Agnete Christiansdatter gifter seg 06.06.1849 på Lillehammer med Niels Nielsen.
Det oppgis ikke fedrenes navn ved ekteskapet, men at hun er 24 år og født på Vardal prestegaard. Det står en U ved alderen som sannsynligvis betyr at hun var "uekte" - og 05.03.1826 døpes det en "uekte" pike ved dette navnet i Vardal og morens bosted er oppgitt til Prestegården.
Moren oppgis til Kari Andersdatter.
Den angitte barnefaderen angis kun med fornavnet Christian og at han er gårdbruker og enkemann på Kattestad. Jeg har ikke vært i orginalkilden, men finner under Døpte i Vardal 1814-31 at "Den anmeldte Barnefader har nægtet at være Fader" og "Den anmeldte Fader er ..."
Hvis noen har tilgang på orginalkilden lurer jeg veldig på hva fortsettelse av den siste setningen er ?
Det ser ut til at presten har trodd på Kari og oppgitt den nektende Christian som barnefader. Agnete oppgis da altså også som Christiansdatter når hun senere gifter seg på Lillehammer.
Spørsmålene blir nå hvem denne Christian på Kattestad var og hadde han barn etter sitt ekteskap ?
Og om noen kjenner til Kari Andersdatter og hvem som var hennes foreldre ?
Eller hvor det ble av Kari og Christian ?
Kanskje noen med tilgang kan se etter om Agnete Christiansdatter ble konfirmert i Vardal i 1841+ ?
Dette er ikke min slekt, men jeg prøver å hjelpe noen andre med sin - og jeg har fått opplyst av familien at Agnete Christiansdatter's far skulle ha vært "slakter på Lillehammer". Dette kan jo ha vært en senere stedfar og behøver ikke å ha vært Christian på Kattestad.
Takknemlig for all hjelp !