Ole Gabrielsen f. 1769 fra Lofoten

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Nordland

Svar
51455
Sted: SKIEN

Ole Gabrielsen f. 1769 fra Lofoten

Legg inn av 51455 » 12. august 2011 kl. 20.01

Jeg søker anene til Ole Gabrielsen (1769-1845) kom fra Lofoten. Ole giftet seg 2. gang i 1815 med Lisbeth Monsdatter (1773-1843) og de var bosatt på Urtegården i Bodin.

Er det noen som kjenner mer til Ole sine aner i Lofoten? :shock:

Hilsen Thorvald

Odd Ekroll Sørdal
Sted: OSLO

Re: Ole Gabrielsen f. 1769 fra Lofoten

Legg inn av Odd Ekroll Sørdal » 13. august 2011 kl. 7.23

Her står det ikke noe om andre gangs ekteskap, men kan dette være din mann?

http://trekilen.com/slekt/toril4k/sidae/h____mbe.htm

Hilsen Odd

51455

Legg inn av 51455 » 14. august 2011 kl. 11.32

Takk for innspillet Odd.

Den Ole Gabrielsen jeg søker, er i Bodin bygdebok registrert som bruker på Hundholmen i 1813-15 og Børelva i 1815-16. Han døde på Innstranda i 1845. Ole gifter seg første gang med Engeborg Andersdatter (f. 1763) og andre gang i 1815 med Lisbet Monsdatter (f.1773).

I følge opplysningene i Bodin bygdebok er Ole Gabrielsen fra Lofoten og født i 1769. Ut fra navn, fødested og år kan den Ole Gabrielsen som du refererer til, være samme Ole som jeg søker, men opplysningen om at han var bosatt i Berg, Hol sogn og gift med Jahanna Maria Ottesdatter passer imidlertid ikke.

I din referanse står det at det er usikkert om den Ole Gabirelsen som er beskrevet faktisk er samme person som den Ole Gabrielsen som var på Berg og det er således fortsatt mulig at den Ole som ble født i 1769 i Vågan senere flyttet til Bodin og ikke til Berg? Kanskje det er mulig å finne ut av dette?

Mvh Thorvald

Erlend Eriksen Mæhlum
Sted: VETTRE

Legg inn av Erlend Eriksen Mæhlum » 16. august 2011 kl. 21.16

Ser du på militærrullene for Buksnes: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... mi18601806
så ser det ut til at Ole Gabrielsen ikke er nevnt i Buksnes etter 1812. Kanskje han flyttet?

51455

Legg inn av 51455 » 24. august 2011 kl. 21.30

Så vidt jeg kan se er det registrert tre Ole Gabrielsen i Buksnes i perioden 1800-1815.

1) Den ene er omtalt i folketellingen for 1801 og i bygdeboka for Buksnes, Hol sogn som inderst på gården Berg. Denne Ole 'nærer seg blott av fiskerier'. Han er 36år og gift med Johanne Maria Ottosdatter, 30år. Jeg har ingen opplysninger om denne Ole etter 1801.
2) Den andre er omtalt i bygdeboka for Buksnes , Hol sogn og er første gang registrert i 1804 som bruker på gården Hag Øvre. Han er også nevnt som bruker i 1814. Denne Ole er også registrert i Militærrullene for Buksnes og Hols sogn. I rullene er Ole registrert tre ganger med forskjellig alder, men jeg antar at dette allikevel er samme person.
3) I militærrullene er også i 1812 registret en Ole Gabrielsen som er husmann på gården Finstad.

Den Ole Gabrielsen jeg søker er i følge bydgeboka for Bodin født i 1769. Hans første kone Ingeborg Andersdatter døde i 1813 (kirkeboka for Bodø) med Urtegården som bosted og jeg antar at dette utlukker at 'min' Ole er samme person som Ole Gabrielsen på Hag Øvre eller på Finstad.

Jeg har ikke klart å finne opplysninger som viser om at Ole Gabrielsen på Hundholmen kan være samme Ole Gabrielsen som ble født i 1769 i Vaterfjorden, Vågan sogn. Jeg har heller ikke klart å vise om det er noen forbindelse mellom Ole Gabrielsen på Berg og Ole Gabrielsen på Hundholmen..

