Ole Guttormsen Eftestøl f.12 okt 1816, død ?
Moderator: MOD_Aust-Agder
Ole Guttormsen Eftestøl f.12 okt 1816, død ?
Hei
Jeg trenger litt hjelp til å finne når og hvor min tippoldefar døde.
Ole Guttormsen Eftestøl er f. i Fjotland V-A, 12.10.1816Her nr. 11
Ved FT 1900 bodde han hos sin sønn Gabriel Olsen, sammen med sin kone Berthe.
Hun døde i Auslandsbraatane 13.7.1902 Se nr. 14
Ser at hun står oppført som kone, så da regner jeg med at hennes mann fremdeles lever. Men hvor og når døde han.
Jeg har leita i KB for Søndeled og Risør men ikke funnet ham. Ikke funnet i FT 1910 heller.
Håper at noen kan hjelpe meg.Kan det være noen andre KB kanskje? Er IKKE lokalkjent dessverre.
På forhånd takk.
Mvh Anne-Lise
Jeg trenger litt hjelp til å finne når og hvor min tippoldefar døde.
Ole Guttormsen Eftestøl er f. i Fjotland V-A, 12.10.1816Her nr. 11
Ved FT 1900 bodde han hos sin sønn Gabriel Olsen, sammen med sin kone Berthe.
Hun døde i Auslandsbraatane 13.7.1902 Se nr. 14
Ser at hun står oppført som kone, så da regner jeg med at hennes mann fremdeles lever. Men hvor og når døde han.
Jeg har leita i KB for Søndeled og Risør men ikke funnet ham. Ikke funnet i FT 1910 heller.
Håper at noen kan hjelpe meg.Kan det være noen andre KB kanskje? Er IKKE lokalkjent dessverre.
På forhånd takk.
Mvh Anne-Lise
Re: Ole Guttormsen Eftestøl f.12 okt 1816, død ?
I Søndeledboka nr 5 side 90 står det:
Hanna Susanne (Sana) Torsdatter, Bråtane, f. 22. 1. 1849, g. 23. 4. 1879 med Gabriel Tobias Olsøn, Guddal, fra Sirdal, f. 1850. Han kjøpte i 1894 vestre Bråtane og bodde der en tid, men flyttet senere til Østlandet.
Vet ikke om det hjelper, spørs vel når han flytta og om faren ble med.
Jon
Hanna Susanne (Sana) Torsdatter, Bråtane, f. 22. 1. 1849, g. 23. 4. 1879 med Gabriel Tobias Olsøn, Guddal, fra Sirdal, f. 1850. Han kjøpte i 1894 vestre Bråtane og bodde der en tid, men flyttet senere til Østlandet.
Vet ikke om det hjelper, spørs vel når han flytta og om faren ble med.
Jon
Hei Jon
...og takk for raskt svar.
Ja det er riktig at sønnen flyttet til Østlandet og Ramnes sammen med sin famile. Det har jeg allerede notert meg.
Gabriel T. Olsen med kone og tre barn + buskap kom gående fra Søndeled til Ramnes (nå Re kommune)
i september 1907 bare fire dager etter at min mormor ble konfirmert.
Men min oldefar var altså ikke med på flyttelasset.
Her har jeg funnet disse i FT 1910
Kanskje de flyttet etterat gamle Ole Guttormsen var død??
Anne-Lise
...og takk for raskt svar.
Ja det er riktig at sønnen flyttet til Østlandet og Ramnes sammen med sin famile. Det har jeg allerede notert meg.
Gabriel T. Olsen med kone og tre barn + buskap kom gående fra Søndeled til Ramnes (nå Re kommune)
i september 1907 bare fire dager etter at min mormor ble konfirmert.
Men min oldefar var altså ikke med på flyttelasset.
Her har jeg funnet disse i FT 1910
Kanskje de flyttet etterat gamle Ole Guttormsen var død??
Anne-Lise

