En felles samlende slektsforskerdag i Norge

Moderatorer: MOD_Kildereg, MOD_Generellt

Svar
dn03022
Sted: OSLO
Kontakt:

En felles samlende slektsforskerdag i Norge

Legg inn av dn03022 » 19. november 2005 kl. 11.21

Les gjerne min artikkel "Spørsmålet om en felles samlende slektsforskerdag i Norge", Genealogen 2/2005, s. 25-28, og gi kommentarer til artikkelen her. Jeg utfordrer i artikkelen både DIS-Norges styre og Norsk slektshistorisk forenings styre. (Jeg vil melde ifra her når artikkelen er lagt ut på http://www.genealogi.no)
hilsen Tore H Vigerust, Moderator: Slekter

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Re: En felles samlende slektsforskerdag i Norge

Legg inn av Otto Jørgensen » 19. november 2005 kl. 11.56

Er der ikke diakig mellom styrene i dag ?

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 19. november 2005 kl. 12.04

Slik jeg betrakter de eventuelle dialogene på avstand, så er svaret nei. Foreningenes styrer snakker p.t. ikke med hverandre.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 19. november 2005 kl. 17.19

Det burde da være mulig å snakke sammen. Kan det være på tide at det gjøres????. Mange er medlemmer i begge organisasjoner og dette må være fullstendig meningsløst ikke å kunne ha en fruktbar meningsutveksling :(

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 19. november 2005 kl. 17.53

Helt enig. Nå venter jeg på at styremedlemmene i NSF snart blir orientert om det brevet DIS-Norge sendte til dem i juni.

Brukeravatar
Vidar Holum
Sted: KLØFTA
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 20. november 2005 kl. 2.00

Hei Tore.
Jeg var både i Bergen og Skien som du forteller om i artikkelen i Genealogen nr. 2 og husker vel de i en for ala, Dis O/A arr. Oslo når det gjelder antall stands og fremmmøte.
Dvs. små arr. som er dårlig markesført og som ikke når mange flere enn menigheten.
Men når det er sagt har de en viktig funksjon som bidrar til å skape en viss publisitet og ikke minst skape aktivitet og liv lokallagene i hele Norge og det fundamentet må vi ikke rive, heller utvikle.
Det er derfor skuffende å se hvor lite Dis Norge sentalt benytter seg av denne muligheten til landsdekkende og promovere vår hobby. Og hvor mange ustillere får man til å rigge en proff stand i et lite klasserom for noen timer en lørdag formiddag.

Jeg er også for et stort anlagt Slektsforsker messe (Inforama er vel det nærmeste vi kom), som ville tiltrekke seg utstillere, lag, foreninger og leverandører som er til knyttet vår hobby.
Og som ville være spennende å besøket for et bredere lag av folket.
Men hoppet til Varemessen på Lillestøm er stor i ett jafs, så vi måtte nok gå veien om noen år i mindre lokaler. Jeg har ingen tro på en ambulerende virksomhet på et slik arr. før det har gått noen år og "Slekt og Lokalhistorie 2010" har nådd et omfang og har blitt attraktivt for utstillerene og en selvfølge at de stiller hver gang.
Dette løftet er kanskje for stort hvert år, kanskje det skulle vært 2 hvert med en lokal Sleksforsker dag innimellom slik dert er nå.

Det er viktig at det da skapes "den naturlige" møteplassen for vår virksomhet.
Det kan avholdes årsmøter, tillitsmannsmøter, seminarer, arkivdager etc.

Jeg er også medlem i begge foreninger, og jeg tror ingen av styrene sentralt tør tenke tanken på å starte organiseringen av et slikt arr. engang dessverre. Jeg tror slektsgranskeren er mest opptatt av å sitte med nesa i en støvete protokoll over sitt egen enavn, og enser ikke naboens ønske om samarbeide.

