Er det noen som kan hjelpe meg litt på vei med foreldre og aner til min tipp-oldefar og hans hustru?
Abraham Tobiassen
Født: 1816 - Lindesnes, Vest-Agder, Norge
Død: 1886
Ekteskap: 26 Okt 1845, Spangereid Kirke, Spangereid, Vest-Agder, Norge
Hustru: Anna Elisabeth Christiansdatter
Også kjent som: Anne E. Kristiansd.
Født: 1819 - Lyngdal, Vest-Agder, Norge
Jeg har relativt god dekning av etterkommere, men bakover stopper det opp ved Abraham.
Mvh
Abraham Tobiassen f. 1816 i Lindesnes
Moderator: MOD_Vest-Agder
Re: Abraham Tobiassen f. 1816 i Lindesnes
Hei
Jeg har funnet en Abraham Tobiassen på Family Search. Det kan jo være en mulighet for at det er din? Et alternativ til videre forskning..
http://www.familysearch.org/Eng/Search/ ... rompage=99
Kanskje noen kan sjekke de originale kirkebøkene?
Med vennlig hilsen
Anne-Lise
Jeg har funnet en Abraham Tobiassen på Family Search. Det kan jo være en mulighet for at det er din? Et alternativ til videre forskning..
Med vennlig hilsen
Anne-Lise
Anne-Lise Skillinghaug skrev:Hei
Med vennlig hilsen
Anne-Lise
Takk skal du ha. Det er vel en mulighet for at dette kan være rett person. Som du sier, kanskje noen har mulighet til å sjekke i kirkebøkene? Det har jo blitt noen av disse tilgjengelige på nettet, men det er nok fortsatt mange med meg som venter på "sine" kirkebøker. Er det kanskje noen som skulle sitte med muligheten?
Mvh
Torgeir
Costa Blanca
Spania
Hei igjen
Har du funnet noen søsken til Abraham? Kanskje noen av disse er kjent for deg? Ved et familiesøk på den samme FS er følgende barn listet opp:
1. AADNE TOBIASEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 23 JUL 1809 Spangereid, Vest-Agder, Norway
2. TOLLACH TOBIASEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 09 JUN 1811 Spangereid, Vest-Agder, Norway
3. TORBOR TOBIASEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 03 FEB 1814 Spangereid, Vest-Agder, Norway
4. ABRAHAM TOBIASEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 24 NOV 1816 Spangereid, Vest-Agder, Norway
5. DANIEL TOBIASEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 14 JAN 1821 Spangereid, Vest-Agder, Norway
6. MARTINE TOBIASEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 26 JUN 1825 Spangereid, Vest-Agder, Norway
Det er hva jeg fant..
Lykke til videre
Mvh Anne-Lise
Har du funnet noen søsken til Abraham? Kanskje noen av disse er kjent for deg? Ved et familiesøk på den samme FS er følgende barn listet opp:
1. AADNE TOBIASEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 23 JUL 1809 Spangereid, Vest-Agder, Norway
2. TOLLACH TOBIASEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 09 JUN 1811 Spangereid, Vest-Agder, Norway
3. TORBOR TOBIASEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 03 FEB 1814 Spangereid, Vest-Agder, Norway
4. ABRAHAM TOBIASEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 24 NOV 1816 Spangereid, Vest-Agder, Norway
5. DANIEL TOBIASEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Male Christening: 14 JAN 1821 Spangereid, Vest-Agder, Norway
6. MARTINE TOBIASEN - International Genealogical Index / NO
Gender: Female Christening: 26 JUN 1825 Spangereid, Vest-Agder, Norway
Det er hva jeg fant..
Lykke til videre
Mvh Anne-Lise
- Harald Søren Storaker
- Sted: Lyngdal
- Kontakt:
Du kan vere sikker på at denne Abraham Tobiassen er den rette. Et oppslag i kirkebøkene vil bekrefte det.
Kona Anne Elisabeth er oppgitt 46 år i 1865. Det betyr at ho går "i sitt 46. år" ved utgangen av 1865, dvs at ho fylte 46 i løpet av 1866 og skal altså vere født i 1820, i Å krets. Det stemmer med det eg finner på Familysearch: Anne Elisabeth Christiansdatter
Ester Aadnesdatter, mor til Abraham Tobiassen er grei i finne i FT1801: Ho er fra Haraldstad i Spangreid der som sønnen Abraham er i 1865: Haraldstad 1801 - Haraldstad 1865
Faren Tobias Tollachsen er meir usikker. Eg har ikkje funne giftermålet i Familysearch. Det er ein Tobias Tollaksen som blir født på Revsvollen under Øvre Berge i Lyngdal i 1877. Men eg trur han gifter seg i 1805 i Lyngdal. Eg vil heller gjette på at faren er den Tobias (9) på Lene i 1801: Tobias Tollasen. Det stemmer jo bra at to barn blir oppkalla Torborg og Daniel. Han var litt ung til å bli far i 1809, men slikt skjedde -
Tobias er nevnt i LYNGDAL III, side 282. Men det står bare at han var født 1791. og ikkje noe meir. Familien flytta fleire ganger. Faren kom fra Herdalen, til Øvre Fladen i 1767, til Lene i 1798, til Høyland (ved Rom) i 1803.
Christian Jørgensen, far til Anne Elisabet, er på Øygarden (Vassbotn) i FT1801.
LYNGDAL III side 61: Anne Elisabet, f. 1820, datter av Kristian Jørgensen Vassbotn (1777-1830) 1802 g.m. Serine Stålesdatter Mydland (Spangreid) (1776-1835) Familysearch FT1801
Kona Anne Elisabeth er oppgitt 46 år i 1865. Det betyr at ho går "i sitt 46. år" ved utgangen av 1865, dvs at ho fylte 46 i løpet av 1866 og skal altså vere født i 1820, i Å krets. Det stemmer med det eg finner på Familysearch: Anne Elisabeth Christiansdatter
Ester Aadnesdatter, mor til Abraham Tobiassen er grei i finne i FT1801: Ho er fra Haraldstad i Spangreid der som sønnen Abraham er i 1865: Haraldstad 1801 - Haraldstad 1865
Faren Tobias Tollachsen er meir usikker. Eg har ikkje funne giftermålet i Familysearch. Det er ein Tobias Tollaksen som blir født på Revsvollen under Øvre Berge i Lyngdal i 1877. Men eg trur han gifter seg i 1805 i Lyngdal. Eg vil heller gjette på at faren er den Tobias (9) på Lene i 1801: Tobias Tollasen. Det stemmer jo bra at to barn blir oppkalla Torborg og Daniel. Han var litt ung til å bli far i 1809, men slikt skjedde -
Tobias er nevnt i LYNGDAL III, side 282. Men det står bare at han var født 1791. og ikkje noe meir. Familien flytta fleire ganger. Faren kom fra Herdalen, til Øvre Fladen i 1767, til Lene i 1798, til Høyland (ved Rom) i 1803.
Christian Jørgensen, far til Anne Elisabet, er på Øygarden (Vassbotn) i FT1801.
LYNGDAL III side 61: Anne Elisabet, f. 1820, datter av Kristian Jørgensen Vassbotn (1777-1830) 1802 g.m. Serine Stålesdatter Mydland (Spangreid) (1776-1835) Familysearch FT1801