Niels Olsen Stixrud og Martha Hansdatter Wølner, født 1745.

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Niels Olsen Stixrud og Martha Hansdatter Wølner, født 1745.

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 7. september 2005 kl. 20.44

Martha Hansdatter Wølner blir døpt i Kongsberg den 10. august 1745. Fadderne hennes var Valtin Hartougs Qvinde Giertrud Marie, Anna Hansdatter, Hans Haraldson, Jon Ellevson og Povel Andersson.

Hun gifter seg den 27. januar 1770 i Kongsberg med Niels Olsen Stixrud. Hvem er han og hvor kommer han fra. Har ingen andre opplysninger om han enn navnet.

Niels og Martha fikk 5 barn som jeg vet om:

Olena Maria, døpt 22. juli 1770 i Kongsberg, faddere: Jon Pederson Backis Qvinde Ingebor Marie Michelsdatter, Anna Hansdatter Marcussen, Peder Olson Prullen, Halvord Ole Jensson Paaserne.

Ole, døpt 9. november 1771 i Kongsberg, faddere: Mathias Jørgenson Arnebergs hustrue Kiersten Halvorsdatter, Anne Christine Hansdatter Hovengen, Arne Pederson Bakke, Simon Thoreson Stixrud og Jens Pederson Bruen.

Hans Jørgen, døpt 22. januar 1774 i Kongsberg, faddere: Petronelle sal. Svend Michelson, Christiana Jensdatter sal. Lars Christenson Dale, Mathias Jørgenson Arneberg, Ole Olson Nageløren og Rasmus Olson Prytz. Han ble døpt av Hr. Poppe.

Michael, døpt 9. august 1777 i Kongsberg, faddere: Mathias Jørgenson Arnebergs Qvinde Kiersten Halvorsdatter, Karen Olsdatter Paaserne, Simon Thoreson Stixrud, Jacob Christian Korslund og Eric Christenson Weyer. Michael var hjemmedøpt på forhånd. Dåpen i kirken foretatt av Hr. Norman.

og

Margrethe, døpt 2. juni 1781 i Kongsberg, faddere: Jacob Christian Korslunds Qv. Inger Mortensdatter Morch, Maria Marcusdatter Torbiørnsen, Jacob Christian Korslund, Mathias Jørgenson Arneberg og Lars Kittelson Biørnsrud. Hun ble døpt av Hr. Hejdemark.

Jeg ønsker å få vite videre sjebne til Martha, Niels og de 5 barna. Hvor forsvant de, hva gjorde de på, når døde de og andre interessante opplysninger.

Mvh
Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Odd Stuvstad

Re: Niels Olsen Stixrud og Martha Hansdatter Wølner, født 17

Legg inn av Odd Stuvstad » 11. september 2005 kl. 14.39

Hei Remi,
Stixrudslekten på Kongsberg kommer fra Ringerike.

Ole Hanssen Stixrud døper sønnen Niels 21mar1750 på Kongsberg
fad: Hans Haraldsens (Stixrud) Qv. Annechen, Marthe Marie Edvardsdtr., Ole Haraldsen Stixrud, Xian Andreassen Sund og Jeremias Rabensteen.

Usikker på om dette er "din" Niels da Ole Thoresen Krillås / Stixrud (bror til Simon Thoresen Stixrud), Ole Rasmussen Stixrud (søskenbarn til Ole og Simon Thoresønner) og Ole Haraldsen Stixrud (se over, onkel til Ole Hanssen Stixrud) også er aktuelle farskandidater til "din" Nils Olsen Stixrud.

begravet på Kongsberg 4mar1797
Michael Nilssen Stixrud - 19år gammel.

mvh,
odd (etterkommer av Marthe Thoresdtr. Stixrud)

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 11. september 2005 kl. 23.32

Takk skal du ha, Odd.

Fikk de andre også barn ved navn Niels og er de også født i Kongsberg og vet du i såfall deres fødselsdato, det kan være en måte å få luket ut hvilken Niels som er riktig.

Fint at du også fant dødsåret til Michael. Da bør det vel være mulig å finne resten av søskene i 1801-tellingen. Har letet etter Stixruder, men har ikke funnet dem under det navnet, kan de ha et annet navn eller bruker de bare patronym, Olena Marie kan jo ha giftet seg og tatt ektemannens navn.

Ellers så er Simon Thoresen Stixrud fadder til 2 av barna, kan det være en indikasjon på at han er i nær familie og at Niels er sønn av Ole Thoresen Krillås/Stixrud?

Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

dn17931
Sted: VESTFOSSEN

Legg inn av dn17931 » 8. mars 2006 kl. 21.09

Hei, Remi! Jeg kan opplyse deg om at Niels Olsen Stixrud ikke er etterkommer etter Ole Thoresen Stixrud, f. ca. 1715 - d. Kgb. 11.08.1754. Skiftet etter ham på Kgb. 21.03.1760. Enka etter ham (Anna Maria Olsd.) skal inngå nytt ekteskap m. Lars Hansen Haspa. I skiftet er hans bror, Simen Thoresen Stixrud, nevnt. Ole Thoresen og enka hadde 2 barn i skiftet: Dat. Martha Maria Olsd. Stixrud, døpt Kgb. 26.03.1750, og Sønn Ole Olsen Stixrud, døpt Kgb. 16.12.1752. Forøvrig kan opplyses om at Ole Thoresen Krillaas v. Stixrud giftet seg Kgb. 04.10.1749 med Anna Maria Olsd. (sal. Sylvester Rolvsens). Dette kan forhåpentlig avklare noe for deg.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 9. mars 2006 kl. 22.51

Takk skal du ha, da er en av dem ute av verden.

