Anders og Inger var mine tipp-oldeforeldre og jeg har funnet dem i FT 1865, hvor det er opplyst at Anders dengang var Saugbruksarbeider, 44 år gammel og født i Solum.
Inger var 39 år, fødselssted Bamble. Deres bosted i 1865 var Rafnæs Gaard og de hadde barna : Cnristian, Theodor, Abraham (min oldefar) og Mariane.
Gjennom FS har jeg fått vite at Inger og Anders giftet seg i Bamble 17.06. 1849.
Jeg har også vært innom "Solumslekt" for å finne ut mer om Anders Andersen, men kan ikke finne han der med det aktuelle fødselsåret.
Er det noen der ute som har opplysninger om Anders' og Ingers foreldre, ville jeg bli takknemmelig og glad for svar.
Mvh Inger A. K.
Anders Andersen og Inger Thorsdatter på Herre.
Moderator: MOD_Telemark
Re: Anders Andersen og Inger Thorsdatter på Herre.
I kirkeboken står det da de giftet seg:
1849 nr. 16: Juni 17de.
Ungkarl Anders Andersen, Fødested Solum og boer i Stathelle, 26 Aar, Fader: Anders Henriksen.
Pige Inger Thorsdatter, Fødested Herre, 22 Aar, Fader: Thor Olsen.
Forlovere: Christen Bertelsen Hydal og Jacob Halvorsen Gravmyr.
Hilsen Laila Kornstad.
1849 nr. 16: Juni 17de.
Ungkarl Anders Andersen, Fødested Solum og boer i Stathelle, 26 Aar, Fader: Anders Henriksen.
Pige Inger Thorsdatter, Fødested Herre, 22 Aar, Fader: Thor Olsen.
Forlovere: Christen Bertelsen Hydal og Jacob Halvorsen Gravmyr.
Hilsen Laila Kornstad.
Hei Laila !
Det var snilt av deg å slå opp i kirkeboken, i dag har du gjort meg glad og takknemmelig.
Tusen, tusen, takk skal du ha for hjelpen !!!!!!
Mvh Inger A K
Det var snilt av deg å slå opp i kirkeboken, i dag har du gjort meg glad og takknemmelig.
Tusen, tusen, takk skal du ha for hjelpen !!!!!!
Mvh Inger A K
Det er bare hyggelig å hjelpe når man kan!
På den tiden da Inger Thorsdatter ble født hørte folk fra Herre til Porsgrunn i kirkelig henseende. Jeg har sett på fødte i kirkeboka for Porsgrunn i tiden 1825 til 1828, fant bare en Inger Thorsdatter fra Herre og antar at det er hun som ble gift med Anders Andersen, selv om det ikke er helt alderssamsvar mellom fødsel og oppgitt alder ved giftermålet.
Porsgrunn kirkebok nr. 4 s. 151b, fødte Qvindekjøn 1825 nr. 13:
Født: d. 25. Febr. Navn: Inger Thorsd. Forældre: Hammersmed ved Herre Thor Olsen og Hustru Anne Larsd. Faddere: Hammersmed Petter Olsens Kvinde Marthe Olsdatter, Pige Maren Tollefsd, ? Halvor Eriksen, Do. Lars Olsen Siljen, Hammersmed Petter Paulsen [det står noe nederst her som jeg ikke ser] Hjemmedøbt d. 27. Febr. Hjemmedaaben bekræftet i Kirken d. 3. April.
Thor Olsen og Anne Larsdatter hadde også følgende barn:
Ole f. 24.07.1817
Inger f. 02.08.1819
Lars f. 26.04.1822
Karen Maria f. 31.08.1830
Maren Dorthea f. 22.10.1834
Maren Dorthea f. 10.10.1837
Hvis noen av disse vokste opp, finner du dem kanskje som faddere til Ingers barn?
Hilsen Laila Kornstad.
På den tiden da Inger Thorsdatter ble født hørte folk fra Herre til Porsgrunn i kirkelig henseende. Jeg har sett på fødte i kirkeboka for Porsgrunn i tiden 1825 til 1828, fant bare en Inger Thorsdatter fra Herre og antar at det er hun som ble gift med Anders Andersen, selv om det ikke er helt alderssamsvar mellom fødsel og oppgitt alder ved giftermålet.
