Ny versjon av Rootsmagic kommer i løpet av året

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
19831
Sted: ASKIM

Ny versjon av Rootsmagic kommer i løpet av året

Legg inn av 19831 » 31. august 2008 kl. 3.16

Hei. Jeg har vel ikke gjort meg veldig bemerket på forumet her. Ønsker å rette litt fokus på det slektsprogrammet som jeg har benyttet siden versjon 1.0. Gjeldende versjon nå er 3.2.6. Jeg har ikke noen intensjon om å starte noen ny diskusjon om best og verst. Synes likevel at Rootsmagic har hatt en noe ufortjent anonym tilværelse Norge. Dette til tross for at Rootsmagic får svært god omtale i mange andre land. Dette kan nok helt klart skyldes at Rootsmagic har svak støtte for norsk språk. Uansett bortsett fra dette har jeg svært gode erfaringer med dette programmet. Har prøvd demoversjoner av et stort antall slektsprogrammer, men har uansett falt tilbake på Rootsmagic. Dette skyldes mye at Rootsmagic virker bra gjennomtenkt, og har et oversiktelig og svært så brukervennlig brukergrensesnitt, og gode funksjoner, og ikke minst at utviklerene bak er åpne for å la brukerene komme med ønsker til videre utvikling.

Rootsmagic er ventet å komme i ny versjon 4.0 i løpet av året. Produsenten skriver at dette vil være den største oppgraderingen i firmaets historie.

Firmaets sjef Bruce Buzbee har derfor lagt ut en blog på adresse blog.rootsmagic.com hvor han med skjermbilder og forklaring presenterer den nye versjonen. Denne siden er absolutt verd en titt. Har ikke fått noe godt innblikk ennå hvor vidt det vil bli bedre støtte for norsk eller andre språk. Med innlegg jeg har på denne bloggen har de ihvertfall kommet med at det vil komme ordlister på flere språk, deriblant norsk. Har prøvd å være noe kravstor på denne bloggen med tanke på norsk og generellt bedre språkstøtte, så det gjenstår å se.

Uansett, ta en titt på denne bloggen. Rootsmagic har sin ordinære webside på adresse www.rootsmagic.com, hvor man ved å registrere seg, kan komme med ønsker for senere versjoner.

Rootsmagic har fått gode karakterer på DisNorge sine tidligere programtester, ja stort sett bortsett fra punkter som har med norsk språk og norske forhold. Jeg håper selvfølgelig at ny versjon 4.0 har gode forbedringer her.

Hilsen
Jon Oddvar Sellereite
Jeg bruker Rootsmagic som slektsprogram. :wink:

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Re: Ny versjon av Rootsmagic kommer i løpet av året

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 31. august 2008 kl. 17.12

Da er vi ihvertfall to i Norge som bruker programmet.

Til tross for at jeg har vært innbitt tilhenger av at prgrammene bør være norske har jeg også stoppet opp med Rootsmagic etter å ha prøvd og sett på flere programmer. Jeg vil heller ikke si det eine programmet er bedre enn andre. Det som er viktig, synes jeg, er å finne et program man føler seg hjemme i og som samsvarer med egen tenkemåte. For meg ble det Rootsmagic, for andre kan det være et annet program. Man er nødt til å prøve ut flere, og som andre programmer kan også Rootsmagic lastes ned som Demoversjon. Men som Jon Oddvar nevner vil den nye oppgraderinga (seinere i år) bety mange forbedringer av dagens versjon.
hilsen
Arild Kompelien

Brukeravatar
Geir Asle Myrestrand
Sted: SANDNES

Legg inn av Geir Asle Myrestrand » 3. oktober 2008 kl. 21.10

Ja, vi har ventet en stund på RootsMagic 4.0 nå....og bloggen de har hvor de lekker ut informasjon om den nye versjonen litt etter litt er jo nesten som "tortur" for oss som er mer enn normalt ivrige etter å få fatt i 4.0 utgaven.... :D

Jeg bruker RootsMagic også, men jeg har ikke basert meg på ett program. Jeg benytter hovedsaklig FamilyHistorian for data-registrering, og så Legacy 7.0 og RootsMagic for de fleste andre ting. Har noen andre programmer som f.eks. Family Tree Builder 2.0 som jeg av og til benytter for utskrifter, etc. Dataene skyfles inn og ut via GEDCOM filer.

Jeg er helt enig med deg at RootsMagic er "oversett" her i landet, men det blir vel flere som får øynene opp for dette programmet etter hvert....

19831
Sted: ASKIM

Legg inn av 19831 » 30. oktober 2008 kl. 1.31

På bloggen for den kommende Rootsmagic 4.0, er det kommet nye opplysninger som kan indikere support for andre språk enn engelsk, og da og gjerne norsk.

Grunnet diskusjon som har vært nylig, vil jeg klargjøre at jeg ikke har noen kommersielle forbindelser mot dette produktet. Det at jeg i dag benytter Rootsmagic er etter lang utprøving av et stort antall demoversjoner av forskjellige slektsprogrammer. Mitt valg falt da som sagt på Rootsmagic.

I siste post i bloggen, annonseres det at denne versjonen så å si er bygget opp fra grunnen av. Det annonseres med nytt databaseformat og støtte for Unicode. Noe som gir klart bedre støtte for internasjonale tegn.

Viktigst av alt er at det etter utgivelse, og vil bli gitt ut verktøy som muligjør oversetting av programmet til flere språk. Det etterlyses her etter frivillige som kan være med på denne oversettingen.

Som sagt her ligger det mulighet for at et slektsprogram som ihvertfall jeg må si meg svært godt fornøyd med, nå kan komme i norsk språkdrakt. Ut ifra det som er vist i bloggen så langt ser dette ut til å bli et svært interessant produkt.

Hvis jeg kan tillate meg å være litt subjektiv, vil jeg og si at Rootsmagic absolutt er blant de mest brukervennlige slektprogrammer jeg har prøvd. Selvfølgelig er det og vanskelig å legge skjul på det faktum, at jo flere som bruker dette produktet i Norge, jo større sjanse er det for at vi kan se frem til en fullnorsk versjon.

Anbefaler flere å ta en titt på denne bloggen: blog.rootsmagic.com . Dette programmet fortjener å komme mer ut av skyggen.

Jon Oddvar Sellereite

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 26. februar 2009 kl. 16.30

Nå skjer det noe på RootsMagic-fronten, til glede for oss som allerede er brukere og sikkert også for de nye som kommer til. Betaversjonen av RootsMagic 4 kommer neste uke, sjekk denne http://blog.rootsmagic.com/ :D

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»