Kirkebok, Modum, Buskerud, 1786

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Knut Helge Nebell
Sted: HØNEFOSS

Kirkebok, Modum, Buskerud, 1786

Legg inn av Knut Helge Nebell » 12. februar 2011 kl. 10.50

Hei!

Jeg trenger hjelp til å tyde alle faddernavn, klarer noen, men vil gjerne få hele teksten gjengitt.
Det står også en forkortelse i margen til venstere, noen som klarer den?

På høyre side (s.33) mitt på er Berthe, f.19. april 1786, dåp 23. april 1786 (Dominica Quasimodo genisis, 1. s. etter påske)

Dåp og fødsels opplysninger kan sløyfes, hvis mine noteringer er riktige.

Vennlig hilsen
Knut

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Kirkebok, Modum, Buskerud, 1786

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 12. februar 2011 kl. 11.22

Notatet er rett; i tillegg står namn på kyrkja og på foreldra.
Faddrane om lag sånn: "Berthe Nilsd StrandEje. Ronnov (Rønnov?) Poulsd: ibid, Poul Guttormsen ibid: Hans Olsen ibid; Rejer Tostensen Kops(?)landEje"

Forkortingane i margen til venstre er datoar, og det kan ikkje vere noko anna enn innleiingane. Her ser det ut som : "F: 2 Pasch" (2. påskedag), men det må i så fall vere feil. Det kan vere at det manglar ein "p" (2. sundag etter påske) - men då skulle det verte "D: 2 p: Pasch", eller at det skulle vere "Pente" (jf. innførsla over).

Knut Helge Nebell

Legg inn av Knut Helge Nebell » 12. februar 2011 kl. 12.49

Av gårdsnavn på Modum som slutter på land så er det Kopland og Hovland, og du har han som, Rejer Tostensen Kops, da må det bli Koplandseje.

Kopland ligger ved Simoa litt nord for Blåfarveverket, men hvor Strandeje ligger er jeg usikker på men det ligger kanskje i nærheten av Vikersund.

Eller kanskje et sted mellom Døvikfossen og Embretsfoss. Dette vet jeg ikke. Er det noen som vet hvor Strandeje kan ha vært så tar jeg i mot opplysningen med takk.

Takk for hjelpen Ivar.

Vennlig hilsen
Knut

PS
Kirken er Nykirke, og foreldra har jeg.

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 12. februar 2011 kl. 13.41

Strandeie må vere ein husmannsplass under ein gard Strand.

I matrikkelen 1886 er det ein gard Stranden i Heggen sokn. I Norske Gaardnavne er det notert at "Gaarden ligger ved Simoa paa Grænsen af Nykirke Sogn". For å få døypt barnet innan 8 dagar, reiste dei til den kyrkja prestegjeldet som hadde gudsteneste, og det var tydelegvis Nykirke. Dei kan godt høyre til eit anna sokn. Kyrkjeboka dekkjer heile prestegjeldet.

Knut Helge Nebell

Legg inn av Knut Helge Nebell » 12. februar 2011 kl. 14.07

Jeg har søkt på kartet for Modum Kommune, der er det kun et sted som heter Strandbråten men det ligger ved Tyrifjorden. Det spørs om eiendommen Strand har blitt borte, eller gått sammen med noe annet.

Men siden den har ligget ved Simoa så harmonerer det med det andre bostedet, Kopland, til de øvrige faddere.

Ivar Ståle Ertesvåg
Kontakt:

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 12. februar 2011 kl. 18.10

Stranden, Gnr.57 i Modum finst iallfall i matrikkelutkastet frå 1950 og på gardskart her: http://www.skogoglandskap.no/kart/gards ... _internett (nedlasting går frykteleg seint i dag.... - du må kanskje prøve seinare).

gj01971
Sted: VIKERSUND

Legg inn av gj01971 » 12. februar 2011 kl. 21.59

Hei.
Du må nok til Åmot.
Her lå det en gård som i Modumbøkene benevnes som Strand og Haug.
Denne grenser til Drammenselven i øst, mot Simoa i syd og vest, mot Komperud i nord og mot Kopland og delet til Nykirke sogn i nordvest.

Alf Thore.

Knut Helge Nebell

Legg inn av Knut Helge Nebell » 13. februar 2011 kl. 8.05

Hei

Ivar, jeg prøvde kartet Skoglandskap, det er som du sier veldig tregt. Jeg ventet og ventet, før jeg ga opp.
Men ved søk på G.Nr. 57 i kommunekartet dukker det opp noe som gir mening.

Der finner jeg denne eiendommen; G.Nr.57/41, adresse; Gamle Haugsvei 4 og G.Nr.57/47, adresse; Strandgata 25A, 25B

Det tyder på at Strand og Haug rett og slett er den gamle beyggelsen i Åmot som ligger litt ovenfor Kongsfoss, ved Rv.237, og her heter veien Strandgata.

Da blir det som Alf Thore sier: Du må nok til Åmot.

Takk for innspill, da er det avklart hvor Strandeje lå.

Vennlig hilsen
Knut

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»