Men det er lov å drømme om Slekt og Lokalhistore 2010, tenk når RA på sin store stand slipper folketllingen 1910. Årsmøtet til Dis- Norge samler 2000 medlemmer, Tore som forsatt er på sporet sender direkte hver kveld. Mormonerene flytter litt av fjellet fra Utah hit og deler stand med Ancestry og Ellis Island i den oversjøiske fløyen. NSF utroper geneaologen 2009 som ble...... NSF har selfølgelig en stand med sitt bibliotek og en seminar rekke som tar pusten fra den mest avanserte slektsgransker. Dis utnevner årets kilderegistrator og vi tegner 1000 nye som blir med på dugnaden.
Byggeboken for Aker lanseres. Landslaget for lokalhistorie har workshop for bygdebokforfattere. Selvfølgelig har de stand alle slktsprogramme, microfilm scanner produsenter etc etc.

Men tror du de tør å starte et samarbeide om noe sånt, Tore selv om de bare behøver å gå et par meter å møtes i gangen i UV1.

Det koster selvføleglig ikke mer enn 100 kr å komme inn hver dag, medlemmer litt mindre.

Nei nå må jeg stoppe før jeg havner helt på jordet, dette blir bare en drøm, styrene våre tenker ikke sånn, det er fornøyde når de får et par trehundre besøkende på Slekstforsker dag i Oslo eller greirer å få ut 5-6 blekker i året.
Det er nok på det lokale plan den gode aktiviten skjer, det nasjonale løftet utblir.

Godnatt.
Hilsen
VidarH via Slektsforum DIS Norge.

Midt i problemet befinner muligheten seg.
Besøk http://www.holum.net eller (http://www.kroa.net er dessverre lagt ned)

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 20. november 2005 kl. 13.09

Hei Vidar, her var det virkelig mye stoff å ta fatt i ! Jeg blir helt overveldet. Men for å ta det viktigste først: Det HAR vært samtaler mellom sentrale personer i DIS og NSF om en felles samlende slektsforskerdag, og samtalene har pågått i henved 2 år. Problemet er bl a den svake fremdriften (og kanskje lukketheten i samtalene).

De største taperne idag, innen rammen av Slektsforskerdagen slik DIS arrangeren den en lørdag i oktober, er de aktive medlemmene i lokallag utenfor de største byene. De får et dårligere tilbud enn i de store byene.

I Göteborg i august i år samlet Sveriges Släktforskarförbund og de øvrige 150 foreningene hele 8.000 deltagere til samme helgearrangement. Det skal bli vanskelig å slå den rekorden, skjønt forbundet har mulighet for det i Stockholm neste år. De ti siste årene har besøkstallet i Sverige variert fra 2.000 til 5.000.

Jeg mener forøvrig at det norske arrangementet bør være gratis for de besøkende. Salg av programblader og lodd (eller programblad som lodd) samt servering og eventuelt en avgift av bordplassene, bør være finansieringsgrunnlaget. Forruten sponsorer. Arrangementet bør, eller kan, kun holdes i byer med minst 20.-25.000 innbyggere. Det er viktig med rullering fra første øyeblikk, slik at markedsføringen kan legge vekt på at det er landsdekkende.

Brukeravatar
Vidar Holum
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 20. november 2005 kl. 13.39

Ja som du sier den labre framdriften og lukketheten, men kanskje er vi for pessemistisk.
Kanskje de har veldig konstruktive samtaler på kammerset og vi blir gledelig overrasket.

Når du sier ambulerende og minimum 20' innb. er det etter min menig altfor lite det er max 5 byer som kan ta dette for å spre det over landet Oslo, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø.
Det må være noe å reise til for utstillere og deltakerere hvor man er garantert et minimusbesøk.

Selv planlegger jeg en USA turne neste år og håpet å få med meg etter tips fra Cyndi:
There are two large national conferences each year:
National Genealogical Society Conference in the States
http://www.ngsgenealogy.org/2006Chicago.cfm
Chicago, Illinois, 7 - 10 June 20

Federation of Genealogical Societies
http://www.fgs.org/2006conf/FGS-2006.htm
August 30 - September 2, 2006 in Boston, Massachusetts

Many events are listed here:
http://www.ngsgenealogy.org/events.cfm

Good luck, Cyndi

Det koster ikke stor mere å reise ditt med Iceland Air enn til Tromsø med SAS (TANKEKORS).
Blir du med Tore så tar vi en studie reise og får noen ideer.

