"Fjeldfin" Anders Nielsen og barn Elen Andersdatte

Moderator: MOD_Finnmark

Svar
gj02632
Sted: OSLO

"Fjeldfin" Anders Nielsen og barn Elen Andersdatte

Legg inn av gj02632 » 13. februar 2006 kl. 19.04

Hei
:)

Kan noen hjelpe meg å finne min familie?

Jeg leter etter informasjon om Anders Nielsen som var registrert som
”fjeldfin” (fjellfinn) og hadde familie i Sør-Varanger. Når var han født, hvem
var hans foreldre og hvor kom han fra og hvem var hans kone?

I en opptelling av fjellfinnene i Sør-Varanger distriktet gjort av fogd J.C, Nielsen
i 1823 var det en som ble kalt ”Svart Anders”, men jeg vet ikke om dette er
samme person som Anders Nielsen.

Hans datter var Elen Andersdatter født på fjellet i 1824 og bodde
i Staanga eller Stonga. Hun var gift med Nils John Olsen f.1833
fra Skogerøy i Sør-Varanger (Søndre Leirvaag). Han eide noen rein,
var sjøsame og rettighetsmann. De fikk sammen en datter med navn
Gaja Inga Nilsdatter f. 1859 (Stonga) og hun var gift med Johan
Peter Isaksson Taavo f. 1849 i Hietaniemi, Sverige.

gj02632

Re: "Fjeldfin" Anders Nielsen og barn Elen Andersd

Legg inn av gj02632 » 24. mars 2006 kl. 12.05

Man kan vel ikke forvente at mange vet noe om fjellfinnene i dette området i starten av 1800-tallet, derfor skal jeg legge til eventuell interessant informasjon etter hvert.

Her er den eneste registrering jeg har sett av fjellfinn Anders Nielsen fra Stonga / Staanga i Sør-Varanger, fra Kirkebok for Vadsø Landssogn hvor Sør-Varanger er inkludert.

Vielsen til hans datter Elen Andersdatter (34 år) og Niels John Olsen (25 år) i 1858:

Se under Ekteviede 1858 nummer 3 (side 244): http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=225

Her er det opplyst at Elen er fjellfinnpike og født i fjellet og at hennes far er Anders Nielsen. :arrow: Så mye lettere slektsforskning ville ha vært om de opprinnelige etternavnene var bevart og hvis det fantes eldre kirkebøker for Sør-Varanger på internett.

Her er også et nettsted som gir en kortfattet historie om fjellfinnene og flyttsamene i Varanger: http://www.varnjarga.com/norsk/index.php?sladja=5&vuolitsladja=1

_______
Sist redigert av gj02632 den 31. mars 2006 kl. 6.31, redigert 1 gang totalt.

gj01107
Sted: KIRKENES

Legg inn av gj01107 » 24. mars 2006 kl. 22.03

Elens alder ved vielsen er riktignok oppgitt til 34 år, men ved folketellingene i 1865 og 1875 er hun oppgitt å være født hhv 1814 og 1813.
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 044&lnr=00
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 004&lnr=00

Hvis en antar at folketellingene er nærmest sannheten, så passer det meget bra med følgende konfirmasjon i Vadsø:

Konf. 29 Oct 1837 Eli Andersdatter, 23 år. Født: Fjeldet und: Wadsøe Sogn.
Foreldre: Fjeldfin Anders Nielsen Siri og Marthe Pedersdatter.

Elens dåp er ikke å finne i kirkebøker for Vadsø, men hun har søsken født før og etter 1814 som er døpt der, blant annet:
Niels døpt 15 Mar 1812
Karen døpt 19 April 1821

Siden foreldrene er flyttsamer, så er det vel fullt mulig at hun er døpt et annet sted.

Vielse i Vadsø Palmesøndag 1811:
Ungkarl Anders Nielsen W: ffind og Enke Marthe Peersd: ibid.
Forlov: Aslach Larsen, Peer Mortensen.

Du finner noen flere opplysninger om Anders Nielsen Siri her:
http://www.home.no/jan-4/dat344.htm#13

gj02632

Legg inn av gj02632 » 31. mars 2006 kl. 18.41

Fjellfinn Anders Nielsen Siri og fjellfinn Anders Nilsen Ravna og Reinsdyrhold i Sør-Varanger

Hei igjen Odd og takker mye for all informasjonen. Har prøvet å lete etter data selv også. Siri familien ser ut til å ha oppholdt seg i Sør-Varanger, både i Pasvik og Neiden området.

