Ole Roesen født ca 1855

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn14433
Sted: FOLDFJORDEN

Ole Roesen født ca 1855

Legg inn av dn14433 » 14. januar 2006 kl. 1.38

Hei!
Nikoline Petrine Eliasdtr f. 1857,Balsfjord, fikk sønnen Nils Olsen f.1877,Malangen,utenfor ekteskap. Ved Nils sin dåp står far oppført som Ole Roesen 22 år handelsreisende, bosatt i Kristiania.Sønnen, Nils flyttet senere til Tromsø og tok navnet Roesen. Er det noen som kan hjelpe meg på sporet etter faren Ole Roesen?

Jeg har tidligere hatt etterlysning på digitalarkivet og fått tips om å søke under Grytten, fordi Roe-navnet forkommer endel her

Jeg har fått tips om en Ole Roesen 15 år, under Veblungsnæs FT 1865. Foreldrene heter Roe Haldorsen og Marit Pedersdatter. Denne Ole har en bror Peter som antagelig er den Peter Roesen som emigrerer fra Kr.sund 6/5 1886.

Jeg finner ikke Ole Roesen i FT 1900

Faren Roe finner jeg igjen som Roe Setnes i FT 1900

Jeg har også funnet:
År:1888, Ole Setnæs, 40 år, gift, ingeniør, Bosted: Amerika, Reisemål: Duluth, bill.best. i Tr.heim
Jeg forsøkt å finne den første reisen til Amerika uten å lykkes, heller ikke funnet ham i Ellis Island
(er ikke flink med emigranter)

Kan noen hjelpe meg med denne tippoldefaren til min mann blir jeg veldig glad, jeg vet heller ikke om det er rett mann jeg er på sporet etter... :?:
Jeg har ikke sjekket utflytterlistene fra Grytten

Mvh Solvår

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Ole Roesen født ca 1855

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 14. januar 2006 kl. 11.46

Ole, sønn av Roe Haldorsen og Marit Pedersdatter er f 28.4.1851. Dette er av mitt folk. Har riktignok ikke hatt tid til å spore opp alle barna av disse enda.
Ole far til Nils er 22 år i 1877, han er da født omkring 1855, men alderen er ikke alltid riktig i FT.
Sjekket i full fart kirkeboka både for Grytten og Hen, men finner ingen Ole med Roe som far født i tidsrommet 1853-1857. Har lite tid i dag til å sjekke noe mer, skal gjøre det i morgen. Er det Ole f. i 1851 som er faren skal du få flere opplysninger av meg om fam.
Etter som jeg forstår av dine opplysninger har du ingen opplysninger som knytter Ole til Grytten?
Mvh
Britt Iren

dn14433

Legg inn av dn14433 » 14. januar 2006 kl. 18.59

Hei Britt Iren!

Det stemmer at jeg ikke har sikre opplysninger om at Ole Roesen kommer fra Grytten..

Det eneste sikre jeg har, er det som står ved Nils sin dåp i Malangen...(første innlegg)

Det har vært sagt fra eldre slektninger av min mann, at faren til Nils kom fra "Vestlandet."
Det har også vært sagt at han skal ha emigrert...Som du skjønner er ikke dette så lett å finne ut av..

Jeg har søkt på alle tenkelige måter i FT 1865, etter "Ole Roesen", det nærmeste jeg har funnet er den nevnte på Veblungsnes..
Jeg finner heller ingen som passer i FT 1900..så slik sett kan det passe at det er han jeg har funnet som emigrert i 1888

Hvis du skulle finne etterkommere etter denne "Ole", så spørst det vel om "Nils" står nevnt blant disse iom at han var født utenfor ekteskap..

Hvis han jeg har funnet på Veblungsnes/Setnes står som utflyttet i rett tidspunkt, og hvis han noe sted står registrert som "handelsmann" hjelper det i retning at han kan være rette mannen..

(pussig med etternavnet vårt, tross ulik stavemåte, mitt(min manns) kommer fra Lyngen :)

Mvh Solvår

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 16. januar 2006 kl. 11.01

Hei.
(Endelig er Slektsforum på nett igjen!!)

Har sjekket utflyttingslistene i Grytten og Ole finnes ikke der. De jeg har går til 1884 så Peter finnes ikke heller, men jeg er nokså sikker på at det er han som emigrerer. (Søstera deres Ane bosetter seg med mann og barn i Kristiansund mellom 1886 og 88.)

Som du sier er det bare en Ole Roesen ved FT 1865 som i alle fall er mulig å finne, men han er da 4 år gamlere enn opgitt ved dåpen og 7 år gamlere enn han som dro tilbake til Amerika. Har lett litt der også og det eneste jeg har klart å finne så langt er:
Minnesota Naturalization Records Index, 1854-1957 Record
about Ole R. Setnes
Name: Ole R. Setnes
County: Polk
Reel: 2
Code: 3
Volume: C
Page: 563
Document Type: Declaration of Intention
Years: 1882 -1884
Numbers: 1-599

Fant også dette og tenkte kanskje navnet kan være skrivefeil:
Ole (O. R.) Sether Duluth 17 March 1989

Når det gjelder Ellis Island, så er det vel først fra 1892 de registreringene kom i gang. Før den tid kom de "inn" andre steder. Kan heller ikke nok om dette.
Finner heller ikke Peter i Amerika. De kan jo ha skiftet navn...

