Jeg har kommet så langt bak i slektsforskninga til svenningsen at de lengste bak som er funnet er Ola Svenningsen Hofoss født 1844 - 04.06.1889 han var gift med Anne johansdatter (svenningsen). hun var født i Grâsmark i Vârmland i 1843 (fant henne også i arkivverket men da født 13.11.1847
http://da.digitalarkivet.no/ft/person/pf01036413002139/
jeg vet temmelig sikkert at dette er min oldefars mor da han er nevnt i linken jeg fant og fødselsdatoen stemmer med når oldefar var født).
Ola Svenningsen Hofoss hadde og en bror ved navn Sigvart Svenningsen Hofoss født 02.04.1852 - 17.11.1917 og var gift med Karen Petra Martinusdatter Bergereie, Grue, født 26.03.1869 - 1950.
Det jeg i det hele tatt lurer på er hvem som var sigvart og ola sine forfedre og foreldre?
Faren til en tremening av meg sa at familien våres fra gammelt av var fra sverige og finnskogen. Mens oldefar sin familie var fra Finland. Men jeg aner ikke hvem av forfedrene som emigrerte fra Finland, skulle vært moro og visst.
Jeg er dårlig på å tyde den gamle skrifta fra kirkebøker, derfor må jeg spørre om hjelp:)
På forhånd takk!