Når døde Johannes og Ane/Anne Blakken?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj16118
Sted: SURNADAL

Når døde Johannes og Ane/Anne Blakken?

Legg inn av gj16118 » 1. mai 2012 kl. 14.47

Hei,

Jeg er på utkikk etter når ekteparet Johannes Isachsen Blakken og Ane Knudsdatter (vet ikke pikenavnet hennes) ble født og døde i Surnadal. Hvis noen vet pikenavnet hennes setter jeg stor pris på den informasjonen også :)

Det jeg har fått vite, men ikke klart å bekrefte er:
Johannes skal ha blitt født 1748 i Surnadal og Ane/Anne 1761 i Surnadal (men kan tenkes de kom fra Halsa også?).
Vet ikke når de giftet seg

De fikk sønnen Knud Johannesen Klevseth i 1793 på Halsa i Møre og Romsdal og han døde 15 mai 1864 på Halsa.
Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Halsa i Stangvik, Ministerialbok nr. 576A01 (1849-1865), Døde og begravede 1864, side 466.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-213

Håper noen vet noe om de :)

Mvh
Rune Bendix Kjølstad

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Når døde Johannes og Ane/Anne Blakken?

Legg inn av Erling Myrbostad » 7. mai 2012 kl. 16.11

Hei,

Veit ikkje heilt kvar du har etternamnet frå, eller kvar du har frå at dei er komne frå Surnadal? Det eg finn ut etter ein runde i kyrkjebøkene, er i alle fall dette?

Johannes Isakson og And Knutsdotter var plassfolk i Haltbakken under Hønsvik i Halsa. Dei gifta seg i Halsakyrkja i 1788. Born Ingeborg, f. 1789, død samme år, Randi, f. 1791, Knut, f. 1793 og Arnt, f. 1796. I folketellinga 1801 finn vi dei i Haltbakken, Johannes sin alder er oppgjeven til 53 år, og And sin til 40 år. Den 19.11.1801 døyr And, ho er da sagt å vere 38 år.

Johannes gifter seg oppatt året etter med ei Eli Olsdotter, og dei får sonen Ole, f. 16.1.1803. Johannes døyr 21.2.1804, og er da sagt å vere 58 år. Som ein ser stemmer ikkje alt heilt med tanke på alder, men det er normalt i desse kjeldene.

Vi finn og ein kårmann Knut Olson Haltbakk som døyr 31.8.1800, 83 år gammel. Han er og fadder på eit av borna. Dette er truleg far til And. Vidare døyr det ei Marit Knutsdotter Haltbakk i 1813, 55 år gammel. Ho er og fadder på eit av borna. Truleg søster til Johannes. Til sist er ei Mali Knutsdotter Haltbakk konfirmert i 1786, det er truleg samme person som er fadder med namnet Mali Knutsdotter Lie seinare. Også truleg ei søster.

Det ser elles ut til at det er ein familieforbindelse til Lie i Straumsneset, utan at det kan seiast på kva slags måte dette er. Ei Ane Isaksdotter Haltbakk som og er fadder, kan kanskje vere søster til Johannes. Ho er ikkje å finne seinare, så kanskje er det rett at Johannes er frå Surnadal eller ei anna bygd?

Det er det eg har funne så langt. Sjekka og konfirmasjonslistene i kyrkjebok for Surnadal, men finn ikkje Johannes der.

mvh Erling

gj16118
Sted: SURNADAL

Legg inn av gj16118 » 7. mai 2012 kl. 16.35

Hei igjen Erling,

Det er en slektsforsker som hjalp meg engang å finne litt om slekta mi, men ble litt for dyrt i lengden så bestemte meg å prøve å finne ut resten selv med litt hjelp fra nettforumer her på DIS. Siden det står Stangvik/Halsa på noen av kirkebøkerne, så tror jeg han gikk ut ifra at det var i Surnadal.

Jeg stusset litt på etternavnet han fan til meg på Johannes, han skrev til meg at det var Blakken. Jeg kommer ikke på noen plass som heter Blakken i Surnadal, kanskje du vet noe om det? Er det noen plass i Halsa som heter det?

Så jeg tror ikke at Johannes og And var fra Surnadal ut ifra det du har funnet ut.

Mvh
Rune Bendix Kjølstad

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Legg inn av Erling Myrbostad » 9. mai 2012 kl. 22.56

Ingen plass som heter Blakken det jeg vet, kanskje det er feilskriving for Blekken. Jeg sjekket Blekken tidligere, men finner ingen som passer der.

Erling

Svar

Gå tilbake til «Surnadal»