Mitt navn er Brit-Ellen Bøhn.
For snart 15 år siden bodde jeg hos en familie i Minnesota. Dette er en familie jeg har holdt kontakten med siden og de kommer på besøk til sommeren. Skulle så gjerne ha funnet ut mest mulig til "familien" min kommer! De stammer fra Moger på Gran.
Peder Moger f. 29.10.1827 gift 26.12.1849 med Anne Karine Olsen 4.10.1824, emigrerte ca 1850, og hadde barna Anton, Hans, Christi, Pauline, Mary, og John Otto.
Noen kilder har oppgitt at Peders far het Peder, andre at han het Amund.
Er det noen som kan ha kjennskap til slektninger av disse?
På forhånd takk!
Så langt kom jeg:
De emigrerer vel såpass tidlig at det ikke er lett (kanskje ikke mulig) å finne dem i emigrantprotokollene. Men de er i databasen "Utflytta frå Gran 1825-1900 og Jevnaker 1837-1901" hos Digitalarkivet:
Førenamn Farsnamn Gard Alder Stilling
Peder Amunds Moger 1827 29/10 Inderst F. nordre Horgen
Anne Olsd Moger 1824 4/10 Hustru
Marthe Pedersd Moger 1853 25/1 Datter
De reiste 5. apr 1854 til Amerika, fra Gran.
Dette er fra http://www.familysearch.org/ :
PEDER AMUNDSEN
Birth: 29 OCT 1827
Christening: 04 NOV 1827 Gran, Oppland, Norway
Father: AMUND HALVORSEN
Mother: MARTHA PEDERSDATTER
(Jeg fant ingen Peder Pedersen døpt 1827/tidlig 1828 der, men det behøver ikke bety at en med det navnet ikke er døpt i Gran, bare at innførselen mangler i Familysearch.)
Da er det egentlig bare å finne dåpen hans og (forhåpentligvis) få bekreftet at Peder født 29 OKT 1827, er født på nordre Horgen.
Jeg skal på Riksarkivet om en stund, og da kan jeg også se etter i kirkeboka om Peders fulle navn er nevnt ved vielsen.
Noen som kan hjelpe henne videre?
Denne etterlysningen er også lagt inn på Digitalarkivets debattforum.
Jeg har lagt den her også for at flest mulig kan se den. Brit-Ellen får lest meldingene her, men ikke logget seg på. Da er det kanskje lettest om alle svar samles på Digitalarkivet?