Porsgrunn kirkebok nr. 4 s. 151b, fødte Qvindekjøn 1825 nr. 13:
Født: d. 25. Febr. Navn: Inger Thorsd. Forældre: Hammersmed ved Herre Thor Olsen og Hustru Anne Larsd. Faddere: Hammersmed Petter Olsens Kvinde Marthe Olsdatter, Pige Maren Tollefsd, ? Halvor Eriksen, Do. Lars Olsen Siljen, Hammersmed Petter Paulsen [det står noe nederst her som jeg ikke ser] Hjemmedøbt d. 27. Febr. Hjemmedaaben bekræftet i Kirken d. 3. April.
Thor Olsen og Anne Larsdatter hadde også følgende barn:
Ole f. 24.07.1817
Inger f. 02.08.1819
Lars f. 26.04.1822
Karen Maria f. 31.08.1830
Maren Dorthea f. 22.10.1834
Maren Dorthea f. 10.10.1837
Hvis noen av disse vokste opp, finner du dem kanskje som faddere til Ingers barn?
Hilsen Laila Kornstad.
Hei Laila !
Takk igjen for ditt engasjement som inspirerer meg i "forskingen".
Jeg har nå gått gjennom dåpsdata for barna til Anders Andersen og Inger Thorsdatter i de skannede kirkebøkene fra Bamble som ligger på Digitalarkivet Det er mye som tyder på at du er inne på rett spor.
Karen Marie Thorsdatter og Lars Thorsen er oppført som faddere til 4 av Anders og Ingers barn, og jeg regner det som nesten sikkert at de er Ingers søsken (de døpte barnas tante og onkel).
Jeg har funnet Karen og Lars i FT 1865, og jeg har merket meg at Karens eldste sønn het Carl Thoresius og Lars hadde en sønn som het Thoresius.
Anders Andersen og Inger Thorsdatters eldste sønn het Christian Thoresius. Det må vel være en navnetradisjon i familien.
Så til Inger Thorsdatters fødselsår:
I FT 1865 er Ingers alder oppgitt å være 39 år, så jeg regner med at hun er født 1825-26.
I FS har ser jeg at Thor Olsen og Anne Larsdatter fikk 2 jenter som fikk navnet Inger. Den første var født i 1819, og den andre i 1825. Dermed er det sannsynlig at den første Inger døde, og at det er den andre Inger som ble gift med Anders Andersen. Dermed er det ikke usannsynlig at den oppgitte alder ved Ingers gifte må være feil i kirkeboken.
Nå gjenstår å finne Ingers død i kirkeboken, kanskje det kan gi en avklaring ?
Fint at du minnet meg på at herre lå under Porsgrunn da Inger ble født, det hadde jeg glemt.
Mvh Inger A K
Takk igjen for ditt engasjement som inspirerer meg i "forskingen".
Jeg har nå gått gjennom dåpsdata for barna til Anders Andersen og Inger Thorsdatter i de skannede kirkebøkene fra Bamble som ligger på Digitalarkivet Det er mye som tyder på at du er inne på rett spor.
Karen Marie Thorsdatter og Lars Thorsen er oppført som faddere til 4 av Anders og Ingers barn, og jeg regner det som nesten sikkert at de er Ingers søsken (de døpte barnas tante og onkel).
Jeg har funnet Karen og Lars i FT 1865, og jeg har merket meg at Karens eldste sønn het Carl Thoresius og Lars hadde en sønn som het Thoresius.
Anders Andersen og Inger Thorsdatters eldste sønn het Christian Thoresius. Det må vel være en navnetradisjon i familien.
Så til Inger Thorsdatters fødselsår:
I FT 1865 er Ingers alder oppgitt å være 39 år, så jeg regner med at hun er født 1825-26.
I FS har ser jeg at Thor Olsen og Anne Larsdatter fikk 2 jenter som fikk navnet Inger. Den første var født i 1819, og den andre i 1825. Dermed er det sannsynlig at den første Inger døde, og at det er den andre Inger som ble gift med Anders Andersen. Dermed er det ikke usannsynlig at den oppgitte alder ved Ingers gifte må være feil i kirkeboken.
Nå gjenstår å finne Ingers død i kirkeboken, kanskje det kan gi en avklaring ?
Fint at du minnet meg på at herre lå under Porsgrunn da Inger ble født, det hadde jeg glemt.
Mvh Inger A K