Eva Michelsdatter(Mikkelsen) gift med Thomas Nielsen,Ansnes

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Troms

Svar
dn18559
Sted: TØNSBERG

Eva Michelsdatter(Mikkelsen) gift med Thomas Nielsen,Ansnes

Legg inn av dn18559 » 14. desember 2005 kl. 10.24

Hei,

Opplysninger tilgjengelig:
Kirkebok no 7 for Tromsø side370 under vielser:Giftemål 20 oktober 1821(Alder 24 år)
Kirkebok no 12 for Tromsø side 184 under døde.Død 04.04.1866/Begravet 09.04.1866.
Folketelling 1865:Bosatt i Tromsø som enke hos sin datter hvor hun oppgir å være 79 år
født i Finnmarken Amt.(Alder ved bryllup og folketelling gir ikke samme fødselår)

Spørsmål:
1.Informasjon om hvilken Eva som er gift med Thomas Nielsen
(Jeg har ikke klart å identifisere henne i folketelling 1801)?
2.Dokumentasjon på hvilken Eva i folketelling 1801 som er henne?
3.Hvis hun/familien er invandret fra Sverige/Finnland hvordan kan dette dokumenteres?
Den eneste Eva jeg kan finne i folketelling 1801 som jeg tror kan treffe er Eva født i Lyngen?(Se vedlegg)
4. Kan noen bekrefte eller avkrefte at dette er/ikke er Eva gift med Thomas Nielsen?
Med hilsen og på forhånd takk
Arnulv Thomassen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Grete Bratne
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Eva Michelsdatter(Mikkelsen) gift med Thomas Nielsen,Ans

Legg inn av Grete Bratne » 23. februar 2006 kl. 0.49

Lette litt utifra det du skriver og fant som deg bare frem til denne ene Eva i Lyngen, som er 6 år i 1801 og fosterdatter hos husbonden i Seljevik.

Jeg har selv mye familie i Lyngen. Jeg vet ikke hvor godt du kjenner til innvandringen fra Sverige/Finland i dette området, men den var betydelig på denne tiden.
Det var stor sult og nød i de nordlige områdene i Sverige/Finland og derav vandringen til Finnmark/Nord-Troms. Mange rømte også unna militære innkallinger.

Ett av mine 4. tippoldeforeldrepar kom over til Lyngen fra Kuivakangas i Övertorneå i 1788, satte igjen barna sine i Lyngen og dro videre til Alta for å skaffe seg arbeid. Der døde mannen året etter og derav forble barna fosterbarn i Lyngen.
Det finnes nok mange historier av lignende karakter, og jeg vet også at familier i Sverige/Finland i sin ytterste sult og nød sendte barna med samene over til Norge.

Det er dermed godt mulig at den lille jenta på 6 år opprinnelig er fra Sverige/Finland.
digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11938&gardpostnr=10&personpostnr=131&merk=131#ovre

Har du prøvd om det kan sto noe under en evt. konfirmasjon eller innflyttede ? Kirkebøkene i Lyngen har ikke alltid vært like utfyllende for å si det slik, men det er jo et forsøk vært.

Kanskje var alt dette gammelt nytt for deg og kanskje vet du fremdeles ikke sikkert om denne Eva i Lyngen er "din" Eva, men uansett kan vel andre ha litt nytte av slik info.

Min slekt i disse områdene har jeg lagt ut her: :arrow: home.no.net/bratne

Lykke til med letingen og si ifra hvis du finner at slektene våre møtes.

mvh Grete Bratne :)

dn18559
Sted: TØNSBERG

Re: Eva Michelsdatter(Mikkelsen) gift med Thomas Nielsen,Ans

Legg inn av dn18559 » 27. februar 2006 kl. 16.04

Hei,
Takk for tilbakemelding.Jeg trodde nesten etter så lang tid frainnlegg at Lyngen var stedet noen glemte!
Jeg har nettopp kommet fra vinterferie så det er ikke mye nytt og jeg har ikke sett noe på din hjemmeside enda.
Jeg har noe mere mulige spor etter EVA men jeg vet fortsatt ikke om det er den Eva som ble gift med Thomas Nielsen i Malangen.
Eva heter Michelsdatter og det er derfor nærliggende å tro at faren heter Michel.
Søk på folketelling 1801 for Lyngen ga treff på Michel Nielsen 41 år gift med Anne Samuelsdatter Qvæn folk med 4 barn boende hos seg i Aarebugt(Johannes,David,Salomon og Anne Maria). Han er snekker og logerende.
Family Seach gir også opplysninger Michel og Anne og her er det oppgitt 8 barn dvs 4 flere enn i folketelling 1801( EVA f1794,Gabriel f 1793,Jerimias f 1807,Karen f 1810).
Det er bare Eva og Gabriel som burde være med i folketelling da de andre 2 er f etter telling.
Det er grunn til å tro at de 2 eldste er adoptert bort.
Hvis dette er riktig så må Michel være en tidlig kven i Norge?
Jeg har også sjekket noe i kirkebok for Lyngen og så langt har jeg funnet:

-Oktober 31 år 1813 Konfirmasjon
Eva Michelsdatter Rørnes "19"
-Oktober 27 1814 Konfirmasjon
Salamon Michels: Langnæs 17"
-Søndag 8de Nobr 1818 Konfirmasjon
David Michelsen "19"
-Søndag 7 1819 Nobr Konfirmasjon
Anna Maria Michelsdatter Karnæs "18"
I hele perioden her var en opptatt av kobber vaksine. Det er en kuriositet at i 1819 skilte en på drenge og finner og piger og finner ! Anna Maria var ført opp som 1 av 3 piger av i alt 22 jenter i 1819.

Hvor Rørnes,Langnæs,Karnæs er har jeg ikke kommet til men hvis Michel var snekker og logerende er det vel ikke utenkelig at han dro rundt og bygde forskjelllige ting?
Jeg har ikke kommet så langt at jeg har fått sjekket bygdebøker i Lyngen og jeg vet heller ikke om det er noen som gjør oppslag?
Det er vel ikke mange av oss som som har mulige aner i Lyngen med kvenske aner så det er vel grunn nok til å holde kontakt?
Mvh
Arnulv

Svar

Gå tilbake til «Indre Troms - ukjent kommune»