Line Andrine Christiansdatter`s far?

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn18832
Sted: HITRA

Line Andrine Christiansdatter`s far?

Legg inn av dn18832 » 14. november 2005 kl. 22.48

I 1865-FT er Marthe Christophersdatter (f.1835 ) å finne på en Ree-gård i Meldal, Sør-Trøndelag. Da er hun gift med Arn Ree. Marthe kom fra Ringsaker, og i bygdeboka er å lese at "....Martha kom rekande sørfra med ein liten pank og ein unge på ein kjelke...." Den lille ungen på kjelken het altså Line Andrine Christiansdatter og er oppgitt født 1860 i Ringsaker.

Inntil i dag er det den eneste noteringen jeg har funnet på Line Andrine. Har ingen spor etter henne senere, og familien flyttet etterhvert.
På FS finner jeg nå Lina Andrine Christiansdatter, døpt 29.mars 1861 i Ringsaker. Mor: Marthe Christophersdatter og far: Christian Olsen.

Sannsynligheten for at det er den jenta jeg søker er stor. Skulle gjerne visst hvor faren hennes kom fra. Det er mange med navnet Christian Olsen i Ringsaker i det aktuelle tidsrommet, også i "luggum" alder. Regner vel med at Christian og Marthe ikke var gift, men det vet jeg ikke.

Kan noen hjelpe meg med et oppslag i kirkeboka?

Mvh Eva Strømman Røvik

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Re: Line Andrine Christiansdatter`s far?

Legg inn av dn12117 » 24. november 2005 kl. 2.14

Hei Eva.

Lenge siden jeg har hørt fra deg, hvorfor er ikke viktig!!

Her kommer dåpen til jenta du leter etter faren til:

Ringsaker Mini 10 1861 - 69 Kort 3/16, dåp nr.49, s.99
Lina Andrine f.13. November 1860, dpt.: 29. marts 1861 Ringsaker kirke, uægtefødt.
??Indepige Marthe Christophersdatter Ulvilrudeie og Uk. Tdrg. Christian Olsen Saastadeie i Stange.
Faddere: Christopher Larsen Ulvilrudeie og k., Hans Olsen øvre Skyberg, Gudbrand Hansen Skjønsby og Beate Børresd. Soelberg.
Anm. af Moderen 27/3 som begges 1te Leiermaal.

Håper dette hjelper, det står ingen alder oppgitt på foreldrene - dessverre :(

mvh.Lillian

dn18832

Legg inn av dn18832 » 25. november 2005 kl. 20.46

Hei Lillian!
Du er en knupp. Takk skal du ha.

Ja, det var dumt at det ikke sto alder på han Christian, for det er flere aktuelle kandidater.
Søk på Saastad(eie) ga meg ikke flere opplysninger, og det kan vel hende Christian bare arbeidet der i 1861?

Nå har jeg ihvertfall fått svar på det min far alltid lurte på, nemlig hvor dette lille barnet på kjelken var født. Far jobbet mye med denne saken, men han hadde ikke de hjelpemidlene vi har i dag, så han fant aldri svaret. (Og det var lang vei fra Hitra for å lete i noe arkiv).
Så får vi se da, om jeg kan komme videre her. Om noen skulle ha tips å gi meg, er jeg selvsagt interessert i det.

Vennlig hilsen Eva

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 25. november 2005 kl. 21.49

Hei Eva.

Skal være på utkikk, har en del avskrifter på kirkebøker for Stange... :lol:

Her kommer to linker på Marthes utflytting, først til Nes Hedmark - så til Meldal:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =3773#ovre

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4501#ovre

Kanskje hun bodde på Nes Hedmark da barnet ble unfanget?? :oops:

Kan Lina ha reist ned til Ringsaker igjen? Se her :shock:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =5870#ovre

mvh.Lillian

dn18832

Legg inn av dn18832 » 27. november 2005 kl. 1.17

Hei igjen!
Har vært innom disse lenkene på Marthe før. Ja, du skal se det var det hun gjorde på Nes. Passer bra med tidspunktet i alle fall. :)

Kan se ut som Line(a) har reist tilbake til Ringsaker ja, for jeg finner ingen spor etter henne i Trøndelag etter 1865. Moren, stefaren og to søstre flyttet til Selbu, men tilbake til Meldal igjen. Finner de to halvsøstrene igjen i Trøndelag senere, men ikke Line Andrine. (Både bygdeboka for Meldal og FT 1865 har LinE, men det er jo ikke så viktig).

Har sett på alskens utreiselister, men uten hell. Blir så nysgjerrig på denne jenta. Har jo lett etter henne i årevis. Å lete etter folk "over there" er jeg skikkelig dårlig på. Har ikke lært meg det ennå, men skjønner at man må registrere seg og betale for å bruke folketellingene der. Må studere dette nærmere.

Nattlig hilsen fra Eva

Svar

Gå tilbake til «Ringsaker»