Iver Jørgensen m/familie

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen
Sted: HOVIN I TELEMARK

Iver Jørgensen m/familie

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 10. mars 2011 kl. 20.17

Hei.

:lol:

Jeg har kommet over en stor nøtt som jeg ønsker hjelp med.

Jeg har tidligere etterlyst sønn av Iver Jørgensen, Jørgen Iversen som emigrerte til Amerika i 1878 med 4 barn. Han døde der i desember 1879. Så har jeg funnet barna igjen hos andre familier som også heter Iversen ( Iverson), og datteren Signe Jørgensdatter blir i tellingen i 1880 nevnt som kusine til de hun bor hos.

Her setter jeg opp det jeg vet.

Iver Jørgensen født 1776 gift 1808 med Inger Svennungsdatter født 1781.
Barn:
Halvor Iversen 1812
Guro Iversdatter 1815-1815
Jørgen Iversen 1816-1879 Som emigrerte i 1878
Guro Iversdatter 1819
Kari Iversdatter 1823

Jeg finner dåpen til alle barna bodde da på Aamot u Dorholt, Bø, men etterpå er de ikke å finne, jeg har kikket i kirkebøker i de nærliggende kommuner.

I Bancroft Freeborn Minnesota telling 1880.

Her bor Thomas Iverson 37 år, kone Ronnaug Iverson 30 år.
Barn:
Ole Iverson 8 år, Berthe Iverson 3 år, Halvor Iverson 2mnd. og Signe Jørgensdatter 17 år, nevnt som kusine.

Så har vi en familie med.'

Iver H. Iverson 30 år, kone Karen Iverson 23 år.
Barn:
Anna Iverson 3 år, Tilda Iverson 1 år, Halvor Jørgensen 13 år ( alder stemmer ikke her da han skal være 15 år).
Halvor I Rofshus 67 år, kone Aslaug Rofshus 71 år, Knud Jørgensen 20 år, og Eivind (Evend) Jørgensen 15 år.

Her tror jeg at Halvor I Rofshus er Halvor Iversen født 1812 og at Thomas Iverson og Iver H. Iverson kan være han sønner.?

De skal være født i Norge, så her er problemet mitt, hvor har de flyttet, før det reiste over?
Jeg kan heller ikke finne de i noen lister over emigranter, og hvor kommer navnet Rofshus fra?

Mvh. Henrik

dn20182
Sted: FYRESDAL

Re: Iver Jørgensen m/familie

Legg inn av dn20182 » 10. mars 2011 kl. 22.35

Dorholt ( i dialekt Dolor med "tjukk" l) i datidens Bø ligger i Lunde som den gang var anneks til Bø, senere egen kommune fram til sammenslåing med Holla kommune til Nome kommune i 1964. Dorholt ligger litt opp fra Lunde sentrum i retning Landsmarka/Drangedal og var i sin tid den garden i Lunde som hadde en av de høyeste landskyld i Lunde (omkring 13 eller 14 mark, såvidt jeg husker.) Garden blei etterhvert overtatt av godseier Cappelen på Ulefoss og blei et leilendingsbruk. Men dette vet du kanskje allerede.

Rofshus, eller Rolfshus, synes jeg leder tanken inn på en gard øvre Telemark, kanskje i Vinje eller Tokke kommune, uten at jeg i farten kan gi mer opplysninger.
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 10. mars 2011 kl. 22.45

Hei Kjetil

Ja, du har nevnt det med Dorholt ved en tidligere anledning.

Det var som du tenkte at Rofshus kunne være i Vinje, jeg fant det i 1801 tellingen, men ikke i 1865.
Bratsberg Winie Rolands Annex Rofshuus

Da tyder det på at de kan ha flyttet til Vinje, så jeg får lete videre derifra.

Mvh.Henrik

dn20182

Legg inn av dn20182 » 11. mars 2011 kl. 9.34

Rofshus på Rauland (senere slått sammen med Vinje kommune) er vel her i FT 1865, men det ser ikke ut til at noen av "dine" folk bodde her da: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... k=116#ovre
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 11. mars 2011 kl. 9.58

Hei Kjetil

Det er ikke lett å finne de igjen her, men jeg fant Guro Iversdatter døpt 28 Nov 1819 i Vinje, men det ser ut som hun har fosterforeldre for det er en Tarald Johsen, men jeg klarer ikke å lese alt som står i feltet ved dåpen.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-176

Inf.8 høyre side.

Mvh. Henrik

dn20182

Legg inn av dn20182 » 11. mars 2011 kl. 21.08

Nei, det er ikkje dåpen, men konfirmasjonen du har lagt inn, og det er du sikkert merksam på. Ved konfirmasjonen stend det at ho var døypt i Bø Kyrkje. Det er i grunnen ganske rart, fordi familien budde på Haugen under Hanto i Lunde anneks den gongen. Her er dåpsinnførsla, nedst på høgre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-40
Eg har ikkje undersøkt om det denne dagen var messe i Lunde annekskyrkje (den gongen ei steinkyrkje frå 1100-talet), slik at dåpen gjekk føre seg der, jamvel om innførsla er i ministerialboka for Bø.

Her ser du at fadderane er frå Kaasa, Lia, Loug (idag Laug), Hantoe (idag Hanto) og Loug. Kåsa og Lia kan vera fleire stader, Hanto og Laug ligg eit stykke frå kvarandre i Lundebygda. Hanto ligg vest for Lunde sentrum, på vestre side av Skoeelva og sør for Bandakkanalen, mens Laug ligg mot Nordbygda, det er mange kilometer imellom.

Om ein skulle tenkje seg at dei drog frå Haugen under Hanto til Bø kyrkje for å døype, er dette ei reise på omlag 20-25 km i 1819 med hest og slede, med eit 13 dagar gamalt barn, heilt i slutten av november (evt. med vogn om det ikkje var snøføre), eller til fots. Eg har meir tru på Lunde kyrkje som låg 4-5 km unna.

(Dersom du lurar på kvifor eg skriv nynorsk i kveld, er det fordi eg har kryssa fylkesgrensa på Meheia og er heime i Fyresdal i Telemark.)
Venleg helsing Kjetil

Gro Berit Sternang
Sted: SVENE

Legg inn av Gro Berit Sternang » 11. mars 2011 kl. 21.18

Hehe, den kommentaren din på slutten var fin Kjetil! :lol:
mvh Gro Berit

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 12. mars 2011 kl. 0.48

Hei Kjetil

Ja, jeg mente konfirmasjonen, og jeg overså hvor de bodde, for de bodde på Aamot u Dorholt da Halvor 1812, Guro 1815-1815 og Jørgen 1816 ble døpt.

Da Guro 1819 og Kari 1823 ble født bodde de der du nevner, men jeg mener de må ha flyttet på seg før noen av de ble konfirmert, for jeg finner ingen av barna konfirmert i Bø.

Den innføringen jeg nevnte ved Guro's konfirmasjon stemmer med dåp-datoen, men det kan jo være feil, så jeg får lete videre.

Hvilken gård i Fyresdal kommer du i fra? Jeg har mye av slekta der ifra også.

Mvh. Henrik

dn20182

Legg inn av dn20182 » 12. mars 2011 kl. 11.33

Ved konfirmasjonen i 1837 stend det Stakstøellien som bustad, og den føresette stend som Husbond Taral Johnsen Stakstøellien Det er nok difor eit spørsmål om ikkje Guro ved konfirmasjonen, 18 år gamal, kan ha vore tenestejente på Stakstøllien.

Her er familien på Stakstøllien i FT 1865, men då bur ikkje Guro der lenger: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=70#ovre

Når det gjeld Fyresdal, kan eg sende deg ei PM
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Henrik Sivert Henriksen

Legg inn av Henrik Sivert Henriksen » 18. juli 2011 kl. 15.37

Det er en stund siden jeg startet dette innlegget, men til opplysning så legger jeg inn det jeg har funnet.

Min nøtt er løst.

Det viser seg at Iver Jørgensen og Inger Svenungsdatter flyttet til Vinje, de døde der i henholdsvis 1851 og 1863.

Etter en del leiting fant jeg ut at deres eldste sønn Halvor Iversen (Rofshus), reiste allerede til
Amerika i 1859 med kone Aslaug Torbjørnsdatter og 5 barn. Inf. Kirkebok fra Vinje.

Jeg fant de ved å søke på etternavnet Rofshus. Da fant jeg også personer med familie-tre på Ancestry.com. Der er det deres eldste sønn Torbjørn f. 1843 med kone Rønnaug og 7 barn, og Iver f. 1849 med kone Karen Fjelbroten og 9 barn.

Det var hos disse barna etter Jørgen Iversen bodde.

Så nå vet jeg hvor jeg skal lete efter flere fra denne familien.

Mvh. Henrik

Svar

Gå tilbake til «Bø i Telemark»