Nei nå må jeg ut på tur i solen med kona.
Hilsen

dn10731
Sted: HØNEFOSS

Legg inn av dn10731 » 20. november 2005 kl. 13.40

Har lest artikkelen i Genealogen nr. 2 - 2005 med stor interesse. Ser også nytten i en felles samlende slektsgranskerdag. Har allikevel en motforestilling.

Er redd det kan føre til at lokale arrangementer på denne dagen blir styrt fra sentralt hold. Mener det beste er at hver enkelt lokale DIS-forening fortsatt står helt fritt til å velge program og medarrangører.

Endel lokallag finner det sikkert best formålstjenelig med temaer, foredragsholdere til bestemte klokkeslett, o.s.v.

Andre velger å legge lista lavere - uten et fastspikret program. Men rett og slett et arrangement lagt til et sentralt sted, bibliotek o.l.. hvor folk kan stikke innom når det passer, mens de allikevel er på lørdagstur i byen. Kort sagt en slektsgranskerdag myntet på folk med ingen, eller liten erfaring. På det vis kan hver og en av de besøkende få den veiledningen hun/han trenger for å komme i gang. Dette forutsetter jo at DIS-arrangørene er i stand til å gi den datatekniske veilendningen, samtidig som at folk med noe lokalhistorisk kunnskap også er til stede og hjelper til.

Vil for ordens skyld nevne jeg er medlem både i NSF, DIS-Norge og endel lokal slektshistorielag. Således ingen særinteresser ute å går. Men tviler som sagt på om nybegynnere får større nytte av store messer lagt til Inforama, Hellerudsletta eller Folkets hus. Det er vel nye og fremtidige granskere vi først og fremst håper nå frem til på en dag som denne?

Mvh Ellef Ellefsen :?:

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 20. november 2005 kl. 13.44

Ellef, her tror jeg du undervurderer betydningen av slektsforskerdagene, slik de avvikles i Sverige. De etablerte foreningene har virkelig hatt stort utbytte av å delta. Verving av medlemmer, stor omsetning av foreningens produkter (tidsskrifter, bøker og annet) og en reell videreskolering for de tillitsvalgte og andre.

Vidar: jeg mener at byer som Hamar, Lillehammer, Gjøvik, Porsgrunn, Haugesund, Ålesund, Bodø mm vil være utmerkede arrangørsteder.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 20. november 2005 kl. 14.14

Tore, jeg ser som sagt nytten av slektsgranskerdagen, slik den avvikles i Sverige. Kan være jeg har undervurdert betydningen.

Er bare engstelig for at de lokale arrangementer på denne dagen kan komme i skyggen av dette store. Får håpe dette bare er å ta "sorgene" på forskudd og at slikt ikke skjer, sjøl om vi får sammenfallende og større slektsgranskerdager enkelte steder. Mvh Ellef.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 20. november 2005 kl. 15.13

Muligens Normenn er mer glad i egne varianter og trives bedre med de ulike køsningen nåværende system gir (induvialister) :D

Brukeravatar
Vidar Holum
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 20. november 2005 kl. 15.15

Hei begge to.
Dette arr. som vi snakker om nå kunne gå på en annen tid av året for at det ikke skulle bli konflikt eller som jeg sa det kunne veksle.
Jeg har også tro på som Tore at det er et slikt fyrtårn av et arr. som må til for å skape blest om hobbyen og gi mange flere tilgang til det gode fellesskapet.

Fokus, Tore vi må ikke falle i den typisk norske lokaliseringsdabatt grøfta.
Konseptet som måtte utarbeides og kjøres som en test for å se om det er liv laga, å må ta utgangspunkt i Oslo området med høy befolkningstetthet og mange frivillige samt lett ankomst for å finne mange utstillere.
Vi må få med tilgrensende bransjer som Lokalhistorie, antikvariater, hva mer fåreslår dere.....

Men vi kan jo debattere dette i det vide å det breie så lenge de oppe i NSF og Dis tårnet er fraværende. Hvordan skal vi få røyket ut de? Forslag til årsmøtene?

Lars og Finn hvor er dere.