Mvh Thorvald :)

Per Magne Ole Bernhardsen
Sted: BØSTAD

Legg inn av Per Magne Ole Bernhardsen » 12. september 2014 kl. 23.35

Ole Gabrielsen er ingen enkel person å følge, og på grunn av manglende kirkebøker både i Vågan og Buksnes blir det ikke lett på 'bevise' teoriene...

Ole Gabrielsen i Vaterfjord hadde tilknytning til BERG i Hol. Det får vi første gang opplyst i et skifte i Vågan 1780 etter Oles tante (moster) Brynhild Olsen. Hun døde uten barn og arvingene er hennes søster, Abelone (Oles mor) og broren Søren Olsen (Oles morbror), 50 år gammel og bosatt på Berg i Hol.
I skifte etter Oles far, Gabriel Isachsen i 1782 nevnes barna - Ole er 13 år gammel. Hans eldste søster, Karen oppgis å være i tjeneste hos Madam Olsen på Berg. Madam Olsen er identisk med Johanna Ursin sal. Andreas Olsens, ekteparet eide tidligere Helle gård i Vågan og dermed også husmannsplassen hvor Oles familie holdt til. Da de overlot handelsstedet Helle til sønnen, flyttet de til Berg i Hol, som de hadde kjøpt i 1768.

Ved tellingen 1801 er Karens to brødre kommet til Hol/Buksnes - det er Andreas og Ole Gabrielsen som nå er blitt gift. Andreas ble i motsetning til Ole boende på Vestvågøy, han giftet seg (to ganger) endte opp som bonde på Leknes.
Ole og kona Johanne Marie Ottesdatter fikk i 1804 bygsle 1/2 våg i gården Øvre Hag, Hol. Her kan vi i militærrullene følge han til 1811. Kan han ha blitt enkemann siden han 'ga opp' gården på Øvre Hag?

I 1812 er han husmann på Finstad, Hol - kornregnskapet oppgir at han er inderst. Hvorfor er han kommet hit?? Ved å gå litt tilbake i historien på Finstad, finner vi at det i 1801 bodde en husmann på Finstadneset, Anders Jonsen, 31 år gammel med kone og barn. Kona het Ingeborg Andersdatter og var 41 år gammel. Deres to barn, Anders 6 år og Ingeborg 3 år. Også her kan vi følge husmannen og sønnen i militærlistene frem til i 1808, så er de borte ... Kan det være at Ingeborg Andersdatter er blitt enke? og at hun og Ole Gabrielsen fant sammen, og at det er derfor at Ole Gabrielsen er bosatt på Finstad i 1812??

I 1813 er Ole Gabrielsen og hans andre(?) kone kommet til Hundholmen i Bodø. Der oppgir kirkeboka at en 'Ægte-qwinde af Ole Gabrielsen Urtegaarden wed Nawn Ingeborg Andersdatter 50 Aar gl." ble jordet.... Alderen hennes stemmer ganske bra med husmannskona på Finstad, kan det være henne??

I 1815, den 29. januar blir enkemannen Ole Gabrielsen Hundholmen gift (for 3. gang?) med enka Lisabeth Monsdatter... Han fikk to sønner med henne, Jacob Andreas og Hans Paulus. Det vites ikke om barn fra (de eventuelle) andre ekteskapene.

Dessverre kan ikke denne teorien bekreftes med kildehenvisninger, men må sees på som en 'ubekreftet antagelse'. Kan det ligge 'bevis' i noen arkiver - flytteattester/skifteattester/ ?

Mvh Per Magne

51455

Legg inn av 51455 » 13. september 2014 kl. 11.07

Takk for informasjon og nyttige opplysninger om Ole Gabrielsen og hans sønn Jacob Andreas som er min tipp-tipp-oldefar.

Jeg vil gi deg en tilbakemelding dersom jeg kommer over ytterligere opplysninger.

Mvh Thorvald

Svar

Gå tilbake til «Lofoten - ukjent kommune»