slektsprogrammet " My Heritage Family Tree Builder &quo

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn27301
Sted: Kristiansand S

slektsprogrammet " My Heritage Family Tree Builder &quo

Legg inn av dn27301 » 24. juli 2011 kl. 23.48

Har startet opp med dette programmet som er " gratis " Har noen der ute erfaringer med det ?

Brukeravatar
55901
Sted: HALDEN
Kontakt:

Re: slektsprogrammet " My Heritage Family Tree Builder

Legg inn av 55901 » 25. juli 2011 kl. 19.36

Klikk på linken nedenfor og du finner mye om dette
https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2106

Eller se her hvem DIS-Norge anbefaler.
http://www.disnorge.no/slektsprogr/index.html
Mvh
Torgeir Abrahamsen
1777 Halden
Legacy Familytree Deluxe 9.0.0.339 Norsk +Win 10

Hjemmeside: https://slekt.tribalpages.com/

dn27301
Sted: Kristiansand S

Legg inn av dn27301 » 25. juli 2011 kl. 23.38

hei
Trodde jeg hadde fått svar på min forespørsel om slektprogrammet " My Heritage Family Tree Builder " men fikk ikke noe fram.
MVH en amatør

Brukeravatar
gj14414
Sted: ÅLESUND

Legg inn av gj14414 » 26. juli 2011 kl. 8.35

edgar skrev:hei
Trodde jeg hadde fått svar på min forespørsel om slektprogrammet " My Heritage Family Tree Builder " men fikk ikke noe fram.
MVH en amatør

Jeg bruker My Heritage Family Tree Builder, og er veldig fornøyd med det. Det er en gratis versjon, og 2 betalings-versjoner. Mengden på personer er begrenset til 250 på gratisversjonen, som er ganske dumt, men jeg har enda ikke nådd grensen. På betalings versjonene er det også "smart matches", som sammenligner personene du har i slektstreet dit, med alle andre slektstre de har i databasen (alle andre som bruker samme program). Du får også et eget nettsted, der du kan velge å ha det helt privat, delt med familie (du sender invitasjoner), eller å ha det helt åpent.

Brukeravatar
Jan Olav Skaug
Sted: SVINGVOLL
Kontakt:

Legg inn av Jan Olav Skaug » 27. juli 2011 kl. 18.17

Det var vel denne tråden det ble forsøkt henvist til i et tildigere innlegg https://slektsforum.slektogdata.no/view ... highlight=

gj17779
Sted: NESODDTANGEN

Legg inn av gj17779 » 21. februar 2014 kl. 21.40

Jeg ønsker å lage anebok og prøver dette fram på Legacy8 og Family Tree Builder. Jeg liker oppsettet på FTB best, ordlyden er mye bedre, ikke så mekanisk som på Legacy. Men det dumme med FTB er at den norske versjonen bruker tippoldefar, tiptippoldefar, tipptipptippoldefar osv. Det ser ikke bra ut og det er vanskelig å lese to linjer med tipptipptipp... Er det mulig å få gjort FTB oppmerksom på hvor latterlig dette ser ut og be dem forandre det til tipp, 2. tipp, 3. tipp osv.?

Finnes det forresten noen med større datakunnskaper som kan hjelpe meg med å lage anebok? Hvis jeg klarte å få med alle anene som er lagt inn i aneboka, kunne jeg overføre den til et redigeringsprogram og redigere selv. Men jeg skjønner ikke hvordan jeg skal få med alle.

gj18592
Sted: Horten

Legg inn av gj18592 » 22. februar 2014 kl. 13.33

Det er veldig enkelt å få MyHeritage til å gjøre endringer i den norske versjonen.

Det er godt mulig det er latterlig slik det er nå, men det er faktisk norske brukere av FTB som har oversatt fra norsk til engelsk :D

Uansett, det er lett å endre, den norske språkfila ligger i C:\Program Files (x86)\MyHeritage\Lang\Norwegian.lang (dvs, i mappen hvor programmet er installert). Den kan åpnes i Notepad og endres på.

Finnes det en "norsk standard" på hvordan vi gjerne omtaler tipp-tipp-foreldre? Hvordan omtaler vi dem i dagligdags tale?

