Jeg har kommet over en stor nøtt som jeg ønsker hjelp med.
Jeg har tidligere etterlyst sønn av Iver Jørgensen, Jørgen Iversen som emigrerte til Amerika i 1878 med 4 barn. Han døde der i desember 1879. Så har jeg funnet barna igjen hos andre familier som også heter Iversen ( Iverson), og datteren Signe Jørgensdatter blir i tellingen i 1880 nevnt som kusine til de hun bor hos.
Her setter jeg opp det jeg vet.
Iver Jørgensen født 1776 gift 1808 med Inger Svennungsdatter født 1781.
Barn:
Halvor Iversen 1812
Guro Iversdatter 1815-1815
Jørgen Iversen 1816-1879 Som emigrerte i 1878
Guro Iversdatter 1819
Kari Iversdatter 1823
Jeg finner dåpen til alle barna bodde da på Aamot u Dorholt, Bø, men etterpå er de ikke å finne, jeg har kikket i kirkebøker i de nærliggende kommuner.
I Bancroft Freeborn Minnesota telling 1880.
Her bor Thomas Iverson 37 år, kone Ronnaug Iverson 30 år.
Barn:
Ole Iverson 8 år, Berthe Iverson 3 år, Halvor Iverson 2mnd. og Signe Jørgensdatter 17 år, nevnt som kusine.
Så har vi en familie med.'
Iver H. Iverson 30 år, kone Karen Iverson 23 år.
Barn:
Anna Iverson 3 år, Tilda Iverson 1 år, Halvor Jørgensen 13 år ( alder stemmer ikke her da han skal være 15 år).
Halvor I Rofshus 67 år, kone Aslaug Rofshus 71 år, Knud Jørgensen 20 år, og Eivind (Evend) Jørgensen 15 år.
Her tror jeg at Halvor I Rofshus er Halvor Iversen født 1812 og at Thomas Iverson og Iver H. Iverson kan være han sønner.?
De skal være født i Norge, så her er problemet mitt, hvor har de flyttet, før det reiste over?
Jeg kan heller ikke finne de i noen lister over emigranter, og hvor kommer navnet Rofshus fra?
Mvh. Henrik