Månstad / Torstein Skeldulfsons ætt

Adelsslekter fra middelalderen til reformasjonstiden (inntil ca 1600)

Moderator: MOD_Slekter

Svar
dn07391
Sted: SPARBU
Kontakt:

Månstad / Torstein Skeldulfsons ætt

Legg inn av dn07391 » 13. april 2006 kl. 11.10

HEI!

Jeg har noen problem som jeg håper noen kan hjelpe meg med...

1
Torstein Skeldulfson`s datter Soleig. Hvem var hun gift med? Har funnet 2 varianter: det ene er Gaute Niculasson Kane - den andre er Niculas Kane (Gautes far...). Kan noen gi et godt svar på hva som er rett... Hvem var Gaute gift med og hvem var Niculas gift med?

2
Var Gaute Niculasson Kanes datter Maritte gift med Sevald Dyreson (på Hove?)?

3
Har noen et godt tips om litteratur / artikkler som belyser Månstad ættens opphav og etterkommerer av Torstein Skeldulfson?

mvh
Hallstein

dn18553
Sted: OSLO

Re: Månstad / Torstein Skeldulfsons ætt

Legg inn av dn18553 » 13. april 2006 kl. 13.25

Hele hefte 4 av bind 38 av Norsk Slektshistorisk Tidsskrift er viet Per Reidar Christiansens artikkel "De gamle ættene fra Månstad og Nes i Jemtland".
Mvh. Andreas Snildal
Moderator: Etniske minoriteter
Moderator: Troms
Les dette før du poster din melding

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 13. april 2006 kl. 21.06

Berres spørsmål 2) 2
Var Gaute Niculasson Kanes datter Maritte gift med Sevald Dyreson (på Hove?)?

inneholder påstanden om at Gaute Nikulasson Kane hadde en datter som het Maritte.

Den eneste kjente datteren til Gaute Kane N. het Kirsten Gautesdotter, og var gift 1) med Svein Galle, og 2) med Peder Griis. Etterkommerne etter Svein Galle og Peder Griis delte arven etter Gaute Kane N. og andre av hans slektninger i ætten Kane. Da det ikke er kjent at det kan ha vært andre arvinger etter Gaute Kane N. enn innen slektene Galle og Griis, kan han heller ikke ha hatt noen datter Maritte som etterlot seg etterslekt.

At det eksisterte en adelig kvinne Maritte Gautesdotter omkring 1500 ff innebærer kun at hennes far het Gaute til fornavn, men ikke at hun så og si per definisjon skulle være av slekten Kane. Maritte Gautesdotters far er ikke funnet - det kan være den Gaute Olavsson som er kjent omkr 1490, som en del forfattere har gjettet på, men også andre muligheter foreligger. En av de eneste mulighetene for hennes opphav som IKKE kan være aktuell, er at hun skulle være en Kane.
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

dn07391
Kontakt:

Legg inn av dn07391 » 14. april 2006 kl. 10.12

HEI!

Takk til Andreas for tips om hvor jeg kan finne mer om Månstad og Torstein Skeldulfson`s ætt.

Takk til Tore som slår fast at Sevald Dyresons kone Maritte ikke var datter av Gaute Kane! Denne varianter finnes ofte på nett.... Så nå slår jeg meg til ro med at Sevald Dyreson var gift med Maritte hvis far er ukjent - ennå...

mvh
Hallstein

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 14. april 2006 kl. 11.11

Berre skriver: "Takk til Tore som slår fast at Sevald Dyresons kone Maritte . . . "

Feil, jeg har ikke hevdet at Sevald Dyresson var gift med Maritte Gautesdotter.

Maritte var gift med den Bjørn Bjarnesson som i 1490-årene var kongelig ombudsmann i Gudbrandsdalen og bosatt på Stor-Hove i Fåberg (nå høgskolesenteret i Lillehammer) (Min artikkel Dyre Sevaldssons ætt i tidsskriftet Slekt og Data 1995).

Hvem Sevald Dyresson var gift med, står ennå åpent. Per Reidar Christiansen har i si store artikkel Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove- og Østby-ættene i NST xxxv (1996) ment at det var Sissel Øysteinsdotter (Bratt).
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

dn07391
Kontakt:

Legg inn av dn07391 » 15. april 2006 kl. 10.04

Beklager Tore!!

Du skriver "Berre skriver: "Takk til Tore som slår fast at Sevald Dyresons kone Maritte . . . "

Feil, jeg har ikke hevdet at Sevald Dyresson var gift med Maritte Gautesdotter. "

Nei du hevdet IKKE dette...

Men takk for oppklarende svar, skal lese Per Reidar Christiansens artikkel om Hove slekten.

mvh
Hallstein

Svar

Gå tilbake til «Adelsslekter fra middelalderen til ca 1600»