Lina og Erik Stenbuch, Douglas Wisconsin

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
dn17378
Sted: TROMSØ

Lina og Erik Stenbuch, Douglas Wisconsin

Legg inn av dn17378 » 1. oktober 2005 kl. 4.51

Jeg poster dette både til forum for Tønsberg og for USA/Canada.

I ft 1865 for Sem har lensmann Erik Johan Stenbuch hustru og 5 barn. Mye tyder på at han har fått flere barn etter dette, bl.a. finner jeg datteren Kristine Alexandrai Aker i ft 1900.

Min interesse for familien knytter seg til en 20-årig kontorist Erik Stenbuch fra Sem Tønsberg som 26.03.1886 emigrerer fra Kristiania med skipet Angelo. Med på den samme reisa er også en av mine slektninger, Hermeline Thelander (innskrevet som Helmine Tillander, seinere bruker hun Lina Thelander). Erik oppgir Colombia som reisemål, Lina oppgir Chicago. Dette forhindrer ikke at de begge (Erick Steenbuck og Miss Thellander) ankommer New York den 12.04.1886 med S/S Adriatic.

Jeg finner at Lina gifter seg 25.03.1892 i Douglas, Wisconsin. En Erick Johan Stenbach gifter seg 05.03.1892 samme sted, men her kan det jo være feil i en av datoene.

20.02.1900 dør Erik C Stenbach i Douglas, WI. Lina finner jeg i 1900-census med barna Ellen, Hilda, Eric og Emmie i Douglas, WI. Denne opptegnelsen er gjort 05.06.1900. Ved ft 1900 for Kristiania bor Lina og barna, som nå heter Elecif, Hilda, Erik og Hermine, sammen med Linas foreldre og noen søsken, i Ljabroveien 18. Lina oppgis å være enke.

Det siste jeg vet om familien, er at Lina og døtrene, som nå heter Elicif, Hilda og Katrine, (ikke sønnen Erik) emigrerer igjen 11.07.1901 med reisemål Wisconsin. I immigrantprotokollen på Ellis Island, der de ankommer 28.07.1901, ser det ut som de oppgir å skulle til "uncle Erik Johan".

Her er det en del løse tråder, som jeg gjerne skulle ha litt hjelp til å samle:
  1. Er Erik Stenbuch som reiste sammen med Lina i 1886, sønn til lensmann Erik Johan Stenbuch, slik jeg tror, og har noen oversikt over de øvrige barna i familien, født etter 1865?
  2. Jeg ser det som ikke usannsynlig at Erik Stenbuch, Erick Johan Stenbach og Erick C Stenbach er samme person, og at han og Lina giftet seg ENTEN 5. mars ELLER 25. mars 1892. Har noen noen synspunkter på dette, eller kan noen bekrefte at det forholder seg slik?
  3. Det som likevel gjør meg noe usikker på dette, er meknaden i immigrasjonspapirene i 1901 om at Lina skal til "uncle Erik Johan". Kan det likevel ha vært flere Erik Stenbuch i Douglas, Wisconsin? Jeg finner ikke bekreftelse på dette.
  4. Det som gjør meg nokså sikker på at det er lensmannssønnen Erik Stenbuch som gifter seg med Lina og er far til de fire barna, er at flere av døtrenes navn "stammer fra" lensmannsfamilien. Dette gjelder Elisif, Hermine og Katrine, mens Hilda er navnet til Linas mor.
  5. Jeg finner ikke Lina og døtrene i USA etter 1901. Noen som har noen lure tips for søk? Jeg har brukt Ancestry, RootsWeb og Family Search.
Hilsen
Ivar H

Though I look old, yet I am strong and lusty
(As You Like It - W.Shakespeare)

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Lina og Erik Stenbuch, Douglas Wisconsin

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 1. oktober 2005 kl. 11.10

Ved å bestille dødsattesten til Erik C. Stenbach vil du få svar på alt du lurer på.

Der vil det stå om han var gift/ugift, hvem som informerte om hans død, kanskje nærmeste slektning osv.

Det står nederst på siden hvordandu går fram for å bestille den.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Brukeravatar
dn17378

Legg inn av dn17378 » 1. oktober 2005 kl. 19.40

Takk skal du ha!
Jeg har tidligere forsøkt å bestille dokumentasjon på nett fra Ancestry, men har blitt stoppet fordi jeg ikke hadde en amerikansk zip-kode. Nå skal jeg prøve den "gode, gamle" metoden med post, forhåndsbetaling og svarkuponger. Håper dette lykkes.
Hilsen
Ivar H

Ann-Kristin Elvsveen
Sted: MOELV

Legg inn av Ann-Kristin Elvsveen » 2. oktober 2005 kl. 15.14

Hei Ivar!

Skal du bestille attester on line fra Ancesty, må du bare huske å sette en 0 foran på Zip-coden.
I USA er postnummer femsiffret.
Jeg har bestillt fra Ancestry og ikke hatt noen problem med det.

Ann Kristin

Ann-Kristin Elvsveen
Sted: MOELV

Legg inn av Ann-Kristin Elvsveen » 2. oktober 2005 kl. 15.37

Ivar1

I census for 1930 har du en Katherine Steenbuch iSt. Lousis, Minnesota.
Lenke:http://content.ancestry.com/iexec/?htx=View&r=an&dbid=6224&iid=MNT626_1126-1029&fn=Katherine&ln=Steinbuch&pid=78441495

Ann Kristin

Brukeravatar
dn17378

Legg inn av dn17378 » 2. oktober 2005 kl. 16.09

Ja, jeg fant henne i natt i 1920-census, hun bor da sammen med Louis Zorasky og hans kone Edwin (!) iflg. Ancestry. På originaldokumentet står det tydelig Elsie, så jeg regner det som nokså sannsynlig at dette er Linas døtre Elicif (med amerikanisert fornavn) og Katrine. Alderen stemmer på dem begge.

Tipset med 0 først på zip-koden skal jeg huske. Takk skal du ha!
Hilsen
Ivar H

13247
Sted: SANDVIKA

Legg inn av 13247 » 9. februar 2008 kl. 1.46

Hei, Hadde en liten rydding i mine data. Thelander familien her er i min kone's familie. Hermeline er datter til min kone's oldemor. Hennes aner er Grevelius fra Sverige. Familien Thelander er, så vidt jeg vet, alle emigrert til USA på begynnelsen av 1900 tallet. Deler gjerne informasjon med deg om det er av interesse. :D

Brukeravatar
dn17378

Legg inn av dn17378 » 9. februar 2008 kl. 20.57

Takk skal du ha, jeg sender deg en pm.
Hilsen
Ivar H

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»