Legg inn
av dn18832 » 7. november 2005 kl. 18.47
Hei!
Kom over dette spørsmålet nå først, selv om det er en stund siden du spurte. Så i Frøyabøkene under Inntian, men fant ikke umiddelbart dette navnet. Imidlertid ser jeg på FT 1865 at Johannes Olsen Lyche bor på plassen Berget på Frøya med kone og en sønn. På Intian finner jeg ingen med dette navnet i FT 1865.
I bind 1 under plassen Berget står bl.a. følgende:" Nils Jørgensen var den siste husmannen i Berget. Den første selveieren på den første plassen var lærer og kirkesanger Johannes Olsen Lyche, han var også vaksinatør. Johannes Lycke var f. 1788 i Trondheim, og hans kone Brynhild Larsdatter var f. 1824 i Hegra. Deres barn var: Johan Petter Lycke f. 1864, anne Bergitte f. 1866 og Julian Lyche f. 1869."
I bind 2 fortelles det at Brynhild Lyche ble enke, og at hun i 1890 leverte gården til Johan Peter Lyche, som solge en del av Berget til sin bror Julian Lyche i 1910. Ettter Johan P. Lyches død ble gården overtatt av hans sønner, Bjørgvin og Sverre Løkke.
Vet ikke om dette gjorde ting noe klarere for deg, siden jeg ikke kan sette det i forbindelse med Inntian, men det er nå et forsøk verdt.
Mvh Eva