Otto Hjerpe, f.27/9 1868 i Tjusterby, Sunne sogn

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
gj02584
Sted: VIKERSUND

Otto Hjerpe, f.27/9 1868 i Tjusterby, Sunne sogn

Legg inn av gj02584 » 6. april 2006 kl. 22.38

Hei!
Jeg har et spørsmål ang. en opplysning som finnes i Ellis Island database, om min slektning
Ottto Hjerpe, f.27/9- 1868 i Tjusterby, Sunne sogn, Sverige.
I følge Ellis Island dokumentasjon, emigrerte Otto Hjerpe, 13 mars 1893 , med skipet "Island", fra Christiania,Christiansand & Frederikske, han skulle til Chicago, Illinois.
Jeg har ikke funnet han i Digitalarkivets databaser over emigranter som emigrerte fra Norge.
I Ellis Island dokumentasjon er det oppgitt tre havner, Christiania, Christansand og Frederikske, og den sistnevnte havnen vet ikke jeg hvor er.
Er det noen som vet noe om dette, og hvilken havn Otto Hjerpe egentlig emigrerte i fra?
Mvh
Bente

dn14599
Sted: TRANBY

Re: Otto Hjerpe, f.27/9 1868 i Tjusterby, Sunne sogn

Legg inn av dn14599 » 6. april 2006 kl. 23.52

Otto H Hjerpe emigrerte fra Oslo/Kristiania 21 feb 1893:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 00618#ovre

Mvh Halvor

Brukeravatar
gj02584

Legg inn av gj02584 » 7. april 2006 kl. 11.59

Hei!
Takk for ditt svar og din opplysning om Otto H Hjerpe som emigrerte fra Oslo/Kristiania
21 feb 1893. Det er høyst trolig min Otto Hjerpe fra Tjusterby, Sunne sogn som du har funnet fram til. Og dette viser jo også at de opplysningene som man finner i Ellis Island database, ang. en emigrant ikke alltid er like korrekte.
Mvh
Bente

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 7. april 2006 kl. 14.55

Uten at jeg vet hva "Fredrikske" skal bety, så hadde "Island" reiserute via Christiansand.

se her. http://www.norwayheritage.com/p_ship.asp?sh=islan

Opplysningene i databasen på Ellis Island (ships manifestene) er opplsyninger gitt av passasjeren selv, enten fra attester de har hatt med, eller slik den som skrev manifestene oppfanget språket.

Siden Otto er skrevet inn i emigrantprotokollen fra Kristiania, er han sannsynligvis med båten derfra. Disse protokollene er nemlig ikke hvem som gikk om bord, men hvem som meldte seg til politiet for å melde at de skulle emigrere.

Og - når du går inn i selve originalmanifestet på Ellis Island, så ser du at "port of embarcation" er Christiania. Det som står om de andre havnene, er nok at skipet var innom der :)
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
gj02584

Legg inn av gj02584 » 7. april 2006 kl. 15.54

Hei!
Takk for ditt svar, dette var viktig informasjon.
Jeg visste ikke at emigrantprotokollen fra Kristiania var for hvem som meldte seg til politiet for å melde at de skulle emigrere, jeg trodde protokollen var for de som gikk om bord.
Men i og med at Otto Hjerpe finnes i emigrantprotokollen fra Kristiania, vil jeg også tro at han reiste med båten fra Kristiania/Oslo, det virker mest logisk, tatt i betraktning av at "Port of embaraction" er Christiania.
Det er også mer forståelig hvorfor opplysninger i Ellis Island database, ikke alltid er like korrekte, når jeg fikk din forklaring på hvordan opplysningene er gitt, og skrevet ned i manifestene.
Mvh
Bente

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»