I ft 1865 for Sem har lensmann Erik Johan Stenbuch hustru og 5 barn. Mye tyder på at han har fått flere barn etter dette, bl.a. finner jeg datteren Kristine Alexandrai Aker i ft 1900.
Min interesse for familien knytter seg til en 20-årig kontorist Erik Stenbuch fra Sem Tønsberg som 26.03.1886 emigrerer fra Kristiania med skipet Angelo. Med på den samme reisa er også en av mine slektninger, Hermeline Thelander (innskrevet som Helmine Tillander, seinere bruker hun Lina Thelander). Erik oppgir Colombia som reisemål, Lina oppgir Chicago. Dette forhindrer ikke at de begge (Erick Steenbuck og Miss Thellander) ankommer New York den 12.04.1886 med S/S Adriatic.
Jeg finner at Lina gifter seg 25.03.1892 i Douglas, Wisconsin. En Erick Johan Stenbach gifter seg 05.03.1892 samme sted, men her kan det jo være feil i en av datoene.
20.02.1900 dør Erik C Stenbach i Douglas, WI. Lina finner jeg i 1900-census med barna Ellen, Hilda, Eric og Emmie i Douglas, WI. Denne opptegnelsen er gjort 05.06.1900. Ved ft 1900 for Kristiania bor Lina og barna, som nå heter Elecif, Hilda, Erik og Hermine, sammen med Linas foreldre og noen søsken, i Ljabroveien 18. Lina oppgis å være enke.
Det siste jeg vet om familien, er at Lina og døtrene, som nå heter Elicif, Hilda og Katrine, (ikke sønnen Erik) emigrerer igjen 11.07.1901 med reisemål Wisconsin. I immigrantprotokollen på Ellis Island, der de ankommer 28.07.1901, ser det ut som de oppgir å skulle til "uncle Erik Johan".
Her er det en del løse tråder, som jeg gjerne skulle ha litt hjelp til å samle:
- Er Erik Stenbuch som reiste sammen med Lina i 1886, sønn til lensmann Erik Johan Stenbuch, slik jeg tror, og har noen oversikt over de øvrige barna i familien, født etter 1865?
- Jeg ser det som ikke usannsynlig at Erik Stenbuch, Erick Johan Stenbach og Erick C Stenbach er samme person, og at han og Lina giftet seg ENTEN 5. mars ELLER 25. mars 1892. Har noen noen synspunkter på dette, eller kan noen bekrefte at det forholder seg slik?
- Det som likevel gjør meg noe usikker på dette, er meknaden i immigrasjonspapirene i 1901 om at Lina skal til "uncle Erik Johan". Kan det likevel ha vært flere Erik Stenbuch i Douglas, Wisconsin? Jeg finner ikke bekreftelse på dette.
- Det som gjør meg nokså sikker på at det er lensmannssønnen Erik Stenbuch som gifter seg med Lina og er far til de fire barna, er at flere av døtrenes navn "stammer fra" lensmannsfamilien. Dette gjelder Elisif, Hermine og Katrine, mens Hilda er navnet til Linas mor.
- Jeg finner ikke Lina og døtrene i USA etter 1901. Noen som har noen lure tips for søk? Jeg har brukt Ancestry, RootsWeb og Family Search.