Legg inn
av dn18678 » 9. april 2013 kl. 23.06
Spørsmålene om Baard Nilssøns eventuelle tilknytning til slektene Ørnefot og Rosensværd, og om faren Nils Tjøstelsen, har det vært skrevet en god del om. I tilfelle det kan være til noen hjelp, siterer jeg fra det jeg har lagt inn i mitt eget slektsprogram. Her har jeg prøvd å sammenfatte og vurdere den kunnskapen som fantes da notatene ble skrevet for fem-seks år siden:
Nils Tjøstelsen
Nils Tjøstelsen er nevnt etter sin død i en gjeldssak i Hamar i 1613. Der er det bekreftet at "Herr Bård på Biri" var Nils' sønn. Nils skal i sin tur være sønn av "Herr Tjøstel på Gran". Denne opplysningen stammer fra noen notater som sognepresten Mads Pedersen Aalborg lagde litt etter 1640, der det står at Baard Nilssøn var sønn av Niels Tjøstelsen og sønnesønn av "Tjøstel på Gran".
Det er gjort mange forsøk på å finne ut hvem denne Tjøstel på Gran var, men ingen av dem er overbevisende. Mest sitert er S.H. Finne-Grønn, som i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift for 1944 mener at "Tjøstel på Gran" er "hr. Tjøstel Nilssen, som i 1522 var kannik og prest i Tegneby og Morlanda i Båhuslen, men innen 1530 kommet derfra og rimeligvis til Eker, hvor han nevnes som sogneprest i 1544 og 1549. Da hans prebende kort etter 1549 går over til en annen, har vel hr. Tjøstel da tatt avskjed og er flyttet til Gran, siden han i ættetavlen nevnes her". Finne-Grønns beskrivelse av flyttingen fra Båhuslen til Eiker og deretter til Gran er ikke akseptert av dagens genealoger, som har andre krav til dokumentasjon.
Det største problemet med "Tjøstel på Gran" er likevel ikke hvor han kom fra, men at det ikke
er kjent fra noen andre kilder enn Mads Pedersen Aalborgs notater at det fantes en person som het Tjøstel i dette området rundt 1550.
I flere eldre arbeider er "Herr Tjøstel på Gran" regnet som medlem av slekten Rosensverd, og dermed som etterkommer av de gamle norske kongene. Herman Nettum har skrevet om slekten i Tidsskrift for Vestoppland Slektshistorielag (1986), og mener oppfatningen skyldes en sammenblanding av personer. En Tjøstel Bårdsen av slekten Rosensverd ble lagmann på Oppland i 1585/86, men han var Niels Tjøstelsens nevø og ikke hans far.
Slekten Ørnefot
I 1654 fikk sønnen Even Baardsøn laget en minnetavle over sin far, som ble hengt opp i kirken. Epitafiet har ikke de vanlige portrettene, men to felt med tekst flankert av to engler. Det ene tekstfeltet er på norsk, og omtaler blant annet Baard Nielssøn som h[æderlig] og welb[yrdig]mand. Dette skal bety at han var adelig. Det andre (nederste) tekstfeltet er på latin.
I en artikkel i Norsk Slektshistorisk Tidsskrift for 1992, mener genealogen Tore H. Vigerust at Baard Nilssøn tilhører en norsk adelsslekt som han kaller Ørnefot. Begrunnelsen for at det finnes en slik adelsslekt, er omtalen på epitafiet og seglene til Baard Nilssøn og sønnen Even Baardsøn. Det siste viser utvilsomt et fugleben, mens seglet til Baard Nilssøn er mer ubestemmelig (se omtale på Digitalarkivets gamle brukerforum tema 61500).