Jeg er på jakt etter de som jobbet som anleggsarbeide på jernbanelinja og som bodde i Rombaksbotn i perioden 1885 - 1895.
Det materialet jeg har til nå henviser til Johan Ristad som fikk en sønn med Anna Stennes eller Steinnes den 3/9-1888. Johan kom etter sigende fra Overhalla mens Anna kom fra Steinnes i Ørsta på Sunnmøre. Ho jobba som kokke for et arbeidslag.
Ca. 1890 - 1891 forlot de Rombaksbotn. Johan Ristad skulle da emigrere til Amerika mens Anna dro tilbake til hjemstedet.
Liste over anleggsarbeidere, beboere - alt av interesse.
Takk!
Beboere i Rombaksbotn 1885 - 1895
Moderator: MOD_Nordland
Re: Beboere i Rombaksbotn 1885 - 1895
Hei, jeg har funnet endel om arbeiderne ved jernbanen ved å lese innflyttingslistene i kirkeboken. Ellers har jeg bygdebøkene for Hjørundfjord der Stennes er om det er av interesse.
Hilsen fra Marianne
Om det er Stennes i Ørsta, så er den gården i Hjørundfjord.
Den eneste Anna på Stennes jeg finner født på Stennes er en Anna Karoline Stennes f. 1865 på Nilsgarden, Stenes i Hjørundfjord. Hun giftet seg i 1891 med Olaus Andreasson Seth, født i Haram. De bodde i Breivika, Borgund (nå Ålesund). Denne Anna døde i 1913 av lungebetennelse, og Olaus giftet seg igjen i 1916 med Anna's søster, Karoline Laura f. 1878.
Ser at de bor i Ålesund i 1900, men problemet er at der er ingen sønn f. i 1888. I 1910 bor familien i Breivika, Borgund, der er fortsatt ingen sønn født i 1888, bare barn født i ekteskapet etter 1891.
Finner Johan Ristad som emigrerte/ankom i 1904, uleselig dokument, men finner han igjen da han ankommer New York i 1917, der står at han er 54 år og han er Norwegian. Han er engineer på SS Knut Hamsun. Han er tydeligvis sjømann. (fra ancestry.com)
Vet ikke om det er riktige folk da. Ser at sønnen het Johan Oskar, vet du om han var med moren da hun flyttet?
Her er dåpen i Ankenes kirke
Ser at der er flere steder Stennes, også i Sør-og Nord Trøndelag. Tenker på om Johan Ristad og Anna kjente hverandre før de kom til Rombaksbotn?
Den eneste Anna på Stennes jeg finner født på Stennes er en Anna Karoline Stennes f. 1865 på Nilsgarden, Stenes i Hjørundfjord. Hun giftet seg i 1891 med Olaus Andreasson Seth, født i Haram. De bodde i Breivika, Borgund (nå Ålesund). Denne Anna døde i 1913 av lungebetennelse, og Olaus giftet seg igjen i 1916 med Anna's søster, Karoline Laura f. 1878.
Ser at de bor i Ålesund i 1900, men problemet er at der er ingen sønn f. i 1888. I 1910 bor familien i Breivika, Borgund, der er fortsatt ingen sønn født i 1888, bare barn født i ekteskapet etter 1891.
Finner Johan Ristad som emigrerte/ankom i 1904, uleselig dokument, men finner han igjen da han ankommer New York i 1917, der står at han er 54 år og han er Norwegian. Han er engineer på SS Knut Hamsun. Han er tydeligvis sjømann. (fra ancestry.com)
Vet ikke om det er riktige folk da. Ser at sønnen het Johan Oskar, vet du om han var med moren da hun flyttet?
Her er dåpen i Ankenes kirke
Ser at der er flere steder Stennes, også i Sør-og Nord Trøndelag. Tenker på om Johan Ristad og Anna kjente hverandre før de kom til Rombaksbotn?
Hilsen fra Marianne
Johan Oskar er sønnen - takker så mye!
Det er nok en annen Anna Stennes/ Steinnes. De hadde en hang til å skifte navn på den tiden.
Det er nok en annen Anna Stennes/ Steinnes. De hadde en hang til å skifte navn på den tiden.
Her fant jeg gjerne Anna i 1865 på ytre Stennes i Ørsta! Denne gården visste jeg ikke om, faktisk.
1865 Ytre Stennes
Finner en Anna Mortensdatter på Nybø i Herøy 1900 som tjenestejente der. Men ingen sønn.
1865 Ytre Stennes
Finner en Anna Mortensdatter på Nybø i Herøy 1900 som tjenestejente der. Men ingen sønn.
Hilsen fra Marianne
- Maya Lillemoen
- Sted: GULLAUG
- Kontakt:

Du kan lese om jernbanefolka og se bilder på denne hjemmesiden:
http://www.rallarklubben.no/default.aspx?sid=24
mvh
Maya Lillemoen
Maya Lillemoen
Emne er besvart også i denne tråden: