Kristian Svendsgård og Rikard Kr. Svensgaard (1843-)
Moderator: MOD_Nordland
Kristian Svendsgård og Rikard Kr. Svensgaard (1843-)
Rikard Kr. Svensgaard født i 1843 i Velfjorden i Brønnøy. Bodde i Meløy i 1875. Hans far het Kristian Svendsgård og kom fra Gudbrandsdalen. Han var murer og kom nordover fra Gudbrandsdalen. Han har bl.a. murt opp den gamle steinkirken på Røst. Er det noen som har opplysninger om Kristian.
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Kristian Svendsgård og Rikard Kr. Svensgaard (1843-)
Hei,
Svendsgård finner du i Lesja/Dovre. Har du tittet på kirkebøkene online her : Arkivnett Oppland ?
Her finnes noen Svendsgaard, også som utflyttet til Nordland.
Kjenner du til hans farsnavn ? eller har du bare gardsnavnet som etternavn ?
Svendsgård finner du i Lesja/Dovre. Har du tittet på kirkebøkene online her : Arkivnett Oppland ?
Her finnes noen Svendsgaard, også som utflyttet til Nordland.
Kjenner du til hans farsnavn ? eller har du bare gardsnavnet som etternavn ?
Vennlig hilsen Gry
Hei!
Har bare opplysningene som jeg har referert tidligere. Skal sjekke tipsene dine.
Takk så lenge.
mvh
Benn-Erik
Har bare opplysningene som jeg har referert tidligere. Skal sjekke tipsene dine.
Takk så lenge.
mvh
Benn-Erik
Her trenger jeg mer hjelp.
I bygdebok for Meløy, bind II - side 580, står det at faren til Rikard het Kristian Svendsgaard. Han kom vistnok fra Lesja i Oppland.
I kirkebok Meløy 1853 - 1873 finner jeg at Rikard giftet seg 25. juli 1869. Her står Ole Svedsgaard oppført som hans far.
Hva er rett?
Ser av arkivnett Oppland at en Ole Torstensen flyttet til Finnmark i 1833. Han var født 25.05.1806 på gården Svendsgaard i Lesja. I folketellingen fra 1865 finner jeg en Ole Torsensen Svendsgaard i Vågan (Nordland). Finner også samme person i kirkebøkene i Vågan, hvor noen av hans barn ble døpt. Han var født i Lesja.
mvh
Benn-Erik
I bygdebok for Meløy, bind II - side 580, står det at faren til Rikard het Kristian Svendsgaard. Han kom vistnok fra Lesja i Oppland.
I kirkebok Meløy 1853 - 1873 finner jeg at Rikard giftet seg 25. juli 1869. Her står Ole Svedsgaard oppført som hans far.
Hva er rett?
Ser av arkivnett Oppland at en Ole Torstensen flyttet til Finnmark i 1833. Han var født 25.05.1806 på gården Svendsgaard i Lesja. I folketellingen fra 1865 finner jeg en Ole Torsensen Svendsgaard i Vågan (Nordland). Finner også samme person i kirkebøkene i Vågan, hvor noen av hans barn ble døpt. Han var født i Lesja.
mvh
Benn-Erik
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen,
Bare litt fundering....
Ser ut til at det er det er Ole i utflytterlista Lesja som er å finne i Vågan 1865, mht fødselsår.
Men denne Ole er trolig nok ikke far til Rikard som er født i Velfjorden, Brønnøy i 1843.
For i FT 1865 er eldste av barna til Ole : Hans Olsen, 17 år, og oppført født i Vågå. Dvs at han er født ca 1848 i Gudbrandsdalen og Rikard var jo født 1843 på Helgeland....
At det står Ole som far i kirkeboka ved vielsen, kan jo være feil innføring av klokkeren ? Ser at Rikard har Chr som mellomnavn, og mulig da at faren også har Kristian i et av sine navn
Jeg ville sjekket opp i KB Velfjorden : Lenke her. og sjekke farens navn ved dåpen ca 1843.
Vedr Ole Svendsgård, kan jo han være en onkel av Kristian Svendsgård ?
Lykke til
Bare litt fundering....
Ser ut til at det er det er Ole i utflytterlista Lesja som er å finne i Vågan 1865, mht fødselsår.
Men denne Ole er trolig nok ikke far til Rikard som er født i Velfjorden, Brønnøy i 1843.
For i FT 1865 er eldste av barna til Ole : Hans Olsen, 17 år, og oppført født i Vågå. Dvs at han er født ca 1848 i Gudbrandsdalen og Rikard var jo født 1843 på Helgeland....
At det står Ole som far i kirkeboka ved vielsen, kan jo være feil innføring av klokkeren ? Ser at Rikard har Chr som mellomnavn, og mulig da at faren også har Kristian i et av sine navn

