Jeg er i slekt med Peder Nilsen Røen f 1719 d 1786 på Utigard Røen i Stangvik. Ifølge bygdeboka for Stangvik er han sagt å være gift med ei Anne Nilsdatter.
På distreff finner jeg en "ikke medlem" som har koblet Anne Nilsdatter til å være datter til Nils Einarsen Oppistua Nordvik og Lisbet Andersdatter Aasbø/Ertvåg.
Det er bare det at i Stangvik bygdebok bind 2 side 187 så står Nils og Lisbet oppført med 3 barn Anders ,Gjertrud og Lisbet og ingen datter ved navn Anne. Samtidig er det nevnt på samme sted "skiftet etter Nils Einarson i 1739 fortel at garden fødde 2 hestar ,16 vaksne naut ,24 sauer og 10 geiter. Garden vart verdsett til 66 rd."
Jeg legger også merke til at Peder Nilsen Røen og Anne Nilsdatter`s barnebarn Peder Nilsen Røen f 1772 OGSÅ var gift med ei Anne Nilsdatter Oppistua Nordvik ca 1777 d 1849.
Denne yngre Anne f 1777 står nevnt i bygdeboka for Stangvik på oppistua (bind 2 side 188) så det er vel riktig da at den yngre Anne var fra Oppistua?.

Jeg har ikke sett skiftet etter Nils Einarsen Nordvik om det i det hele tatt nevner en datter ved navn Anne ,og vet heller ikke hva som er kilden til denne "ikke medlemmen" på distreff om at Nils Einarsen`s kone Anne skal være fra Oppistua Nordvik.
Har man blandet sammen noe her kanskje? ,og hvor var isåfall Peder Nilsen Røen 1719-1786`s kone Anne Nilsdatter fra?. Kom hun også fra oppistua Nordvik? Har Hans Hyldbakk uteglemt noe eller er det feil i bygdeboka?
Håper noen har noen ideer.
mvh Erik