Billedskjærer Theodor Nikolaus Throndsen (1871-1944)

Moderator: MOD_Vest-Agder

Svar
Brukeravatar
gj02546
Sted: HAFRSFJORD

Billedskjærer Theodor Nikolaus Throndsen (1871-1944)

Legg inn av gj02546 » 1. februar 2006 kl. 20.50

Jeg søker mer opplysninger om billedskjærer / treskjærer Theodor Nikolaus Throndsen f. 28.5.1871, Bamble. Senere bosatt i Oslo.

Broren; Nils A. Trondsen (1880-1934) etablerte et billedskjærerverksted i Stavanger rundt 1907. Theodor ble etter hvert med i dette verkstedet.

Han flyttet til Flekkefjord visstnok på 1920-tallet der han hadde et lite verksted. Han skal ha vært en kjent figur i bybildet i Flekkefjord i den tiden han var der. Han hadde et lite hus i Springarbakken, rett overfor møbelfabrikant Tønnesen.

Da han ble syk reiste han fra Flekkefjord til datteren Theodora i Hillevåg ved Stavanger. Hun tok seg av ham den siste tiden av hans levetid. Han døde ca. 13.2.1944.

Throndsen har bla. laget krusifikset i Flekkefjord kirke, barokkstol til Hidra kirke, utskåret bilde i et bedehus i Flekkefjord. Dessuten skar han mange portrettbilder/utskårne "medaljonger" i tre. Jeg vil tro at mye av hans arbeider står i private hjem i Flekkefjord. Theodor Throndsen skal også ha skåret ut Kongens og Kronprinsens stol i Stortinget, men dette er foreløpig ikke verifisert.

Jeg holder på med et dokumentasjonsprosjekt om snekkermestere og treskjærere og ønsker i den forbindelse mer utførlige opplysninger om billedskjærer Throndsen. Det kan være gamle bilder av ham, verksted, hus. Dessuten er jeg interessert i anekdoter/historier om han og hans arbeid. Kjenner noen til produksjonen hans, er jeg interessert i opplysninger og/eller bilder av dette.[/b]

Vennlig hilsen
John S. Bjerga,
Sundebråtet 19,
4046 Hafrsfjord,
tlf. 916 73 314
epost: [email protected]
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Flekkefjord»