Semundset

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Åshild Remseth Rosvoldaunet
Sted: ÅLESUND

Semundset

Legg inn av Åshild Remseth Rosvoldaunet » 7. desember 2010 kl. 17.44

Jeg håper at noen kan hjelpe meg med noen opplysninger. En av mine forfedre heter Tore Jørgensen Semundset. Er det noen som vet når han døde? Jeg har leita etter skifte, men kan ikke finne det. Har også leita i Kirkeboka for Aure fra 1772 og utover, men kan ikke finne han der heller. I følge bygdeboka, kirkebøker og folketellinger har han flere barn. I følge bygdeboka var han gift med Eli Augustinusdatter fra Taknes og hadde sønnen Augustinus og datteren Berit med henne. Hun døde i 1751. Videre står det at han giftet seg med Kristi Olsdotter og fikk sønnene Augustinus, Ola og datteren Eli med henne. Jeg lurer på om han kan ha vært gift en tredje gang, da der er en av mine forfedre som heter Jørgen Toreson Semundset som er født ca 1758. (Han døde i 1823 og var da 74 år. Kirkebok side 218) Han var gift med Brynhild Jonsdotter Ålmo og bosatt der. Jeg finner det sannsynlig at han må være sønnen til Tore, da faren til Tore hette Jørgen Larsen.
Så da lurer jeg på om noen vet hvem som er moren til Jørgen Toreson Semundset?

Med hilsen
Åshild Rosvoldaunet

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Semundset

Legg inn av dn23027 » 7. desember 2010 kl. 22.08

Hei :)

Ikke enkelt når kirkebøkene mangler, men legg merke til ft1801, Olmoe (Ålmo)..den siste personen i husstanden til Jørgen Thoresen er Gjøa Evensdatter, 73 år, og oppgitt å være hans moders søster. Dermed får du en Evensdatter som mor...det er jo en bra begynnelse på teorien din om 3 ekteskap :)

ft1801: http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/we ... rk=44#ovre

mvh
Linda

Åshild Remseth Rosvoldaunet
Sted: ÅLESUND

Legg inn av Åshild Remseth Rosvoldaunet » 8. desember 2010 kl. 9.56

Takk for tipset, den hadde jeg oversett.

Åshild

Brukeravatar
Aud Mari Kalland Sterten
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Aud Mari Kalland Sterten » 10. desember 2010 kl. 20.33

Hei,

I Ekstraskatten 1762 for Aure finner vi Tore Jørgensen og kona Kristi Olsdatter på Semundset. De hadde sønnen Augustinus. Jørgen f. ca. 1758 vil vi ikke finne der, da barn under 12 år ikke ble ført inn.

Jørgen Toresen Semundset og Brønil Johannesdatter Aalmo ble forlovet 28. mai 1792, forloverne var Ole Toresen Semundset og Augustinus Semundset. Kirkeboka

Det kan se ut som Jørgen er sønn av Tore Jørgensen Semundset i hans andre ekteskap, og at han er uteglemt i Gardtales.

Mvh Aud

Svar

Gå tilbake til «Aure»