My Heritage og kilder

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Brukeravatar
59844
Sted: SOFIEMYR

My Heritage og kilder

Legg inn av 59844 » 27. april 2011 kl. 22.16

Hei

Kanskje feil sted i forum dette...

Til mitt slekstprosjekt valgte jeg Family Tree og den nettbaserte løsningen, My Heritage. Med Match søker løsningen etter din ane i andres tre på nettet. Smart, men farlig...
Hittil har jeg minst en kilde på alle navn i mitt prosjekt, men så når prosjektet går et stykke tilbake og kirkebøker er vanskeligere tilgjengelig, er det fristende å inkludere "aner" hentet fra andres tre, uten sikker kilde. Dvs kilden kan være sikker og anen kan være felles, men kilden ligger ikke tilgjengelig på web i den andres tre og jeg kan ikke enkelt få kontrollert ektheten.
Noen som har erfaring eller forslag.
Spørre om kilde er jo en løsning, en andre er å bruke informasjonen som grunnlag for søk, inklusjon uten kilde gjør jo treet stort, men verdien litt begrenset....

mvh
Svein A

dn23714
Sted: FLAKTVEIT

Re: My Heritage og kilder

Legg inn av dn23714 » 28. april 2011 kl. 19.51

Jeg ser poenget ditt, og kan vel ikke si noe mer enn at i de tilfeller du nevner, kan man kanskje ikke angi noe annet som kilde enn SmartMatch, som det heter i MyHeritage, og eventuelt hvilket "tre" man har hentet sine opplysninger fra.

Så får man gi en slik henvisning den "kildeverdi" den fortjener. I alle fall vil det jo gjerne være en fordel at man får noen tråder å nøste fra, slik at man ikke trenger lete helt i blinde.

Min erfaring fra MyHeritage er ellers gjerne at de "funn" som fremkommer slik, oftest er basert på opplysninger fra bygdebøker, og slik sett lett "gjenkjennelige".

Arne

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 28. april 2011 kl. 23.30

Registrerer ikke-primære kilder som usikker kilde (0). Gjelder bygdebøker, slektsbøker, websider, DIStreff/DISBYT og andres slektsprogrammer.

Men henvis til kilden, altså DIStreff/bygdebok med sidetall etc. etc. jfr. åndsverkslov om sitering som dette er.

dn20482
Sted: FREDRIKSTAD

Legg inn av dn20482 » 22. juni 2011 kl. 19.24

Jeg har noe av det samme problemet, bare motsatt: Mine opplysninger om ei grein av slekta er usikre og noe må være feil, mens endel av Smart Matchene tydeligvis er bedre informert. (Og Smart Matches fikk jeg, for akkurat den greina var populær, gitt....)

Når jeg får tid (kremt) skal jeg ta kontakt med noen av de som virker best informert og få rydda opp i mitt eget tre. Jeg kan jo ikke bekrefte Smart Matchene heller, for jeg er ikke sikker på hva som stemmer.

Jeg virrer mellom flere programmer for tida, og er ikke sikker på hva jeg lander på. Men akkurat muligheten til å angi kilde eller legge inn notater er viktig for hva jeg velger. Hvor registrerer du sånt i My Heritage? Under Beskrivelse av Opplysning? Den hadde jeg ikke tenkt over før nå. (Family Tree Builder er bedre en My Heritage på dette.)

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»