Dette har jeg ingen dokumentasjon på, men jeg har skrevet ned i min tavle at Ole Olsen Flem levde i perioden 1667-1737 og at hans kone Gyrid Andersdtr. Roald levde i årene 1685-1748. På mitt papir står det en Ole Andersen Flem som far til Ole, men det står et stort spørsmålstegn bak. I hvert fall en pekepinn i det minste...
Guri Andersd. Roald var søskenbarn med Nils Styrkesen (Farstad/Berge) Longva (Skifte). Han var son til Størker Nilsen Farstad og Gjertrud Rasmusd Ulla. Dvs at Anders Ågnesen Roald (far til Ågne Andersen(1681-1739) og Guri Andersd (1685-1748)) må ha vore gift med søster til Nils Styrkesen Farstad eller med ei søster til Gjertrud Rasmusdt. Ulla.
Av dei fire søskena til Nils var det berre ei jente, Beret, og ho var gift med Jon Olsen Haram.
Gjertruds foreldre eller søsken har eg ingenting om.
Guri Andersd. Roald var søskenbarn med Nils Styrkesen (Farstad/Berge) Longva (Skifte). Han var son til Størker Nilsen Farstad og Gjertrud Rasmusd Ulla. Dvs at Anders Ågnesen Roald (far til Ågne Andersen(1681-1739) og Guri Andersd (1685-1748)) må ha vore gift med søster til Størker Nilsen Farstad eller med ei søster til Gjertrud Rasmusdt. Ulla.
Av dei fire søskena til Nils var det berre ei jente, Beret, og ho var gift med Jon Olsen Haram.
Gjertruds foreldre eller søsken har eg ingenting om.
Tremenningskapet med Kristen Arnesen Flem er vel verre å dekode.
Hei Ivar!
Denne Berte som var gift med Jon Olsen Haram (1678-1761) var vel Berte Styrkersdtr. Ytre-Farstad, går jeg ut fra. De ble vel gift i 1724, etter at Jon var blitt enkemann da Elin Ellingsdtr. (+ 1722) døde.
Faren til Jon er i følge skiftet Ole Jonsen Haram (som jeg har i et annet tema på denne sida). Mor er Brithe Olsdtr. (+ 1709).
Er ikke Jon Styrkersen Haram (1595-1685) også far til Ole Jonsen Haram ( i likhet med Tore Jonsen Haram (1642-1708))?