Ellef gikk du på folkeskole på Eikli i din barndom, navnet var så kjent.
Hilsen

Brukeravatar
Vidar Holum
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 20. november 2005 kl. 15.36

Glemte en ting før jeg løper i familiemiddag.
Her har vi noen vi kunne sammarbeide med.
http://www.folkekultur.no/medlorg/medlorg.html
Hilsen

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 20. november 2005 kl. 15.37

Det kan lett bli en typisk norsk lokaliseringsdebatt, Vidar, jeg medgir det.

Til Ellef: Jeg synes det er absolutt nødvendig at de ulike DIS-regionallagene og de frittstående slektsforskerforeningene avstår fra egne lokale arangementer når det skapes en samlende slektsforskerdag(er). Det er her på tale med en helg, fra fredag til søndag. Det burde da ikke by på nevneverdige problemer for de regionale og lokale foreningene å avstå fra egne mindre arrangementer denne ene helgen i året.

Jeg ser for meg at første samlende nasjonale Slektsforskerdager avvikles på Hamar eller i Skien dagene 27.-29. april 2007.

Det forutsettes da at DIS legger sin tillitsmannskonferanse til samme sted, og at NSF avholder sitt årsmøte samme sted. Også andre foreninger kan legge årsmøtet sitt til samme arrangement, slik at ressursene samles.

Brukeravatar
Vidar Holum
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 20. november 2005 kl. 15.47

Hva har du av lokaler som er ledig der.
Dette blir for smått, hvor ble det av visjonene, du greier ikke å få presset noe annet enn et mini arr. gjennom organisasjonene alt til våren.
Er redd dett blir en ny engangs greie, med max tusen besøkende.
Sorry
Hilsen

Brukeravatar
Vidar Holum
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 20. november 2005 kl. 16.07

Sorry leste året feil, ble gort oppmerksom på dette på DisChat.
Men fortsatt kort tid syns jeg på først å få til et samarbeide å så et ordentlig arr.
Hilsen

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 20. november 2005 kl. 16.13

Artikkelen min i Genealogen ble, som nevnt, forfattet allerede i april. Jeg forsto i august at "toget" var gått for et felles arrangement i 2006. Men jeg kan ikke forstå hvorfor det ikke skulle være gjennomførbart i 2007. Forutsetningen må selvsagt vært at både NSF og DIS ønsker dette, og forankrer det i styrevedtak i løpet av vinteren. Jeg har ingen aktuelle arrangørlokaler på hånden, Vidar, så jeg vet ikke om det er gjennomførbart i de to byene, men jeg regner nok med det.

dn10731

Legg inn av dn10731 » 20. november 2005 kl. 17.11

Hvis den samlende slektsgranskerdagen kunne legges til en annen dag i året, ser jeg frem til at den blir en virkelighet. Her er jeg enig med Vidar. Da vil den jo ikke gå på bekostning av de lokale arrangementene, men kanskje bidre til at de også nyter godt av all PR rundt den samlende dagen.

(Til Vidar: Nei, jeg gikk på folkeskolen på gamle Veien skole. Hadde kun et par timer engelsk ukentlig på Eikli. Men vi var for noen år siden hele 4 stk Ellef Ellefsen her på Hønefoss. Ingen slektskap. Kun 2 stk igjen idag. Mvh Ellef).

Brukeravatar
dn03940
Sted: FANNREM
Kontakt:

Legg inn av dn03940 » 20. november 2005 kl. 20.02

Under en svært inspirerende deltakelse ved de svenske slektsforskerdagene i Göteborg i 2004 drøftet jeg med nestleder i NSF om det ikke snart var på tide at vi laget noe lignende arrangement i Norge. Vi var begge enige om at vi burde ta opp saken, noe jeg gjorde litt senere på høsten i form av et brev til begge styrene. Styret i DIS-Norge drøftet saken og sluttet seg til at vi burde starte samtaler om en mulig gjennomføring. Om styret i NSF har drøftet saken, vet jeg ikke.

Etterhvert som slektsforskerdagen nå begynner å få et fast grep som et lokalt arrangement over hele landet, tror jeg at det burde kunne være grunnlag for et nasjonalt slektsforskertreff med et bredt faglig innhold og med en bred deltakelse. Jeg har antydet at for å ha et visst grunnlag av deltakelse, burde treffet kunne innholde årsmøter/tillitsmannskonferanser for begge foreningene.

