Så vidt jeg kan se er det registrert tre Ole Gabrielsen i Buksnes i perioden 1800-1815.
1) Den ene er omtalt i folketellingen for 1801 og i bygdeboka for Buksnes, Hol sogn som inderst på gården Berg. Denne Ole 'nærer seg blott av fiskerier'. Han er 36år og gift med Johanne Maria Ottosdatter, 30år. Jeg har ingen opplysninger om denne Ole etter 1801.
2) Den andre er omtalt i bygdeboka for Buksnes , Hol sogn og er første gang registrert i 1804 som bruker på gården Hag Øvre. Han er også nevnt som bruker i 1814. Denne Ole er også registrert i Militærrullene for Buksnes og Hols sogn. I rullene er Ole registrert tre ganger med forskjellig alder, men jeg antar at dette allikevel er samme person.
3) I militærrullene er også i 1812 registret en Ole Gabrielsen som er husmann på gården Finstad.
Den Ole Gabrielsen jeg søker er i følge bydgeboka for Bodin født i 1769. Hans første kone Ingeborg Andersdatter døde i 1813 (kirkeboka for Bodø) med Urtegården som bosted og jeg antar at dette utlukker at 'min' Ole er samme person som Ole Gabrielsen på Hag Øvre eller på Finstad.
Jeg har ikke klart å finne opplysninger som viser om at Ole Gabrielsen på Hundholmen kan være samme Ole Gabrielsen som ble født i 1769 i Vaterfjorden, Vågan sogn. Jeg har heller ikke klart å vise om det er noen forbindelse mellom Ole Gabrielsen på Berg og Ole Gabrielsen på Hundholmen..
Mvh Thorvald