Jeg fant ham. Etter å ha rotet gjennom det meste av kb i områdene i Aust-Agder, sjekket jeg om han dro til hjemstedet i Fjotland. Det var akkurat hva han gjorde (kanskje etter kona døde?). Død 1906, øverst: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-253
Mvh
Linda
Hei Linda
Åhh nå ble jeg utrolig glad.
Tusen tusen takk Linda.
Jeg har leita etter denne mannen i mange år, og bladd i mange kirkebøker uten å finne ham. Derfor så jeg denne etterlysningen som min siste mulighet.
Men at mannen på nesten 90 år skulle ha reist tilbake til i Fjotland til sin barndoms "grønne dal", nei det er nesten ikke til å tru. Det er ikke akkurat noen kort og enkel reise på den tiden.
Jeg har bladd mye i KB fra Fjotland i leiting på helt andre deler av slekta, men denne her har jeg ikke tenkt at skulle finnes der, og helt oversett.
Igjen mange takk, du er superleter!!!
Med mange hilsninger fra Anne-Lise
Åhh nå ble jeg utrolig glad.

Jeg har leita etter denne mannen i mange år, og bladd i mange kirkebøker uten å finne ham. Derfor så jeg denne etterlysningen som min siste mulighet.
Men at mannen på nesten 90 år skulle ha reist tilbake til i Fjotland til sin barndoms "grønne dal", nei det er nesten ikke til å tru. Det er ikke akkurat noen kort og enkel reise på den tiden.
Jeg har bladd mye i KB fra Fjotland i leiting på helt andre deler av slekta, men denne her har jeg ikke tenkt at skulle finnes der, og helt oversett.
Igjen mange takk, du er superleter!!!
Med mange hilsninger fra Anne-Lise
Det hendte kanskje den gang også at avdøde hadde i sitt testamente et ønske om å bli begravet i sin barndoms dal?
Hei Alf..
Ja det kan vel tenkes, men likevel litt spesielt når hans kone ble gravlagt i Søndeled i 1902. Bare fire år tidligere.
Jeg besøkte faktisk Fjotland kirke sist sommer, og "fant" mange av min slekt der, men ante ikke da at min tippoldefar også var gravlagt der.
Røttene hans var nok sterke ja...
Anne-Lise
Ja det kan vel tenkes, men likevel litt spesielt når hans kone ble gravlagt i Søndeled i 1902. Bare fire år tidligere.
Jeg besøkte faktisk Fjotland kirke sist sommer, og "fant" mange av min slekt der, men ante ikke da at min tippoldefar også var gravlagt der.
Røttene hans var nok sterke ja...
Anne-Lise
Tror nok han både bodde der og døde der siden gården Solhom er oppført som bopel.
Det pussige er at kona på Solhom er fra Froland i Aust-Agder: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=106#ovre
Mvh
Linda
Det pussige er at kona på Solhom er fra Froland i Aust-Agder: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=106#ovre
Mvh
Linda
Linda..
Ja selvfølgelig dro Ole Guttormsen til Solhom. Hans sønn Askild Olsen bodde der en tid sammen med sin kone og 3 barn samt Berte Tonette Olsdatter.
Berte er jo Askild`s halvsøster og Ole Guttormsens datter fra et tidligere ekteskap.
Helt naturlig valg dette her, og ikke vanskelig å forstå når alle detaljer kommer på plass.
Det står også i Fjotlands-soga under Solhom at Askild bodde der og overtok stedet etter sin svorger Mads Gundersen Salmeli, som forøvrig døde 18.9.1900
Askild og Karen giftet seg 25.8.1906, så da rakk ikke Ole G. fram til den begivenheten.
Igjen tusen takk for hjelpen Linda. Det var godt å inn de siste detaljene her.
Anne-Lise
Ja selvfølgelig dro Ole Guttormsen til Solhom. Hans sønn Askild Olsen bodde der en tid sammen med sin kone og 3 barn samt Berte Tonette Olsdatter.

Berte er jo Askild`s halvsøster og Ole Guttormsens datter fra et tidligere ekteskap.
Helt naturlig valg dette her, og ikke vanskelig å forstå når alle detaljer kommer på plass.
Det står også i Fjotlands-soga under Solhom at Askild bodde der og overtok stedet etter sin svorger Mads Gundersen Salmeli, som forøvrig døde 18.9.1900
Askild og Karen giftet seg 25.8.1906, så da rakk ikke Ole G. fram til den begivenheten.
Igjen tusen takk for hjelpen Linda. Det var godt å inn de siste detaljene her.
Anne-Lise