Vil man f.eks si "min fem ganger tipp-oldefar" eller "min femte tipp-oldefar"? Som sagt, det er enkelt å få endret teksten, men jeg tror det er veldig bra om miljøet på forhånd er rimelig enige i hvordan man skal omtale de forskjellige slektsleddene (ellers vil man jo bare risikere at det blir endret til noe annet senere).

gj17779

Legg inn av gj17779 » 22. februar 2014 kl. 21.06

Jeg så nettopp på aneboka igjen, og da var språket litt forandret. Nå het det Oldebesteforeldre,Tipp-Oldebesteforeldre, Tipp-Tipp-Oldebesteforeldre, Tre-ganger-Tipp-Oldeforeldre osv. Overskriften for hver generasjon var Generasjon av Fem-ganger-Tipp-Oldeforeldre osv. I tillegg var språket generelt dårligere enn sist. For anene som hadde ukjent dødsårstall sto det "NN lever ikke lenger". Det er da helt unødvendig å presisere at folk som døde for 200 år siden ikke lever lenger :roll:

Men nå skal jeg prøve disse innstillingene som ble nevnt, så sant det gjelder for gratisversjonen også. Kanskje jeg skal gå over til betalt versjon? Er det stor forskjell?

I Geni brukes betegnelsene 2. tippoldeforeldre, 3. tippoldeforeldre osv., og den ble heldigvis også overført til Legacy. Det er både mer elegant, plassbesparende og lettere å oppfatte og lese.

gj18592
Sted: Horten

Legg inn av gj18592 » 22. februar 2014 kl. 22.19

Nå forstår jeg hva du snakker om. Anebok, det som i programmet heter Rapport i Bokform (anebok er jo et mye bedre navn).

Overskriftene er rotete, jeg er enig med deg. "Generasjon av Tre-ganger-Tipp-Oldebarnebarn", jeg blir forvirret bare av å lese overskriften :D

Det er faktisk et eget program som styrer (lager) denne rapporten/aneboka. Det heter TGCR. Den har sin egen språkfil og den finner du i C:\Program Files (x86)\MyHeritage\Bin\TCGR\Norsk.txt (hvor du har installert programmet).

IS_NO_LONGER_LIVING:lever ikke lengre.
Du kan jo endre dette til
IS_NO_LONGER_LIVING:er død.
..for eksempel.

Selve programmets hjemmeside finner du på http://www.tcgr.bufton.org/

MyHeritage har med andre ord fått lov til å bruke/inkludere dette programmet i Family Tree Builder, men de har nok ikke kontroll med selve innholdet og kan endre det uten videre. Se om du finner noen tips på hjemmesida hans.

For selve programmet Family Tree Builder så er det ingen forskjell på gratis-versjon og betal-versjon, dermed heller ingen forskjell på språket.

gj17779

Legg inn av gj17779 » 23. februar 2014 kl. 12.16

Takk for opplysningen, dette skal jeg prøve.

Forøvrig synes jeg det er unødvendig å nevne at en person som levde for 100-500 år siden er død nå:lol: Tror mange er enige med meg. Det blir jo annerledes når man kjenner dødsårstallet eller dødsårsaken, da må det nevnes.

Bjørn Kåre Nilssen
Sted: KRISTIANSAND S

Legg inn av Bjørn Kåre Nilssen » 23. februar 2014 kl. 23.49

Sant nok at det ofte kan synes unødvendig å nevne at personen er død.
Noen program har sikkert en masse forskjellige varianter dersom fødselsdato/dødsdato er ukjent eller ikke. Noen ganger har man også personer helt uten født/død-data, og da er det jo greit å evnt kunne opplyse om at personen er død?

Det er i det hele tatt så mange ulike varianter av 'dersom atte sånn, men ikke sånn - så sånn' osv at det uansett vil gå galt før eller siden, og man får en ordlyd man er misfornøyd med.

Da er løsningen å kunne redigere rapporten/boka (rtf, pdf etc er format mange kan redigere), og/eller å kunne overstyre enkeltformuleringer på hver enkelt person/familie.
Redigerbare eksportformat er et must for et seriøst slektsprogram. Uansett så er det alltid en rekke stedsnavn som må rettes opp mht i/på...

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 24. februar 2014 kl. 0.06

Det er ofte mange fordeler med å angi når folk døde.

Gedcom har viss regler for hvordan dette bør skrives. Man kan ikke skrive hva som helst i et datofelt.

Et årstall, f.eks. ved å angi at en person døde før eller etter et årstall gir slektshistorien bedre presentasjo. Det er jo løst at de fleste som i dag i prinsippet skulle vært 100 år helt sikkert er døde, kanskje døde de mellom 1914 og 1920 eller i det minste før 1940 :D

Svar

Gå tilbake til «Diskuter DIS-Norges programtester»