Navigasjon i Slektsforum. Bruk av tilbaketast.

Her kan du stille spørsmål om Slektsforum

Moderator: admin

Svar
Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Navigasjon i Slektsforum. Bruk av tilbaketast.

Legg inn av Osvald Rydjord » 4. mars 2006 kl. 13.03

Jeg har et problem i forbindelse med bruk av tilbaketast etter å ha lest et emne i Slektsforum. Jeg gjør følgende:

1 Logger meg inn på Slektsforum.
2 Klikker meg inn på Vis emner siden sist pålogget.
3 Leser ett emne og bruker så tilbakepila for å komme tilbake til emnene igjen, men får opp "Advarsel. Datoen på siden er utløpt". Jeg må derfor bruke "fram"pila for å komme tilbake til det leste emnet, så klikke slektsforum og Vis emner siden sist pålogget igjen. Da kommer emnene opp igjen. En tungvint måte å navigere på.

Går jeg derimot inn på f.eks. Generelt og leser et emne der, funker tilbaketasten så fint som bare det, kommer rett tilbake til de andre emnene. Det er altså bare når jeg navigerer som ovenfor via "Vis emner siden sist pålogget" at problemet oppstår.

Har XP og bruker Outlook Ekspress.

Har noen en forklaring på hva som skjer?

dn06606
Site Admin

Re: Navigasjon i Slektsforum. Bruk av tilbaketast.

Legg inn av dn06606 » 4. mars 2006 kl. 14.38

Hei Osvald Rydjord,

du bør generelt unngå å bruke tilbaketasten til å navigere i Slektsforum og lignende tjenester. Hvis du bruker tilbaketasten vil siden du laster være "gammel", og muligens gi feilaktig informasjon om hvilke meldinger som er ulest osv.

Fra akkurat den siden du nevner (Vis emner siden sist pålogget) kan du navigere tilbake til forrige nivå ved å klikke på Slektsforum lenken på linjen under Søket gav xxx treff.

På andre sider i Slektsforum skal du også finne lenker som kan ta deg tilbake til forrige nivå, eller lenger tilbake om du ønsker det.
mvh Jan

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 4. mars 2006 kl. 19.58

Ja, det er slik du beskriver jeg må gjøre det (Se 3 ovenfor). Men jeg mener det må kunne være mulig å kunne gå tilbake til forrige nivå (Se emner siden sist pålogget) ved å bruke tilbaketasten etter å ha lest et emne, uten å gå omvei om Slektsforum og Vis-tasten en gang til. Men kanskje det er bygd opp slik?

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 4. mars 2006 kl. 20.53

Nesten alle sider i Slektsforum genereres i det øyeblikk du ber om den - de er altså ikke statiske, men "ferskvare", og selv om du klikker deg tilbake til samme sted bare få sekunder senere vil siden bli genererert på ny i tilfelle innholdet på den er blitt påvirket/endret av noe som andre brukere har gjort i mellomtiden. Dette er vanlig i slike interaktive tjenester, og bruk av tilbakeknappen kan derfor være uønsket og forbundet med ulemper.

Jeg forstår at det oppleves litt krøkkete fra akkurat den type side du nevner, altså for å komme tilbake til Vis nye emner siden sist pålogget og de andre listene som kan lages med nedtrekksboksen på hovedsiden. Her finnes det ikke noe fullgodt alternativ til tilbakeknappen.

Vi kan se litt på om vi kan gjøre noe for å gjøre dette litt smidigere. Akkurat nå klarer jeg ikke å reprodusere problemet ditt på noen av mine maskiner, der får jeg lov å bruke tilbakeknappen som jeg vil, og slipper å gå omveien du beskriver. Kanskje innspill fra andre brukere kan fortelle oss hva som utløser problemet.

Når den type advarsler som du nevner ("Advarsel. Datoen på siden er utløpt") dukker opp er jeg vant til at man har mulighet til å ignorere advarselen og likevel komme tilbake. Får du ikke den muligheten?