Remi
Remi Pedersen

dn17931
Sted: VESTFOSSEN

Legg inn av dn17931 » 22. mars 2006 kl. 0.03

Hei Remi! Når en leter, finner en svar! Kan opplyse deg om at Niels Olsen Stixrud ble begravet Kongsberg 17.01.1784. Følgende er ført i kirkeboka: " Begravet Kgb. 17.01. 1784 Niels Simonsen Thoresen Stixrud, gift mann, ei pensjonist, 40 år gl. NB: Ovenskrevne Niels Simonsen Stixrud er en falsk angivelse i henseendet til navnet, da hans fulde navn skal være Niels Olsen Stixrud og hans etterladte enkes navn er Martha Hans Jacobsd. Wølner". Fant også som begravet Kgb. 21.04.1785: "Afgagne Niels Olsen Stixruds 2de børn - nr. 1: Hans Jørgen, gl. 11 år og 3 måneder og nr. 2: Margrethe, gl. 4 år, ringere nogle uger. Begge døde i krillen". Håper dette er av interesse!

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 22. mars 2006 kl. 21.38

Tusen hjertelig takk, Arild. Dette var nye opplysninger for meg!

Har du noen som helst peiling på hva "krillen" er for noe?

Hilsen Remi
Remi Pedersen

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 22. mars 2006 kl. 22.27

"Krillen" er sannsynligvis det som her i Telemark kalles (eller kanskje jeg nå må si kaltes) for "krilla". Det er det samme som meslinger, heldigvis en idag temmelig ukjent barnesykdom. Da jeg hadde krilla i 1961 (12 år gammel) holdt jeg vel nærmest på å dø og var sengeliggende i 20 dager med høy feber. Det var ettersykdommene som var mest farlige. Idag vaksineres ungene mot bl.a. meslinger. Vennlig hilsen Kjetil Straume.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 22. mars 2006 kl. 22.43

Takk skal du ha, Kjetil. Det var i de baner jeg tenkte også, men ville se om det var flere enn meg som hadde noen lignende tanker.

Remi
Remi Pedersen

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 23. mars 2006 kl. 15.36

Jeg har nå godt igjennom dåpene i Kongsberg 1742, 1743 og 1744, og Norderhov 1743 og 1744 uten å finne noen Niels med far ved navn Ole Stixrud. Der var en Niels med far Ole Helgesen i Kongsberg i 1743 som kan være en kandidat, men langt fra sikker. Ellers så hadde alle andre ved navn Ole med en Niels til sønn, et annet gårdsnavn/slektsnavn. Jeg er klar over at dette navnet kan ha blitt forandret av Niels slik at hans far kan ha hatt et annet etternavn da Niels blir døpt, men det hjelper meg ikke i å finne hans fødsel uten at jeg da vet etternavnet til faren. Nå er heller ikke Stixrud et navn fra Kongsberg, men fra Norderhov eller Hole, så sansynligheten for at Niels skal ha tatt dette gårdsnavnet etter at han ble voksen er ikke stor, men mulig. Det kan jo også være at faren hans flyttet fra en gård til en annen mens Niels var barn og skiftet navn da.

Jeg må få sett igjennom kirkeboken for Hole for 1742-1744 før jeg kommer opp helt blank. I tillegg kunne jeg ha tenkt meg å se om jeg finner et skifte etter Niels Olsen Stixrud i Kongsberg i 1784-85.

Takk for all hjelp så langt til alle sammen.

Remi
Remi Pedersen

gj01270

Legg inn av gj01270 » 25. mars 2006 kl. 13.17

Hei!

Ei manntallsliste fra Kongsberg Sølvverk for 1765 (i Riksarkivet, pakke 107.7 s. 165) opplyser at Niels Olsen Stixrud var i arbeid ved sølvverket, var 17 år gammel, født på Kongsberg, hadde vært ansatt i 8 1/2 år og bodde hos stefaren, som var bergmann.
Det er vel naturlig å tenke seg at hans navn (særlig det som først ble feilinnført ved hans død) kan knyttes til stefaren (Simen Toresen Stixrud?).
Jeg har også en del andre notater om slekta Stiksrud på Kongsberg, men det er uvisst hvor relevante de er i denne sammenhengen.

Med hilsen
Sigurd Vinger

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 27. mars 2006 kl. 0.30

Tusen hjertelig takk, Sigurd.

Da må jeg se litt lenger enn til 1744. Dersom han var 17 år i 1765, så kan han være født så sent som 1748-1749. Så da får jeg gå igjennom 1745-1749 på tirsdag.

Ellers så er det kun denne Niels Olsen Stixrud med etterkommere og hans foreldre som interesserer meg, siden det i utgangspunktet er slekten Wølner som er den slekten jeg prøver å finne ut av.

Remi
Remi Pedersen

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 1. april 2006 kl. 17.07

Har nå gått igjennom kirkeboken for Kongsberg fram til 1750 og ikke funnet noen Niels med en Ole Stixrud til far. Derimot i 1748 så fant jeg en Niels, med en Hans Halvors. Stixrud til far, men jeg kan jo ikke med sikkerhet si at dette er samme Niels som er nevnt i 1765 i manntallet for sølvgruvene.

Jeg har funnet de to eldste barna til Ole og Martha døde, så da er alle 5 barna døde i ung alder før 1798.

Det jeg ikke har klart å finne med sikkerhet ennå er:

Martha Hans Jacobsdatter Wølner sin død. Hun lever ved ektemannen Niels Olsen Stixrud sin død i 1784 i Kongsberg.

Niels Olsen Stixrud sin dåp.

Og dermed hvem som er Niels Olsen Stixrud sine foreldre.

Dersom noen har noen gode tips så må dere gjerne si ifra.

Hilsen Remi
Remi Pedersen

Svar

Gå tilbake til «Kongsberg»