Arrangementet må imidlertid favne videre enn NSF og DIS og også inkludere andre aktører innenfor slektsforskningens fagområde. Det vil også være viktig at sentrale offentlige instanser deltar i et slikt arrangement.

Saken har desverre stoppet opp av flere grunner. En måte å komme videre på, vil kanskje være å arrangere et felles styremøte mellom DIS og NSF. Der vil både et slikt arrangement og andre samarbeidsprosjekt mellom foreningene kunne drøftes.

Finn Karlsen
leder DIS-Norge

Brukeravatar
Vidar Holum
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 20. november 2005 kl. 20.31

Hei Finn.
Dette var jo oppløftene at dere har gjort et forsøk, meget bra.
Det spørs om ikke du nok en gang må blåse liv i dette og ta en tur over gangen til Lars.
Tore du har jo gode kontakter i NSF miljøet, så kan du ikke legge øret på skinna og høre hva som er årsaken til at det har stoppet opp der.
Hilsen

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 20. november 2005 kl. 20.39

Joda, Vidar, jeg må gjøre det jeg kan - artikkelen i Genealogen var en første start. Jeg deltok jo også i samtaler om dette allerede i Östersund i august 2004. Og jeg har fått vite om vedtaket i juni (i DIS). Problemet ser ut til å være at NSFs styremedlemmer er ukjente med hele problemstillingen. (Fortsatt. Jeg vet det høres merkelig ut, men jeg tar ikke dette helt ut av luften.)

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 25. november 2005 kl. 1.30

Jeg viser til Finn Karlsens innlegg ovenfor av 20. november, der han refererer til en styrebehandling i DIS-Norge høsten 2004. Han spør videre om NSFs styre drøftet saken høsten 2004, men kjenner ikke utfallet av dette.

Jeg har forelagt denne opplysningen muntlig til Lars Løberg, leder av NSF, per telefon 22/11. Han forteller at NSF høsten 2004 fikk et brev fra DIS-Norges styre med forslag til en slektsforskerdag, og at NSFs styre deretter behandlet saken. Konklusjonen ble positiv, hvilket skal være meddelt DIS-Norges styre per brev høsten 2004.

Lars Løberg forteller at NSFs styre IKKE har hørt noe mere fra DIS-Norges styre etter at de sendte sitt brev med styrevedtaket høsten 2004.

Konklusjonen er dermed, KANSKJE, at NSFs brev til DIS-Norge høsten 2004 IKKE har kommet frem, og at foreningene IKKE har hatt kontakt seg imellom etter høsten 2004.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 25. november 2005 kl. 13.04

Artikkelen i Genealogen 2/2005 er nå lagt utpå nettet: http://genealogi.no/Genealogen/Artikler ... rust05.htm

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 26. november 2005 kl. 20.52

Det ser p.t. faktisk ut til at det brevet DIS-Norge sendte til NSF høsten 2004, IKKE har kommet frem, ei heller har NSFs brev til DIS høsten 2004 kommet frem. NSF har heller ikke fått brev fra DIS med melding om DIS' styrevedtak 27/6 2005.

Hvis noen fortsatt lurer på hvorfor NSF og DIS-Norge ikke kan organisere norske slektsforskerdager, er svaret at de ikke har hatt kontakt om saken siden august 2004.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 27. november 2005 kl. 10.53

Har ikke disse kontor i samme hus, samme etage og ved siden av hverandre?

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 27. november 2005 kl. 11.08

Joda, men brevene dem imellom når ikke frem.

Det vi i virkeligheten er vitne til, er at begge foreningene mangler gode rutiner for ekspedering og mottak av post. Hadde styrene ekspedert post gjennom sekretariatene, ville det hele blitt mere oversiktlig og kontrollerbart.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 27. november 2005 kl. 11.39

Man kan si hva som helt om rutinene, men der er ikke der det store problemet ligger. Det er normal menneskelig kontakt.!!! Pussig at man ikke snakker om det på gangen. Jeg går ut fra at de snakker med hverandre på gangen og ikke bare ser på hverandre som luft.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 27. november 2005 kl. 13.46