Jeg ville sjekket opp i KB Velfjorden : Lenke her. og sjekke farens navn ved dåpen ca 1843.
Vedr Ole Svendsgård, kan jo han være en onkel av Kristian Svendsgård ?
Lykke til

Vennlig hilsen Gry
- Gry Onarheim Dahlmo
Er du i slekt med han Rikard ?
Verden er ikke stor... skulle titte litt igjen i "Bodin Bygdebok II-3 - Kirkegrenda" av Terje Gudbrandson, vedr min oldefar, da jeg ser at Rikard fikk skjøte på bnr 4 ( under gnr 36 Sør Hærnes ), og lar så finnen og salmakeren Johan Jakob Henriksen (min oldefar) flytte inn i huset som stod på parten....
Det står mer om Rikard og hans 2 bruk her, men vet ikke om du har dette fra før ?
Ellers kan jeg nevne at her er Rikard oppgitt som født på Sørsetra i Velfjord 27. mai 1843. Sønnen Jæger overtok bruket.
Verden er ikke stor... skulle titte litt igjen i "Bodin Bygdebok II-3 - Kirkegrenda" av Terje Gudbrandson, vedr min oldefar, da jeg ser at Rikard fikk skjøte på bnr 4 ( under gnr 36 Sør Hærnes ), og lar så finnen og salmakeren Johan Jakob Henriksen (min oldefar) flytte inn i huset som stod på parten....

Det står mer om Rikard og hans 2 bruk her, men vet ikke om du har dette fra før ?
Ellers kan jeg nevne at her er Rikard oppgitt som født på Sørsetra i Velfjord 27. mai 1843. Sønnen Jæger overtok bruket.
Vennlig hilsen Gry
Flott!!
Har ikke disse opplysningene fra før. Finner du noe om hans far? Sør Hærnes, er det i dagens Bodø kommune?
mvh
Benn-Erik
Har ikke disse opplysningene fra før. Finner du noe om hans far? Sør Hærnes, er det i dagens Bodø kommune?
mvh
Benn-Erik
- Gry Onarheim Dahlmo
Sør-Hærnes er i dag en del av Bodø by, ja.
Var du i slekt med han Rikard eller ? Synes det er ekstra moro å hjelpe andre hvis det er slekta de er på leit etter, mtp tidsbruken og prioritering av andre som ønsker hjelp
Ref forrige svar til deg og kildehenvisningen der :
Gnr 36, bnr 64 Aasvoll :
Rikard fikk skjøte her 1. des 1914. Da han døde 1917 ble denne og to andre parseller han hadde eid solgt til sønnen Jæger, ugift ( 1888-1987).
1951-52 ble 50 av 74 mål ekspropriert i forbindelse med flyplassutbygginga....
Jæger var var ved Bodin kraftverk.
Gnr 36, bnr 4 Hærnes Søndre, seinere Rosvoll :
Rikard var bruker her 1899-1910.
Her bodde min oldefar ei tid.
Vedr faren Kristian, ser du ut fra forrige svar at Rikard var født 27/5-1843 på Sørsetra, Velfjord, og da lettere å finne hans dåp
Var du i slekt med han Rikard eller ? Synes det er ekstra moro å hjelpe andre hvis det er slekta de er på leit etter, mtp tidsbruken og prioritering av andre som ønsker hjelp

Ref forrige svar til deg og kildehenvisningen der :
Gnr 36, bnr 64 Aasvoll :
Rikard fikk skjøte her 1. des 1914. Da han døde 1917 ble denne og to andre parseller han hadde eid solgt til sønnen Jæger, ugift ( 1888-1987).
1951-52 ble 50 av 74 mål ekspropriert i forbindelse med flyplassutbygginga....
Jæger var var ved Bodin kraftverk.
Gnr 36, bnr 4 Hærnes Søndre, seinere Rosvoll :
Rikard var bruker her 1899-1910.
Her bodde min oldefar ei tid.
Vedr faren Kristian, ser du ut fra forrige svar at Rikard var født 27/5-1843 på Sørsetra, Velfjord, og da lettere å finne hans dåp

Vennlig hilsen Gry
Rikard Kristian Svendsgaard #37
Eldor Aleksander Svendsgaard #35
Olga Pedrikka Johanna Svendsgård Grav #22
Eldor Per Grav #10
Benn Erik Grav #1
Rikard Kristian Svendsgaard er tippoldefar til Benn Erik Grav
Vennlig hilsen
Benn-Erik
Eldor Aleksander Svendsgaard #35
Olga Pedrikka Johanna Svendsgård Grav #22
Eldor Per Grav #10
Benn Erik Grav #1
Rikard Kristian Svendsgaard er tippoldefar til Benn Erik Grav
Vennlig hilsen
Benn-Erik
- Gry Onarheim Dahlmo
Vennlig hilsen Gry