Leiekone og leiebarn
Moderatorer: MOD_Slektsfaglig, MOD_Kildereg
Leiekone og leiebarn
Hva var man når man ble oppført med denne stillingen i folketellingen feks. 1865?
Mvh Ingalill BB
Mvh Ingalill BB
Re: Leiekone og leiebarn
Utan å vete noko om samanhengen ville eg tippe ei leiekone var ei kone som tok arbeidsoppdrag med bakst, vask etc.
Eit søk gir meg dette frå Bjørnson sin "Ei glad gut": "En Lørdag midtsommers roede Thore Pladsen over Vandet forat hente sin Søn, som om Eftermiddagen skulde komme fra Landbrugsskolen, hvor han var færdig. Moderen havde havt Leiekone flere Dage i Forveien, alt var rent og skuret, Kammeret var gjort istand for lang Tid siden, Ovn var sat ind, og der skulde Øyvind bo."
Eit søk gir meg dette frå Bjørnson sin "Ei glad gut": "En Lørdag midtsommers roede Thore Pladsen over Vandet forat hente sin Søn, som om Eftermiddagen skulde komme fra Landbrugsskolen, hvor han var færdig. Moderen havde havt Leiekone flere Dage i Forveien, alt var rent og skuret, Kammeret var gjort istand for lang Tid siden, Ovn var sat ind, og der skulde Øyvind bo."
Sist redigert av dn07176 den 11. juni 2012 kl. 10.33, redigert 1 gang totalt.
- Paul Johan Hals
Jeg tenkte likt med deg, Håvard, men så gjorde jeg et søk i FT1865.
Vel, for de jeg sjekket som var ført som leiekone kunne det stemme, men så var det leiebarn. For en del av dem kunne det også stemme, men den minste var 1 - ett år! Jeg vet ikke hva han (eller hun) kunne brukes til. Så jeg tror løsningen er en annen.
Mvh Paul
Vel, for de jeg sjekket som var ført som leiekone kunne det stemme, men så var det leiebarn. For en del av dem kunne det også stemme, men den minste var 1 - ett år! Jeg vet ikke hva han (eller hun) kunne brukes til. Så jeg tror løsningen er en annen.
Mvh Paul
Kan det være en betegnelse på en som har begått leiermål og barn som er resultat av det?
Etter å ha kikka litt i FT er eg einig i at det må vere ei anna forklaring. Det ser ut til at dei som er lista som leiebarn ikkje nødvendig vis er i slekt med familiane dei er lista saman med, så eg trur dette kan ha noko med fattigvesenet å gjere. Det var vel slik at familier fikk betalt for å ta inn foreldrelause born - kan det vere det vi har her?
- Paul Johan Hals
Håvard skrev:Etter å ha kikka litt i FT er eg einig i at det må vere ei anna forklaring. Det ser ut til at dei som er lista som leiebarn ikkje nødvendig vis er i slekt med familiane dei er lista saman med, så eg trur dette kan ha noko med fattigvesenet å gjere. Det var vel slik at familier fikk betalt for å ta inn foreldrelause born - kan det vere det vi har her?
Jeg tror du er inne på noe der, Håvard.
Jeg har forsøkt søk på nettet, men uten resultat. Må vel lete frem en gammel utgave av Aschehougs leksikon for å se om det kan stå noe der.
Til Øystein: Nei jeg tror ikke det har sammenheng med det. Muligens indirekte.
Ha en fin dag
Mvh Paul
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Paul skrev: Må vel lete frem en gammel utgave av Aschehougs leksikon for å se om det kan stå noe der.
Det ligg her: http://runeberg.org/ink/ og her http://runeberg.org/haandlex/
...men ikkje noko hjelp i spørsmålet.
Eg trur Håvard er inne på det rette: "Leiebarn" må vere barn på legd; dei vart gjerne auksjonerte ut til dei som tok lågaste pris for "omsorg".
"Leiekone" står i Riksmålsordboken med den første tydinga (kortvarige arbeidsoppdrag).
-
- Sted: VESTMARKA
- Kontakt:
Paul skrev:... men den minste var 1 - ett år! Jeg vet ikke hva han (eller hun) kunne brukes til. Så jeg tror løsningen er en annen.
Jeg kunne leie barn, både mine og andres når de var ett år Paul...

Mvh BrØ (beklager innlegget, det var bare ment som et humorinnslag..)
- Paul Johan Hals
Ja du sier noe, Bent.
Mvh Paul

Mvh Paul