Slekt fra Stangvik

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn18633
Sted: ALTA

Slekt fra Stangvik

Legg inn av dn18633 » 2. april 2006 kl. 17.58

Jeg holder på med den delen av slekta mi som i hovedsak kommer fra Tingvoll. Imidlertid har jeg kommet over noen navn som har tilknytning til Stangvik.
Dette er:
Einar Ellingson Mulvik. Født 1661 i Mulvik Stangvik.
Ole Torsteinsson Drøpping. Født 1657 i Drøpping Stangvik
Steinar Torsteinsson Drøpping. Født ?? I Drøpping Stangvik. 8)
(søsken ?).
Jeg har lånt fra Møre og Romsdal fylkesbibliotek Hans Hyldbakk: Heimar og ætter i Stangvik I og II, men der er det åpent fra bruksnr (gammelt) 31 til 50 og der mellom ligger Mulvik og Drøpping. Jeg bor i Alta i Finnmark, og det er en langdryg prosess å fjernlåne bygdebøker og når jeg ikke er sikke på hvor jeg finner omtale av bnr 34 og 47/48 i Stangvik er det ennå verre.
Kan noen hjelpe meg med opplysninger om disse gardene og folket der fram til personene nevnt ovenfor. 8)
([email protected]) 8)

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Slekt fra Stangvik

Legg inn av Osvald Rydjord » 3. april 2006 kl. 11.13

Hei Alta, et sted med gode minner fra 1967 til 70. Jeg ser du har postet spørsmålet ditt under Sunndal, det skulle nok vært postet under Surnadal. Jeg har Sunndalbøkene, men ikke noen for kommunen nordenfor og vet derfor ikke i hvilke bøker du finner gårdene dine.

Mvh
Osvald

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 4. april 2006 kl. 10.39

Det er jeg som moderator, som har flyttet det fra Surnadal til Sunndal fordi begge disse gardene i dag ligger i Sunndal kommune. :)

Den gamle storkommunen Stangvik ble delt i biter. Et par garder havnet i Tingvoll, en god del i Sunndal og størsteparten i Surnadal.
:) Tore

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 4. april 2006 kl. 14.34

Sorry, Tore! Så godt kjent var jeg ikke. Jeg sjekket bare kartet etter at jeg ikke fant gårdene i Sunndalsbøkene. Da vil kanskje Mulvik og Drøpping ha blitt fanget opp i andre bygdebøker?

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 4. april 2006 kl. 19.07

Mulvik ligger ved Ålvundfjorden på veien til Tingvoll. Drøpping ligger på Sunndalssida av Todalsfjorden. Dette er jo lengst ut i kommunen, kanskje det ikke er skrevet noen bygdebok for dette området enda?

dn04339
Sted: AVERØY

Legg inn av dn04339 » 4. april 2006 kl. 23.36

Jo da, det står om begge gardene i Stangvikbøkene av Hyldbakk. Gammel utgave i to bind, nyere utgave i tre bind.
Lykke til!

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Legg inn av Tore Kristiansen » 6. april 2006 kl. 13.28

Jeg har gjort oppslagene for deg:
Heimar og ætter i Stangvik, band III, ny revidert utgåve 1981, side 40 står det om Einar Ellingson Mulvik. "gift og vart gardmann på Skar i Tingvoll. Gift med Gjertrud Olsdotter Skar." 6 søsken som alle vart gift.

Foreldrene hans var Elling Olson og Synnøve Andersdotter. Elling var lensmann i bygda. Hyldbakk er ikke sikker på hvor Elling kom fra, men antyder Balstad. Synnøve var jordtaus. Foreldrene hennes var Anders Steinarson og Anne Einarsdotter. Anne kom visstnok fra Aarnes og faren til Anders var Steinar Bårdson Aarnes.

Du bør nok fjernlåne dette bindet også, for det har for mange opplysninger til at de kan skrives av. :)

Om Drøppingkarene du etterlyser står det at "Steinar f. 1657, gift på Balstad i Tingvoll."
"Ola, f. 1659, budde på Eidsøra. Lensmann i Tingvoll." Faren var Torstein Steinarson. f. ca. 1625. I 1640 var det en bruker på garden som het Steinar, men i 1645 var det enkja og sonen Torstein som står oppført. Torstein var gift med Kari Olsdtr, truleg frå Oppigard. Nå er det ingen garder under Drøpping han kaller for Oppigard, så det skal kanskje være Oppistua under Drøpping. Der var det i alle fall en Ola i skattelistene for 1610.
:) Tore

dn18633
Sted: ALTA

Legg inn av dn18633 » 10. april 2006 kl. 23.01

:lol: Takk for nyttig informasjon

Svar

Gå tilbake til «Sunndal»