Så på scannede kirkebøker og fann Niels konfirmert i 1892. Da står det at faren heter Ole Rosin, ungkarl og handelsmann?
Jeg hadde forøvrig det samme problemet med min tipoldefar. Han var også handelsmann og det var litt ulike navn reg. ved dåp og konfirmasjon. (Med god hjelp har jeg nok funnet den riktige)

Skal sjekke litt mer i kirkebøkene etter som jeg får tid.

(Ja, det var pussig med navnene, min manns navn kommer fra Nordmøre)

Mvh
Britt Iren

dn14433

Legg inn av dn14433 » 16. januar 2006 kl. 17.11

Hei!

Takk for at du har tatt deg tid til å hjelpe meg.

Jeg har også sett på Nils sin konfirmasjon i Malangen, og registrert at det står Ole Rosin!:)
Har gått utfra at de har sett på farens navn ved Nils sin dåp, og feilskrevet navnet.

En annen ting er at det ved Nils sin dåp faktisk står fars navn "Ole Rosen".(denne databasen virker ikke for øyeblikket). Men dette er også sagt er feil iom at sønnen "Nils" senere tar navnet "Roesen."
Ser at det i FT 1900, faktisk er endel som heter "Rosen" i Kristiania, selvom jeg ikke finner noen "Ole"

Synd Ellis Island ikke gjaldt ved dette tidspunktet, lurer på om det er noe register over passasjerer som ankom andre steder tidligere.

Vanskelig dette med både usikkert navn, usikkert fødselsår og fødested. Kanskje det ikke er mulig å finne utav i det hele tatt...men det er vanskelig å slå seg til ro med det også..mannen må jo ha eksistert..!

Takknemlig hvis du finner noen spor ved anledning!

En tilleggsinformasjon: I FT 1875, for Grytten er Ole Roesen registrert som midlertidig bosatt i Trondheim, arbeider da som tolk

Mvh Solvår

Liv Marit Haakenstad
Sted: HAMAR
Kontakt:

Legg inn av Liv Marit Haakenstad » 1. mars 2007 kl. 22.54

Hei!
Fikk spørsmål om Ole i kveld.
Det er en Ole Setnæs som reiser til Duluth 5/9-1888. Han er ingeniør.

Det er også en tjenestepike Bertha Setnes som er født 1883, bosatt i Grytnes. Hun reiser til Duluth 23/2-1910. Samme dato reiser Josefine Setnes f. 1881 og Georg Setnes f. 1907 til St. John, NB (New Brunswick).

Kjenner noen av dere til noen av de andre?

Hilsen
Liv Marit Haakenstad

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 2. mars 2007 kl. 10.34

Finner en Bertha f. 1883 i Grytten. Faren heter Ole Knutsen, fam bor i Setnestuen(Veblungsnes)
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-115

Finner en Josefine f. 1881 i Grytten, http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-108
”Etternavnet” hennes er Soggemoen og det bruker hun ogsåFT 1900

Hvor reiser de fra?
Jeg lurer på om dette er rett Josefine, hun kan ha giftet seg til navnet Setnes. Finner ingen Georg f 1907 i Grytten sogn, har foreløpig ikke lett etter hans dåp i de nærliggende sogna. Kanskje han er født i Kristiania?

En Josefine S Setness bor i Oregon i 1930, hun er enke på 49 år. Hun skal ha kommet til Amerika i 1903. Sønnen Gard er 23 år, men født i Nord Dakota. De to siste opplysningene stemmer ikke helt.

Britt Iren

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 2. mars 2007 kl. 11.32

Finner samme Josefine med mann og barn i 1920. Hun er reg som Josephine Setina, men det er tydelig Setnes på orginalmanus. De bor i Stanwood, Snohomish, Washington.
Hun er gift med Olaf O på 42 år, han er nok Berits bror, http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-95

Ved Census 1920 er hun kommet til Amerika i 1904 og Gard M er nå Gerbordt M er f. i Nord Dakota. Sønnene Alfred og Jorgen finnes både i 1920 og 1930. De har en sønn Kenett på 11 år i 1920, han er ikke reg i 1930. Finner også fam i 1910 i Adams, North Dakota, Alaf og Josie Selnes. Nå heter den eldste sønnen Gerhard.

Hadde de vært hjemme på besøk i 1910? Reiste hun til Norge med en ettåring tilbake i USA?
Kan kanskje ikke være de som reiste i 1910? Men om Berta Setnes er den jeg fant, så er det jo en klar sammenheng der.
Bertha Setnes(Setnech) bor sannsynlig i St.Louis i 1910.

Fant avreisen deres fra Trodheim, Olaf O er jo med også. Her er 1873 oppgitt som f. år, ved census 1910 er han 32 år og 1920 42 år. De har Amerika som bosted, så da er det vel riktig fam likevel, kanskje Kenneth er f. etter de kom tilbake?

Britt Iren

Svar

Gå tilbake til «Rauma»