Styrene i foreningene er ikke samtidig i Ullevålsveien 1, enten er DIS-Norge der, eller DIS-Oslo/Akershus, eller Norsk slektshistorisk forening. Styrene i DIS-Norge og NSF har knappest noensinne sett hverandre. Kun sekretærene er tilstede i Ullevålsveien 1, den tiden de har arbeidstid der. Men korrespondansen mellom foreningene har ikke, stikk i strid med god forvantlingerutine, gått via sekretærene/sekretariatene, men "man" har forutsatt at kontanken og korrespondansen har gått direkte mellom styremedlemmene. Uten rutiner for kontroll og oppfølging. Inkompetanse er at annet ord.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 27. november 2005 kl. 14.26

De får sende hverandre Rek. brev siden de ikke kan snakkes. Det finnes både telefon og data så det skulle ikke være umulig å oppna en forbindelse hvis de vil.

Muligens vil noen ikke!! Det er vel der problemet er???

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 27. november 2005 kl. 14.45

Ikke vet jeg !
Kanskje jeg skal skrive et forslag og be om at det styrebehandles i begge foreningene?

Brukeravatar
Vidar Holum
Kontakt:

Legg inn av Vidar Holum » 27. november 2005 kl. 18.05

Hei
La oss fortsatt håpe et det er Postverket som ikke ha funnet fram, selv om avstanden er kort.
Ellers som den "nøysome herren" jeg er synes jeg de burde spare portoen seg i mellom og bare føre en postlogg som kunne henge på veggen i UV1.
Kanskje vi må sende et forslag til til begge årsmøter for å få det behandlet der?
Da kan vi også være tilstede å følge saken.
Vi kunne også lage en underskriftskampanje her for å lodde stemningen, jeg er sikkert ikke alene som NSF medlem her og som deltar på SF.

Har ikke du en tekst klar som passer nogenlunde begge steder Tore.
Hilsen

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 27. november 2005 kl. 23.32

Kanskje det, men da får de slutte å svare at dialogen er på gang og at det går fremover. Det er helt legitimt å være imot, men ikke legitimt å være imot mens man hevder at man arbeider energisk for.

Brukeravatar
Viggo Eide
Sted: BODØ
Kontakt:

Legg inn av Viggo Eide » 27. november 2005 kl. 23.34

Nå må dere slutte og diskutere postgangen i Ullevålsveien eller hvor som helst. Kom til saken.

Jeg støtter Tore Vigerust sitt forslag om et arrangement i april 2007 slik han skisserer.

Fortsatt kan Dis-lagene og lokale samarbeidsparter arrangere SFD'er den siste lørdagen i oktober. I tillegg får vi et flott nasjonalt løft et halvår etter/før med masse positive effekter!
Viggo Eide
nestleder i Slekt og data
aktiv i Slekt og Data Nordland
admin i Slektsforum
http://tidogrom.blogspot.com

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 28. november 2005 kl. 0.51

For å få til et fellesarrangement i 2007 trengs det forpliktende vedtak i alle aktuelle arrangørforeninger i løpet av få måneder. Igjen: det er helt legitimt å være imot, f eks med den begrunnelse av dagens slektsforskerdag skal videreutvikles.

Brukeravatar
dn03940
Sted: FANNREM
Kontakt:

Legg inn av dn03940 » 28. november 2005 kl. 9.30

Dette har jo utviklet seg til en noe pinlig diskusjon om post og ikke post og hvem som har sendt og gjort hva, og som uansett ikke ender opp i noe positivt. Jeg kan godt ta på meg delskyld for manglende framdrift dersom det hjelper noe.

Det viktige nå må være å komme videre. Det beste vil da være at representanter for NSF og DIS kommer sammen til et møte om saken så snart som mulig i nøytrale omgivelser (f.eks. Ullevålveien 1). DIS har representanter klare, men i og med at det påløper reiseutgifter, hadde det vel vært en fordel dersom det kunne skje i sammenheng med annet arrangement.