Jeg leste den vigselsattesten fra Vadsø sokn (som Sør-Varanger hørte under på den tiden) på side 669 for 1811. Har trålet gjennom noen ganske så uoversiktlige kirkebøker og har ufrivillig måttet se gjennom data for Vadsø by og Nesseby fordi presten(e) ikke har atskilt godt mellom hvem som tilhørte Vadsø sokn og hvem som tilhørte Vadsø by. Også beundrer jeg virkelig de som sitter å oversetter disse håndskriftene – spesielt fra 1700-tallet . Enkelte skrifter ser ut som om de er halvt hindi.

Du kan ha rett i at det riktige navnet er Anders Nielsen Siri, men Qvigstad har i en bok om befolkningen i Sør-Varanger nevnt en annen fjellfinn med samme navn som virket i Sør-Varanger i 1825, hans navn var Anders Nielsen Ravna. Ravna holdt til i Jakobselv. Jakobselv er et stykke unna de områdene Elen Andersens familie har oppholdt seg og det virker derfor mindre sannsynlig at det er ham. Har også lett etter Ravna i folketellingene på nett, uten resultat.

Navnet ”Eli” fra den konfirmasjonen du oppgir stemmer ikke med Elen, men det er mulig at presten har skrevet feil. Hadde vært bra med en dåpsattest med navnet Elen Andersdatter som sannsynligvis er født mellom 1813 og 1824. Dessuten hadde det vært av stor nytte å finne konfirmasjonen hennes, hvis det er en annen en du har referert til.Det hadde også vært interessant med dåp-, konfirmasjons- og vigselsregistreringene for Anders Nielsen enten med navnet Siri, Ravna eller eventuelt andre med samme navn som har vært fjellfinner i dette området.

Får holde flere muligheter åpne inntil det dukker opp noen data som støtter det ene eller det andre. Letingen fortsetter.

Når det gjelder aldrene oppgitt i folketellingene og i kirkeboka så matcher de verken for John Olsen eller Elen Andersdatter.

1865:John 31(f. 1834) og Elen 52 (f.1813)
1875 :John f. 1828 og Elen f. 1813.
kirkebok vigsel: John 25 (f. 1833) og Elen 34 (f.1824).

Resonering rundt dette:
De får 2 barn: i 1858 og 1860. Da er Elen nesten 50 år når hun blir mor for første gang hvis hun er født i 1813/14, ikke umulig, men lite sannsynlig. Derfor virker kirkeboken ved vigselen mer troverdig for da er hun i slutten i 30-årene når hun blir mor til barna. Det er også en enorm aldersforskjell dersom hun er født i 1813/14– Elen er da 21 år eldre enn sin mann. Tror man på kirkeboken så er Elen 9 år eldre enn sin mann. Hvis du ser på folketellingene for 1865 og 1875 så oppgis alderen til John Olsen med en differanse på 6 år, det er ganske stor forskjell. Det er vel mest sannsynlig at Kirkeboken har rett her.

Om reineiere i Sør-Varanger i 1865 og 1875:
Hvis man søker på kategorien Reinsdyr ( inneheld *) i folketellingene på digitalarkivet så kan man se at Siri var nomader tilknyttet Sør-Varanger. Både Nils, Per og Ole Andersen Siri har noen hundre reinsdyr og bor i telt i 1865. I 1875 har de ennå flere reinsdyr, for eksempel har Ole 2500 dyr, mens Nils har 3000. Sistnevnte er født i Nesseby, mens Ole og Per er født i Sør-Varanger. John Olsen, ektemannen til Elen Andersdatter er i samme folketelling registrert med 100 reindyr og boende i Munkefjord.

Pussig at antallet på reinsdyr steg så dramatisk i dette området i løpet av 10 år, på den tiden disse folketellingene ble gjort 1865-1875 så var det forbudt med sommerbeite for reinsdyr i Sør-Varanger.

I 1900 bodde sønnen til Per Andersen Siri i Neiden, men mesteparten av familien ser ut til å ha bosatt seg i Nesseby fordi det er flere treff på navnet Siri der.http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ftliste.aspx?ft=1900&knr=2030&kenr=001&bnr=0016&lnr=00

________
Sist redigert av gj02632 den 1. april 2006 kl. 13.56, redigert 2 ganger totalt.

gj02632

Legg inn av gj02632 » 1. april 2006 kl. 7.51

I kirkebok for landsoknet Vadsø:

Her er en Anders Nielsen ? begravd 15 Juni 1859 i Jakobselv. Han var 45 år og rettighetsmand (se dier 336 nr. 21) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=225

Hva står det her?
Jeg klarer ikke å tyde hva som står etter Nielsen... så ennå et ord ? og tilslutt rettighetsmand. Bak Jakobselv står det?