En annet alternativ som er enklere enn å gå den lange omveien du beskriver er å bruke "Open in new window" (engelsk IE). Altså:
  1. Velg f.eks. "Vis nye emner siden sist pålogget"
  2. Høyreklikk på lenken til det emnet du vil lese og velg "Open in new window"
  3. Når du er ferdig med dette emnet, steng det nye vinduet og fortsett fra listen du laget i ditt opprinnelige nettleservindu i punkt 1.
For de som bruker nettleseren Firefox fungerer denne teknikken litt mer elegant ved bruk av tabs (ctrl-klikk på de aktuelle lenkene).
mvh Jan

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 5. mars 2006 kl. 10.45

Etter å ha logget inn, lest innlegget ditt og klikker tilbake, får jeg "Advarsel ....." . Klikker jeg tilbake en gang til, kommer jeg til Slektforumsiden og kan klikke på "Vis emner siden ...". Det er tross alt raskere enn omveien jeg brukte før. Problemet er ikke raskheten, men at en av gammel vane bruker tilbaketasten etter å ha lest en side og vil tilbake til forrige nivå, og så kommer "Advarselsiden" .

Brukeravatar
dn19073
Sted: SAUPSTAD

Legg inn av dn19073 » 10. mars 2006 kl. 0.53

Hei.

Dette problemet med "advarsel!......" har jeg også fått og det er ganske irriterende, men, det dukker også opp på Fam.Search vis du trykker på en utvalgt av en liste og går inn for å se og du bruker tilbaketasten. Dette mener jeg er av nyere dato begge steder.

Gunnar A

dn17613
Sted: TÅRNÅSEN

Legg inn av dn17613 » 10. mars 2006 kl. 9.38

Har lest et sted at dette kan fikses ved å oppdatere Internett Explorer. bruker ikke IE selv, så jeg er ikke helt sikker på hva/hvor dette løses.

André

dn06606
Site Admin

Legg inn av dn06606 » 10. mars 2006 kl. 12.20

Det er ikke endret noe i Slektsforskerbasen som har med dette å gjøre på svært lang tid. Når problemet er av nyere dato (og opptrer flere steder) kan det derfor tyde på at det er en endring på brukernes PC'er som er opphav til problemet.

Det virker derfor som et fornuftig forslag fra André, å sjekke at nettleseren er oppdatert til siste versjon. Hvis den er det kan det være et alternativ å prøve en annen nettleser, som f.eks. Mozilla Firefox.
mvh Jan

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 11. mars 2006 kl. 3.18

Gunnar Andrè Myhre skrev:Hei.

Dette problemet med "advarsel!......" har jeg også fått og det er ganske irriterende, men, det dukker også opp på Fam.Search vis du trykker på en utvalgt av en liste og går inn for å se og du bruker tilbaketasten.

Jeg har ingen problemer med bruk av tilbakeknappen her i Slektsforum, ei heller mellom de forskjellige DIS-Norges fora. Derimot fungerer den ikke i Family Search. Der må jeg holde Shift tasten inne når jeg henter opp en person. Hvis ikke, kommer advarselen, og jeg må skrive inn opplysningene på ny.

Vet flere har problemer med dette i FS, men løser det ved hjelp av Shift-tasten.
Bruker oppdatert Internet Explorer.

Se innleggene vedr. Shift-tasten.

Mvh Ellef Ellef.

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 11. mars 2006 kl. 11.33

Takk Ellef! Tipset med bruk av skifttasten når en tar opp et emne for å lese et innlegg var jo kjempefint, dermed unngår en advarselsiden når en bruker tilbaketasten, en kommer rett tilbake til alle emnene siden sist pålogget.
Mvh
Osvald

Brukeravatar
dn19073
Sted: SAUPSTAD

Legg inn av dn19073 » 14. mars 2006 kl. 23.10

Hei .

Vis jeg ikke tar helt feil så har Osvald ny PC med XP home ed. og Internett Explorer og har sikkert den siste sikkerhetspakken.
Det samme har jeg så jeg tror at problemet ligger i sikkerhetspakken til explorer.

Hilsen
Gunnar A.

Brukeravatar
Vidar Sigurd Øverlie
Sted: LARVIK

Legg inn av Vidar Sigurd Øverlie » 10. desember 2006 kl. 19.02

Hei, jeg opplever også dette problemet på en ny PC med XP og IE. Det er utrolig irriterende. Håper at noen finner ut av hva som er problemet da det vil være synd om alle nye brukere av XP og IE skal kutte ut Slektsforum. "Løsningen" med shift tasten er ikke fullgod.
Vidar Øverlie

Svar

Gå tilbake til «Informasjon om Slektsforum»