagmester ved en dampmaskine om høsten maskinist ved tærskemaskin inden bygden
Navnet Karl er først kjent ved KROA: Døde i Ullensaker 1901-1999, både fødselsdato og dødsdato er bekreftet.
Ektefelle: Karen Sjønnesdatter
Født: 16 okt 1863, Sør-Odal
Død: 18 okt 1931, Skibakk, Ullensaker
Far: Sjønne Johansen (1818-)
Mor: Rangdi Knudsdatter (1826-)
Barn: Karl Magnus (1880-)
Olaf (1884-)
Gunhild (1890-)
Hjalmar (1893-1893)
Ingeborg (1896-)
Secilie (1897-1981)
Ragnhild (1901-1975)
Johan Johansen (1902-1950)
Bjarne (1904-1977)
Else Sigrid (1907-1992)
Gunhild
Andre ektefelle: ??
1.3.4.2b Carl Johan Kristiansen* (Se ovenfor)
Ektefelle: ??
Barn: Olaf
1.3.4.3 Anne Christiansdatter
Født: 1859/1860, Nes, Akershus
1.3.4.4 Christian Christiansen
Født: 1865, Nes, Akershus
Ektefelle: Hansine Hansdatter
Født: Rolstad
1.3.4.5 Karoline Olsdatter
Født: 1870
1.3.4.6 Adolf Olsen
Født: 1872, Nes, Akershus
Død: 1896, Vansem
Ektefelle: Olivia Audunsdatter
1.3.4.7 Emanuel Olsen
Født: 1875, Nes, Akershus
Død: 1887, Nes, Akershus
1.3.5 Andreas Hansen Borgeneie
Født: 20 jul 1835, Borgeneie
Faddere: Lars Haagensen Rolstadeie og kone, Erich Haagensen Holtereie, Anne Marie Haagensdtr ib, Hans Halvorsen Rorgeneie
1.3.6 Bernt Carenius Hansen Borgeneie
Født: 31 okt 1837, Borgeneie
Faddere: Lars Haagensen Rolstadeie, Erich Haagensen Holter, Niels Petersen, Borgeneie, Hendrilcke Haagensdtr ib, Andrea Haagensdtr Walstad.
1.4 Erich Haagensen
Født: des 1792
Død: 1844
Ektefelle: Anne Larsdatter
Født: 1816, Ullensaker
Gift: ca 1837
1.5 Christen Haagensen
Født: jul 1796
1.6 Anna Maria Haagensdatter
Født: 26 feb 1800
Død: 1882
1.7 Lars Haagensen
Født: jul 1803
Død: 1884
Ektefelle: Berte Olsdatter
Født: 1805, Rolstadmoen, Rolstad
Død: 1872
Gift: ca 1833, Nord-Moen, Rolstad
1.8 Peder Haagensen
Født: mar 1807, Nes, Akershus
Ja jeg føler meg rimelig klar på at viftetreet blir ferdig til konfirmasjon.
For å være på den sikre siden ønsker jeg at noen med tilgang til Ullensaker tidlig 1800-tall sjekker etter mine konklusjoner på https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32522
Filmrullen jeg fikk på første halvdelen av 1800-tallet for Ullensaker var veldig slitt, hadde dårlig kontrast og var generelt tunglest, til dels umulig. Det har sikkert andre erfart før meg.
Dette er nå alt som gjenstår.
Skal få plottet et A2 viftetre på reklamebyrå med masse gamle foto rundt plassert rundt vifta. Tror det blir suksess og et godt utgangspunkt for min tale til konfirmanten. Gleder meg.
For å være på den sikre siden ønsker jeg at noen med tilgang til Ullensaker tidlig 1800-tall sjekker etter mine konklusjoner på https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32522
Filmrullen jeg fikk på første halvdelen av 1800-tallet for Ullensaker var veldig slitt, hadde dårlig kontrast og var generelt tunglest, til dels umulig. Det har sikkert andre erfart før meg.
Dette er nå alt som gjenstår.
Skal få plottet et A2 viftetre på reklamebyrå med masse gamle foto rundt plassert rundt vifta. Tror det blir suksess og et godt utgangspunkt for min tale til konfirmanten. Gleder meg.
Hei Sjur.
Skulle gjerne ha hjulpet deg med bekreftelser, men jeg har ikke kirkebøker for Ullensaker før 1851.
Jeg er imidlertid
Glad på dine vegne at du snart er i mål og skulle gjerne vært "Flue på veggen" under din tale på konfirmasjonen.
Lykke til med begge deler.
Mvh.Lillian
Skulle gjerne ha hjulpet deg med bekreftelser, men jeg har ikke kirkebøker for Ullensaker før 1851.
Jeg er imidlertid

Lykke til med begge deler.

Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
-
- Sted: OSLO
Ullensaker Min. I 14 b, 1836-50, side 318, nr. 25. Konfirmerte Hovin 07.10.1849
Maren Sophie Davidsdtr. Dahlseie. Fødselsdato: 9de octbr. 1832. Fødested og daabsdatum: Eidsvold 18de Novbr. 1832
Foreldre: Huusmand David Ingebretsen og h. Berthe Mathiasdtr.
Christendomskundskab: temmelig godt
Husmannen Mattis (Mats) Gunnersson døde på Fredriks under Eidsvoll verk 20.04.1848:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1418#ovre
Det ble holdt skifte etter ham, begynt 16.05. og sluttet 21.12.1848.
Øvre Romerike skifteprotokoll nr. 24, 26.04.1836- 18.10.1860, side 515 og 530: (utdrag)
"Registrering paa Fredriksplads
Aar 1848 den 16d Mai …en registrerings og vurderingsforretning foretaget paa pladsen Frederiksplads i Eidsvold thinglaug i boet efter sammesteds afdøde huusmand Mathias Gunnersen..
Derefter opgaves arvingerne at være følgende:
1 ægteskab med afdødes først afdøde kone, Anne Nielsd.
1. sønnen Johan Mathisen, 44 aar gl. hjeme paa pladsen
2. datteren Berthe Mathiasd. gift med huusmand David Embretsen Dalseie i Ullensager tilstede"
Boets brutto: 39 speciedaler og 15 skilling, netto 15 speciedaler og 17 1/2 skilling
Berte arvet 2 speciedaler, 2 ort og 15 1/2 skilling etter sin far.
Første kona Anne Nilsdotter døde 22.05.1832:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1420#ovre
I 1801 var de husmannsfolk under Fjellhammer under Langeland i Ullensaker:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3132#ovre
De ble gift 27.12.1799 (Ullensaker Min. I 11 1777-1816, side 60)
Den 22 Novbr. 1799 Ungkarl Mathias Gunersen Fieldhamer og pige Ane Nielsdr. Døhli. Copuleret d. 27 Dcbr. Caut: Ole Langeland, Knud Døhli
Jeg har funnet tre barn:
1. Johan, døpt 31.08.1800
2. Johan, døpt 26.04.1803
3. Berte, døpt 26.12.1806
(Ullensaker Min I 7, 1786-1815)
Jeg har en mistanke om at David Embretsen var bror til Anders som kom til Sanderuddammen i Eidsvoll. I så fall var foreldrene Embret Alvsson og Inger Davidsdotter på "Dalseie"
Maren Sophie Davidsdtr. Dahlseie. Fødselsdato: 9de octbr. 1832. Fødested og daabsdatum: Eidsvold 18de Novbr. 1832
Foreldre: Huusmand David Ingebretsen og h. Berthe Mathiasdtr.
Christendomskundskab: temmelig godt
Husmannen Mattis (Mats) Gunnersson døde på Fredriks under Eidsvoll verk 20.04.1848:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1418#ovre
Det ble holdt skifte etter ham, begynt 16.05. og sluttet 21.12.1848.
Øvre Romerike skifteprotokoll nr. 24, 26.04.1836- 18.10.1860, side 515 og 530: (utdrag)
"Registrering paa Fredriksplads
Aar 1848 den 16d Mai …en registrerings og vurderingsforretning foretaget paa pladsen Frederiksplads i Eidsvold thinglaug i boet efter sammesteds afdøde huusmand Mathias Gunnersen..
Derefter opgaves arvingerne at være følgende:
1 ægteskab med afdødes først afdøde kone, Anne Nielsd.
1. sønnen Johan Mathisen, 44 aar gl. hjeme paa pladsen
2. datteren Berthe Mathiasd. gift med huusmand David Embretsen Dalseie i Ullensager tilstede"
Boets brutto: 39 speciedaler og 15 skilling, netto 15 speciedaler og 17 1/2 skilling
Berte arvet 2 speciedaler, 2 ort og 15 1/2 skilling etter sin far.
Første kona Anne Nilsdotter døde 22.05.1832:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1420#ovre
I 1801 var de husmannsfolk under Fjellhammer under Langeland i Ullensaker:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3132#ovre
De ble gift 27.12.1799 (Ullensaker Min. I 11 1777-1816, side 60)
Den 22 Novbr. 1799 Ungkarl Mathias Gunersen Fieldhamer og pige Ane Nielsdr. Døhli. Copuleret d. 27 Dcbr. Caut: Ole Langeland, Knud Døhli
Jeg har funnet tre barn:
1. Johan, døpt 31.08.1800
2. Johan, døpt 26.04.1803
3. Berte, døpt 26.12.1806
(Ullensaker Min I 7, 1786-1815)
Jeg har en mistanke om at David Embretsen var bror til Anders som kom til Sanderuddammen i Eidsvoll. I så fall var foreldrene Embret Alvsson og Inger Davidsdotter på "Dalseie"