Vet noen hva en rettighetsmand gjorde?

_____

gj02632

Legg inn av gj02632 » 1. april 2006 kl. 12.54

Hei, jeg jobber videre her.

I folketellingen for 1801 finnes Niels Larsen Siri (88 år) som lever av reinsdyrsavl (reensdyravl) i Kiøllefjord (Tana). Han er gift med Karen Mortensdatter (56 år) og har da to ugifte barn registrert sammen med seg, den ene er Lars Nielsen Siri (32 år) og den andre er Anders Nielsen Siri da 20 år og ugift.

I kirkeboka for UiT er Larsen skrevet som Larssen og Anders som Andreas, og da er det forståelig hvorfor de er vanskelig å finne igjen. Kirkebøkene som er kopiert har jeg ikke sett i. Her er registreringen av dåpen til Anders Nielsen Siri og et annet av parets barn.

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=124406

http://www.rhd.uit.no/kirkebok/kbliste. ... &RR=124299

Anders Nielsen Siri var født i 1780. Hvis han er faren til Elen Andersdatter så var han var 43 i 1824. Hennes brødre Nils ble født ca. 1813, Per ca. født 1815 og Ole født ca. 1825 med utgangspunkt i de oppgitte aldre i folketellingen for 1865.

Nå trengs en vielsesregistrering for Anders Nielsen og ektefelle, samt en registrering av dåpen og konfirmasjonen til Elen.

________

gj02632

Legg inn av gj02632 » 29. april 2006 kl. 17.40

Odd Villy Ovesen skrev:Konf. 29 Oct 1837 Eli Andersdatter, 23 år. Født: Fjeldet und: Wadsøe Sogn.
Foreldre: Fjeldfin Anders Nielsen Siri og Marthe Pedersdatter.

Hei Odd Villy jeg takker igjen så mye for god hjelp.
Det har tatt litt tid å få undersøkt denne slektsrelasjonen, men så langt ser det ut til at du har rett i at fjellfinnfamilien Siri er i min slekt. Jeg har faktisk Siri-familien i en slektsgren hos min andre forelder også, litt lengre tilbake i tid.

Har nå gått igjennom en del kirkebøker for Vadsø Landsokn, men har ennå ikke sjekket bisettelsesregistreringene mellom 1813 og 1865, for å se etter Eli Andersdatter der. Jeg kan nemlig ikke finne noen spor etter Eli Andersdatter Siri i noen av de to store folketellingene i 1865 og 1875 verken i Sør-Varanger, Nesseby eller andre steder i Finnmark. Dette styrker teorien om at Eli er identisk med Elen Andersdatter Siri.

Jeg fant dåpen til det førstefødte barnet til Elen Andersdatter og Nils Jon Olsen oppgitt i Kirkeboken for Vadsø Landsokn http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=225

Dåpsregistrering 10 Juni 1860 side 34 nr. 28 skrev: Gaja Inga Nilsdatter, sjøfinn Nils John Olsen og fjellfinn Elen Andersdatter, Stonga. Faddere: ? Hans Olsen, ? Ole Johnsen ? og ? Magga Andersdt, ? Niels Andersen S? Og Elen Andersdt, ? Niels Mortensen Noste ?

Som vanlig har jeg noe problemer med å tyde disse håndskriftene, men her ser man at familie og faddere var tilstede under dåpen, deriblant Niels Andersen S…. Jeg gjetter at det står skrevet Siri, men er ikke sikker. Niels Andersen var jo den eldste sønnen til Anders Nielsen Siri. Dette styrker også teorien om at Siri-familien er den riktige.

I en diskusjon hevdes det at navnet "Eli" ofte ble brukt (skrevet) for "Elen" på 1700-1800 flere steder i Norge, uvisst av hvilken grunn annet enn at det er samme navneform. Ulike prester hadde vel ulike tradisjoner. http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=39146&sok=&startnr=51&antall=50&spraak=&nr=60&antinnlegg=12#anker

Jeg har sett på vigselsattesten til Anders Nielsen Siri som du refererte til fra Vadsø Sokn 1811, side 669: Vet du hva denne ”W:ffind” betyr?

Ser man på dåpen til deres eldste sønn Niels som du også nevnte, under Vadsø Landsokn 1812 side 223 nummer 5, så står skevet et etternavn bak Marthe Peersdr. Tror det står noe sånt som Govan, men her trenger jeg også hjelp til tydningen.