Mvh
Finn Karlsen

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. november 2005 kl. 11.29

Det pinnlige er vel at det i det hele tatt har blitt en dialog i det offentlige. Dette bude vært løst ved direkte menneskelig kontakt helt fra starten.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 28. november 2005 kl. 13.49

Jeg har idag sendt et brev til Norsk Slektshistorisk Forening ved styret der jeg foreslår at NSF inngår samarbeide med DIS-Norge mv om Slektsforskerdag våren 2007, f eks 27-29 april, f eks på Hamar, i Moss, Larvik eller i Skien. Hele forslagsteksten er også sendt til http://www.genealogi.no og http://www.slekt.no . Forslaget er sendt per e-post til samtlige 5 faste og 3 vararepresentanter, samt til sekretariatet.

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 28. november 2005 kl. 14.28

Bra!!

Da kan saken avsluttes her til svar foreligger :D

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 29. november 2005 kl. 22.03

Ellef Ellefsen skrev:Er redd det kan føre til at lokale arrangementer på denne dagen blir styrt fra sentralt hold. Mener det beste er at hver enkelt lokale DIS-forening fortsatt står helt fritt til å velge program og medarrangører.

På møtene i Sverige er det primært de lokale arrangører som står for det meste her. Men diverse landsdekkende foreninger er med på å skaffe foredragsholdere.
Og i Karlstad var også vi i Norge med på å plukke ut foredragsholdere i forbindelse med egen foredragsserie om slektsforsking i Norden.

Bare så synd at foretaket ikke har blitt fulgt opp årlig av NordGen som den gang sto for foredragsserien (som underveis ikke hadde noen plasser ledige for de som kom senere enn ca. 10 minutter før foredraget startet. Nesten ingen gikk underveis. Selv ståplasser var ikke å finne.

dn03022
Kontakt:

Legg inn av dn03022 » 30. november 2005 kl. 8.55

Det er viktig at NordGen legger fellesarrangementer til de ulike nordiske land, ikke bare til svenske arrangementer. NordGen la sin aktivitet og fellesmøte til Danmark i forbindelse med et arrangement i september 2004, til Åland i april 2003 og til Norge i forbindelse med slektsforskerarrangementer i Oslo oktober 2001 og oktober 2005. Men det er vel på tiden med en seminarrekke i NordGens regi ved de svenske slektsforskerdager. Det er imidlertid for tidlig for 2006, siden forslag om dette ikke ble fremmet på forrige møte i oktober 2005 (så langt jeg vet).

dn10731

Legg inn av dn10731 » 30. november 2005 kl. 10.41

Til Alf. Da jeg først var redd for at de lokale arrangementer i slutten av oktober kunne bli overstyrt, eller i værste fall måtte vike plassen for en felles samlende slektsgranskerdag i Norge, trodde jeg det var meningen å legge sistnevnte dag til samme dato.

Forstår, som før sagt, at den samlende slektsgranskerdagen i Norge (første i 2007) trolig blir lagt til vårparten. D.v.s. at dagene ikke "kolliderer", og at lokallagene i DIS-Norge ikke mister styringen på sine arrangementer, men fortsatt får legge opp dagen slik hvert enkelt lag finner det best formålstjenelig. Med slik en løsning blir vel alle fornøyd. Mvh Ellef Ellefsen.

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 5. januar 2006 kl. 2.15

Finn Karlsen skrev:Saken har desverre stoppet opp av flere grunner. En måte å komme videre på, vil kanskje være å arrangere et felles styremøte mellom DIS og NSF. Der vil både et slikt arrangement og andre samarbeidsprosjekt mellom foreningene kunne drøftes.

I forbindelse med de første slektsforskerdagene vi arrangerte (Sør-Marka og InfoRama, og forsåvidt også i forkant av 5. Nordiske symposium om Databehandling i Slektsforskningen på Brandbu i 1991 (synd at de tok slutt etter Finlandarrangementet), så arrangerte vi åpen brainstorm ledet av Jan Keus.

Foreslå at man i tillegg til styrene også kaller inn gamle aktører som deltok også den gang, i hvertfall de som fortsatt er aktive i foreningen. Det kan være ideer som vi den gang hadde, men ikke kapasitet til å realisere pga. liten forening, kan være en ide i dag.

En annen ting, i tillegg til slektshistorielag bør vi ikke glemme historielagene, samt, veldig viktig, å invitere de andre nordiske foreningene samt våre evt. søsterorganisasjoner i USA i norske områder.

Svar

Gå tilbake til «Generelt»