Forfedre til Elen Olsdtr og Lars Estensen gift i Alvdal 1835

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Åse Kvitle Kristiansen
Sted: BRØSTADBOTN

Forfedre til Elen Olsdtr og Lars Estensen gift i Alvdal 1835

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 24. mars 2006 kl. 1.23

Se debatt 38008 på Digitalarkivet.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... 8008#anker

Marie Larsdtr. og Ole Rockman Olsen giftet seg i Tranøy i 1863. Hennes far er Lars Estensen, Alvdal, og hun er oppgitt født i Alvdal i 1836. På IGI fant jeg Maria f.4.2.1836 med foreldre Lars Estensen og Elen Olsdtr.

Marie Og Ole R. Olsen overtok gården Brattli i Dyrøy etter Erik Olsen og Elen Olsdtr., begge født i Tynset. Erik og Elen ble gift i Dyrøy/Tranøy) i 1849, og da var Elen enke. Marie Larsdtr. var oppført som tjenestejente på gården, men jeg tror hun var datter av Elen Olsdtr. og at det var den samme Elen Olsdtr. som ble gift med Lars Estensen i Alvdal 18.oktober 1835. (Funnet på IGI, Kirkebok Tynset)
Ved vielsen er fedrene oppgitt å være Esten Larsen og Ole Olsen. Esten Larsen, 21 år, fant jeg i 1801 på gård 463 i Lille Elvedals, Tønset, sammen med foreldre Lars Estensen og Sigrid Olsdtr.

Jeg fant en Eli Olsdtr. født 30.mai 1815, med foreldre Ole Olsen og True Jonsdtr. (FS-Tynset, Den norske kirke.) Fant ingen Elen døpt i Tynset, men Eli og Elen vet jeg ble brukt om hverandre.

Ole Olsen er vanskelig å finne ut av siden det er så mange av dem, men jeg fant True Jonsdtr. 12 år, i 1801, med foreldre Jon Rasmussen og Eli Andersdtr. samt husbondens farbror Ole Madsen, 83 år. Da blir husbondens far Rasmus Madsen, død før 1800 og født rundt 1720. De bodde på gård 89 i Tynset hovedsogn.

Er det noen som kjenner til disse familiene? Hvilke gårdsnavn skjuler seg bak numrene i FT 1801? Finnes det ei bygdebok for Alvdal eller Tynset?

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Re: Forfedre til Elen Olsdtr og Lars Estensen gift i Alvdal

Legg inn av Osvald Rydjord » 24. mars 2006 kl. 10.09

Det er i hvert fall en bygdebok for Alvdal, på over 700 sider, og da blir det vanskelig å lete. Jeg har lite registrert på disse kanter, men skal kikke litt i boka.
Mener jeg har sett en link til en side hvor gårdsnavnene som skjuler seg bak de forskjellige nummer er å finne, kanskje noen som er dette kjenner den.

dn07052
Sted: TROMSØ

Legg inn av dn07052 » 24. mars 2006 kl. 10.22

Jan Erik Aas' sider er alltid et greit sted å oppsøke når man leter etter folk i Alvdal. Han har tatt for seg gårdene med utgangspunkt i bygdeboken, og dessuten korrigert opplysningene der hvor bygdeboken har tatt feil.

Åse Kvitle Kristiansen

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 24. mars 2006 kl. 14.19

Tusen takk for opplysninger om Alvdalsboka og link til nettsiden. Jeg fant at Lars Estensen f.1758 bodde på en gård Trøan. Han er en sterk kandidat til å være bestefar til den Lars Estensen jeg etterlyser. Kanskje bygdeboka har opplysninger framover om personene på gården? Da får jeg sjekket om de stemmer med mine funn.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 24. mars 2006 kl. 18.42

Hei igjen!.
Da ser det ut til at jeg kanskje har funnet din Marie i Aldalboka på s 388. På gården (eg. husmannsplassen) Landfastøyen (Slåøya), trolig den eldste Øy-garden ble folkesett i 1830-åra. Esten Larsen Landfastøyen felte et tre over seg i 1836 og mistet livet. Esten Larsen var fødd på Trøen på Kveberg i 1780 og var gardgut. At han da flyttet til slåtteøyene og nøyde seg med husmannskår er en gåte, skriver bygdebokforfatteren. Esten arbeidde 14 dager i vinna i Norsen til leige for plassen. Han var her i 1817, da yngste sønnen ble født, men trolig flyttet han hit alt i 1814, da søstersønnen overtok gården.

Esten var gift med Magnhild Hansdatter fra Nyeggen, f 1782, ho kom på legd til sist. Barn: 1. Lars (Øyen), f 1812, g m Elen Olsdtr. fra Elvål og hadde ei datter MARIA. Lars døde på Langodden i 1836, enken reiste til Ibestad i Troms i 1840. 2. Hans, f 1812, var skomaker, reiste nordover til Grense Jakobselv i 1851 og ble nybygger, en av de første der øst. Han døde i 1891, 3. Sigrid, f 1814 og 4. Ola, f 1817.

Det skulle forundre meg mye om dette ikke er din MARIE! Fjernlåner du Einar Steimoeggen ALVDAL bygdebok bind II finner du sikkert mer bakover i tid.

Mvh
Osvald

Marie Tollan
Sted: TOLGA

Legg inn av Marie Tollan » 25. mars 2006 kl. 19.34

Hei!
Ettersom det står at Elen Olsdt var fra Elvål, lette jeg gjennom Elvaal i BB for Rendalen (Bull) og fant side 224 Ole Olsen Smed fra Rønningen i Alvdal (=Lille-Elvdal i Tynset i 1801) og Ingeborg Olsdt Grøting (1787-1840) fra Øvre Rendalen med ei datter Elen f 1810. De bor på Løkken i Ø.R. og har også sønnene Lykkje-Per og Fløtar-Lars som J.B.Bull skriver om.
I BB for Alvdal I/346 under Rønningen står det at Ole Olsen er født i 1781 og kom til Lykkjen i Ø.Rendal, så det er ingen tvil om at dette er samme personen. Men dokumentasjon på at datteren Elen er Marias mor, mangler, sjøl on indikasjonene er sterke...
Mvh
Marie T

Åse Kvitle Kristiansen

Legg inn av Åse Kvitle Kristiansen » 26. mars 2006 kl. 0.11

Takk for opplysningene, Marie! Det er ikke lett å finne rett Ole Olsen, det er så altfor mange av dem. Men hvis Alvdalsboka er riktig når det gjelder Elen Olsdtr. fra Elvål, og det var en Ole Olsen med datter Elen som bodde der, så er det jo store sjanser for at dette er riktige foreldre til Maria Larsdtrs mor. Alvdal og Rendalen er vel ikke så langt fra hverandre.

Jeg lurer på om Elen Olsdtr hadde søsken eller andre nære slektninger som var reist nordover ettersom hun selv reiste til Bardu få år etter at hun ble enke, allerede i 1840. Jeg er glad for alle opplysningene som jeg sender videre til etterkommeren etter Marie.
Enda en gang; Takk skal dere ha, alle sammen!

Svar

Gå tilbake til «Alvdal»