Det samme gjelder for dåpen til Karen døpt 1821 (født 1820) , side 285 nummer 2 , skjærtorsdag. Hva i all verden står det etter Anders Nielsen? Det ser nesten for komplisert ut, til at det kan stå Siri.

I folketellingen for 1801 fant jeg en familie i Nesseby som jeg tror kan passe med konen til Anders Nielsen Siri:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f12003&gardpostnr=22&personpostnr=1114&merk=1114#ovre

Hvis dette er den riktige familien så var Marthe enke i en del år før hun giftet seg igjen og hadde en datter Ellen 2 år fra første ekteskap. Marthe Peersdatter var født ca. 1769. Hennes foreldre var: Sjøfinn Peer Isachsen fc. 1748 og Ellen Nilsdatter fc. 1745.

gj01107

Legg inn av gj01107 » 1. mai 2006 kl. 21.28

Vil bare først komme med noen kommentarer angående kirkebøkenes innførsler av navn på samer og senere kvener.

I løpet av mesteparten av 1800-tallet og begynnelsen av 1900-tallet ble det ført en ganske hard fornorsknings-politikk overfor alle som ikke var 'nordmenn' i Finnmark, da spesielt samer og kvener. Et av virkemidlene var at samiske/kvenske navn stort sett ble fornorsket i kirkebøker og ved folketellinger av de myndighetspersoner som foretok registreringene, så som prester, lærere osv. Derfor vil jeg påstå at å bruke kirkebøker som fasit på hva som er det riktige navnet på samer/kvener er av heller tvilsom verdi. I mange tilfeller vil det vel heller føre til mer forvirring enn avklaring. Jeg har selv bl.a. sett et eksempel hvor en pike med det samiske navnet Aili, i kirkebøker/folketellinger har fått følgende forskjellige navn; Ane, Elsa, Eli og Elen. Et annet problem er at prestene nesten konsekvent utelot samiske familienavn og bare brukte patronymikon.
Det samme problemet gjenspeiler seg jo i kirkebøker for Finland. Her var det svensk som var makthavernes språk, og følgelig er kirkebøkene nesten konsekvent ført på svensk (og alle navn forsvensket).

Så noen kommentarer til selve diskusjonene:

Vielse i Vadsø Palmesøndag 1811:
Ungkarl Anders Nielsen W: ffind og Enke Marthe Peersd: ibid.

Forkortelsen her står ganske sikkert for 'Wadsøe fjeldfind'

Sannsynligvis er det angitt hvilket prestegjeld Anders Nielsen hører inn under, og i så fall omfatter Wadsøe både Vadsø, Nesseby og Sør-Varanger.

Gaja Inga Nilsdatter, sjøfinn Nils John Olsen og fjellfinn Elen Andersdatter, Stonga. Faddere: ? Hans Olsen, ? Ole Johnsen ? og ? Magga Andersdt, ? Niels Andersen S? Og Elen Andersdt, ? Niels Mortensen Noste ?

Så vidt jeg kan se så er følgende ført under faddere:
Fjeldfindungk. Hans Olsen, Sfin Ole Johnsen ?? og Hstr Magga Andreasdt, Sfin Niels Andersen Svendske og Hstr Elen Andersdt, Sfin Niels Mortensen Noste ??

Dette er med andre ord en annen Niels Andersen, se:
http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 032&lnr=00

Ved Niels dåp i 1812 står det ganske enkelt 'Marthe Pedersd: Børn: Niels', hvis du ser på andre dåpsinnførsler i samme periode, så vil du se at presten konsekvent bruker denne skrivemåten.

Ved Karens dåp i 1821 står det 'Anders Nielsen Finnæs', forsåvidt en interessant opplysning da det forteller at Anders Nielsen i 1821 bodde på Finnes som var et sted på nordsiden av Varangerfjorden, omtrent samme sted som nåværende Vestre Jakobselv.

gj01107

Legg inn av gj01107 » 4. mai 2006 kl. 11.15

Snublet tilfeldigvis over dette dødsfallet i klokkerbøker for Vadsø (1843-1853) mens jeg var på utkikk etter andre ting:

Død 31 Mai 1851, begravet 22 Jun 1851 ?? paa Næsseby Kirkegaard, Anders Nielsen Siri, Fjeldfin af Vadsø Mandtal. Alder: 66. Opholdssted: Fjeldet.

Dette styrker jo antagelsen om at Anders holdt til på nordsiden av Varangerfjorden (i den utstrekning en kan tillegge flyttsamer faste tilholdssteder).

Svar

Gå tilbake til «Sør-Varanger»