Ellef Jensen,gårdbruker i Drangedal

Moderator: MOD_Telemark

Svar
gj01289
Sted: RISøR

Ellef Jensen,gårdbruker i Drangedal

Legg inn av gj01289 » 30. mai 2005 kl. 11.57

Etter at Roar Myrheim hadde funnett foreldrene til Anne M. Abrahamsdatter, som var Abraham Ellefsen og Kari jensdatter, fant jeg i Digitalarkivet-1801:
foreldrene til Abraham Ellefsen - 15 år som var Ellef Jensen-52 år og
AAse Nielsdtr.-43 år.
Jeg fant også Ellef Jensens mor
Liv Aslachsdt.-82 år.

Min far har skrytt av at vi er i familie med Halvard Gråtopp fra Drangedal som døde i kamp for bøndene 1438, så dette blir mer og mer interessant for meg. Kanskje noen kan hjelpe meg videre

Hilsen Anna Elise Brunstad

Ole Bjørn Darrud
Sted: TRANBY

Re: Ellef Jensen,gårdbruker i Drangedal

Legg inn av Ole Bjørn Darrud » 31. mai 2005 kl. 22.07

Hei,

du finner flere generasjoner bakover fra Anne Maria Abrahamsdtr f 16.12. 1828 på Aakre i bøkene til Bjørn Edvin Holte.
Startpunkt bok II side 106.
Du trenger bøkene I, II og III (barna til Anne Maria).

Mvh
Ole Bjørn Darrud

gj01289

Legg inn av gj01289 » 1. juni 2005 kl. 12.15

Hei,
Jeg takker for opplysningen jeg fikk 31.Mai.
Nå skal det bli moro og finne pøkene og prøve å finne meg fram!

Masse hilsen Anna Elise

gj01289

Legg inn av gj01289 » 1. juni 2005 kl. 12.30

Hei,
Jeg takker for opplysningen jeg fikk 31.Mai.
Nå skal det bli moro og finne bøkerog prøve å finne meg fram!

Masse hilsen Anna Elise

gj01289

Legg inn av gj01289 » 6. juni 2005 kl. 9.55

Hei Ole Bjørn,
Jeg fant bøkene du anbefalte meg på biblioteket i Porsgrunn, og drar tilbake på tirsdag.
Takk til deg igjen.

Hilsn Anna Elise.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 17. januar 2006 kl. 23.07

Anna Elise Brunstad skrev:Min far har skrytt av at vi er i familie med Halvard Gråtopp fra Drangedal som døde i kamp for bøndene 1438

Dessverre er koplingen Halvard Gråtopp en oversitert hypotese fremsatt av Ludvig Daae i Historisk tidsskr nr 4, 1877 hvor han omskriver denne hypotesen to steder. Et sted skriver han således:

“Tænkelig er det, at han kan være den samme Mand, som vi snart skulle lære at kjende under Navnet Hallvard Gråtopp”

Men, i fotnote 1 s. 81 i Historisk tidsskr nr 4, 1877 beskriver han Hallvard Toressons segl som i 1877 fortsatt befinner seg i Riksarkivet i Stockholm som følgende:
“Et segl delt i to felter, hvorav det ene inneholder en halv lilje, det annet et oppspringende dyr”
Dette seglet er overhodet ikke likt noen av bumerkene til Halvard Torbjørnsen Roaldstad som dagens slektsforskere tror.

Daae baser sin hypotese på to ting:

At det eksisterte et sagn (merk det) om Herren Halvor som holdt seg med en egen hær på sin gård som senere var kjent som Roaldstad. Slike hærer var ant. vanlige i tiden før Norges første rikssamling under Harald Hårfagre, altså en herre som levde flere århundrer før opprøret i 1438.

Det andre utgangspunktet er en fjellknause i nærheten som kalles Gråtoppen pga. treløs topp.

Veldig tynt å bruke som bevis for at det er to identisk like personer.

Uheldigvis siterte Halvdan Koht Daae et par ganger hvor han siterer som sådan at Ludvig Daae meinar at Halvor Gråtopp er den same som Halvard Torbjørnsen Roaldstad.

Så flesker Sannes til og sier i Drangedalboka: “Det er slått fast av granskarane at ….” og siden har det blitt sanning og visshet. Uten noen som helst andre beviser enn at noen før har trodd at det hele kan forklares ved dette. I tillegg har så Kirkeby kastet inn en ny forklaring: “Eigar tilhøva for odelsgodset gjer det sannsynlig at Halvard Gråtopp og Hallvar Toresson ikkje bare var same navn, men òg at han var son til Torer Ogmundsson” (i Sauherad)

Seglet som finnes i Stockholm (i hvertfall i 1877) har elementer visstnok i likhet med en slekt i Østfold. Så ant. skal man på andre siden av fjorden for å finne mannen som gjemte seg bak pseudonymet Halvard Gråtopp. Men siden ingen ble henrettet i Drangedalsområdet, er det svært lite sannsynlig at noen som helst Drangedøl var terrorister (i amerikansk målestokk) og svidde av gårder i Vestfold og annet hærverk.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 17. januar 2006 kl. 23.11

Alf Christophersen skrev:
Anna Elise Brunstad skrev:Min far har skrytt av at vi er i familie med Halvard Gråtopp fra Drangedal som døde i kamp for bøndene 1438

Dessverre er koplingen Halvard Gråtopp en oversitert hypotese fremsatt av Ludvig Daae i Historisk tidsskr nr 4, 1877 hvor han omskriver denne hypotesen to steder.

Siterer man noe bør man gå helt tilbake til original, ikke til den som siterer, gjerne i 5. generasjon. (Jfr. dagens kreftforskningsskandale. Mange liknende saker har oppstått fordi noen ikke siterer originaldata, men enten siterer noen som siterer sitater som siterer sitater, gjerne med forenklinger underveis, eller kanskje har til og med produsert originaldata selv når det kommer til stykket.)

Svar

Gå tilbake til «Drangedal»