Christian på Kattestad, angitt som barnefader i 1826

Inklusiv Biri, Snertingdal, Redalen (i Ringsaker prgj. til 1821), Vardal

Moderator: MOD_Oppland

Svar
Grete Bratne
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Grete Bratne » 12. mars 2006 kl. 20.57

Agnete Christiansdatter gifter seg 06.06.1849 på Lillehammer med Niels Nielsen.
Det oppgis ikke fedrenes navn ved ekteskapet, men at hun er 24 år og født på Vardal prestegaard. Det står en U ved alderen som sannsynligvis betyr at hun var "uekte" - og 05.03.1826 døpes det en "uekte" pike ved dette navnet i Vardal og morens bosted er oppgitt til Prestegården.

Moren oppgis til Kari Andersdatter.
Den angitte barnefaderen angis kun med fornavnet Christian og at han er gårdbruker og enkemann på Kattestad. Jeg har ikke vært i orginalkilden, men finner under Døpte i Vardal 1814-31 at "Den anmeldte Barnefader har nægtet at være Fader" og "Den anmeldte Fader er ..."
Hvis noen har tilgang på orginalkilden lurer jeg veldig på hva fortsettelse av den siste setningen er ?

Det ser ut til at presten har trodd på Kari og oppgitt den nektende Christian som barnefader. Agnete oppgis da altså også som Christiansdatter når hun senere gifter seg på Lillehammer.

Spørsmålene blir nå hvem denne Christian på Kattestad var og hadde han barn etter sitt ekteskap ?
Og om noen kjenner til Kari Andersdatter og hvem som var hennes foreldre ?
Eller hvor det ble av Kari og Christian ?
Kanskje noen med tilgang kan se etter om Agnete Christiansdatter ble konfirmert i Vardal i 1841+ ?

Dette er ikke min slekt, men jeg prøver å hjelpe noen andre med sin - og jeg har fått opplyst av familien at Agnete Christiansdatter's far skulle ha vært "slakter på Lillehammer". Dette kan jo ha vært en senere stedfar og behøver ikke å ha vært Christian på Kattestad.

Takknemlig for all hjelp ! :)

6878
Sted: SKJETTEN
Kontakt:

Re: Christian på Kattestad, angitt som barnefader i 1826

Legg inn av 6878 » 12. mars 2006 kl. 22.47

Du oppgir ingen kilde, men jeg antar at dåpen finnes i den avskriften som ligger på http://www.slektshistorielaget.no

Jeg har ikke sett i originalen, men ... er notasjon for at fortsettelsen er som oppgitt i feltet for faren. Regn ikke med å finne noe mer matnyttig i originalen, jeg er rimelig sikker på at Inger-Berit som har skrevet av har fått med det som er av interesse.

Iflg Per Braastads "Slegter på garder i Vardal" (revidert, så langt upublisert utgave) var eieren av Kastad (Kattestad) fra 1810 Christian Jacobsen Dullerud (1779-1856) fra Redalen. G 2 m Marte Christiansdatter Ødegården. Men om han var faren er ikke lett å si.

Prøv å legge inn en etterlysning på http://www.slektshistorielaget.no

6878
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 12. mars 2006 kl. 22.57

Bør også nevne at Per Braastad nevner datter Agnete. Han oppgir ikke eksplisitt at hun er datter av Christians 2'dre kone, men setningen kan tyde på det. Men det kan vel sjekkes på slektshistorielaget.

Grete Bratne
Kontakt:

Legg inn av Grete Bratne » 13. mars 2006 kl. 7.33

Aha, det hjalp å vite at Kattestad egentlig er Kastad. :D

Ser at en Christian på Kastad/Kattestad er fadder i 1821. "Gift Mann Christian bor Kastad"

Agnete Johannesdatter begraves 11.04.1824. fra Kastad. Hun er da 58 år og husmannskone.

I 1788 gifter en Agnete Johannesdatter seg med en Christian Amundsen. Begge bor Mæhlum.
- dette paret ser utifra dåper til å ha flyttet mye rundt i tiden frem til de evt er det paret som ender opp på Kastad en gang før 1821.

Kanskje er det da slik :
Christian på Kastad/Kattestad blir enkemann 04.04.1824.
Nesten to år senere får han et barn utenfor ekteskap og moren til barnet, Kari Andersdatter, kaller muligens opp barnet etter hans avdøde kone.
Christian Amundsen er på dette tidspunktet antakelig 60+ . 12.05.1765 døpes det en Christian på Føllingstad med far Amund.
Hvis dette er rett mann er Christian 61 år når Agnete Christiansdatter blir født.

1801-tellingen ble et hodebry, men finner igjen familien på gården Aalchytterud i Ringsager (Hedmark)
Alle barna stemmer med døpte barn i Vardal og Christian oppgis som "Dragon og huusmand med jord".

Ser ut til at ekteparet fikk Anders i 1789 og Johannes i 1792 og bor da på Føllingstad, Hans i 1795 og Ole i 1797 og bor da på Mæhlum E.
Ved dåp av barnet Ingebor 11.05.1800 i Hund kirke oppgis foreldre som Christian Amundsen Aakytrud og Agnete Johanesd. Aakytrud, men i 1803 døpes et nytt barn ved navn Anne og antatt samme foreldre som nå bor på Dahls E.

Videre kan det være den samme Christian Amundsen som dør 70 år gammel på Netop.

6878
Kontakt:

Legg inn av 6878 » 13. mars 2006 kl. 22.15

Fant enda en ting i Per Braastads bok, den første kona til Christian Jacobsen het Randine Andersdatter Lier (Lier i Redalen) (1778-). Finner henne begr i Vardal 1824. Gift 1800.

Det kan godt være at Christian Kattestad ikke var bonden selv (Jacobsen), men en husmann Christian Amundsen. Men han var dog vel gammel, 61, men det er lagt fra umulig.
Hvem av de to som er faren er ikke godt å si, men holder vel kanskje en knapp på husmannen som vel har hatt behov for hushjelp etter at kona døde?

Redalen ligger i Oppland, men var del av Ringsaker prgj til ca 1822.
Ålkyterud ligger i Redalen.

Netop (Nætop, Nettop) var tidligere en husmannsplass under Kastad.
I 1838 matrikkel er Netop utskilt fra Kastad og eies av Ole Larsens enke.

Det er nok ikke dumt å sjekke konfirmasjonen, om det der kan stå et farsnavn for Christian.

Grete Bratne
Kontakt:

Legg inn av Grete Bratne » 14. mars 2006 kl. 8.07

Takk igjen Geir for videre hjelp. :)

Nå fant jeg nettopp noe helt nytt. Denne Agnete giftet seg nemlig en gang til i Christiania,- og tror nå fant jeg vielsen på FS her :

http://www.familysearch.org/Eng/search/ ... rompage=99

Men det ga flere spørsmål enn svar. Her står det at faren het Christian Olsen, men det står også at hans far het Hans Vernersen. Nå vet jeg at han var fra Holmestrand, men når jeg leter på døpte der i aktuell periode finner jeg kun en som passer - men faren heter Hans Olsen og ikke Vernersen. Så her er det noe som skurrer. Kanskje presten hadde smakt på altervinen... Ekteskapet stemmer ellers så bra med tidspunkt, sted og alder på begge to at jeg tror det må være riktig vielse.

Må nok prøve å finne konfirmasjonen og se på orginalkilden til dette ekteskapet.

Men akkuratt nå må jeg forte meg på jobben...

Svar

Gå tilbake til «Gjøvik»