Gunnar edvardsen sagen
Moderator: MOD_Hedmark
Gunnar edvardsen sagen
Jeg har et spørsmål. Jeg søkte etter Gunnar sin konfirmasjon,og jeg fant i 1899.
Og så at mor og far var Edvard gundersen og Lina Jansdatter på Ternnungsaga.
Og Gunnar er født på Heier Gård hos Brede og Ellen Torsteinsdr.
Så kommer spørsmåle: Er det Brede og Ellen Torsteinsd som er mor og far
eller Edvard og Lina på Tennungen?
Etter som Tennungsaga lå under Heier,så kansje han ble flyttet over dit som tjener.
1900 telinga fra Heier var det 13 stk der og en av dem var det Gunnar som sto under tjener på gården.
Gunnar ligger nr 12.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104
Takk for hjelpa inn til videre.
Mvh Trond
Og så at mor og far var Edvard gundersen og Lina Jansdatter på Ternnungsaga.
Og Gunnar er født på Heier Gård hos Brede og Ellen Torsteinsdr.
Så kommer spørsmåle: Er det Brede og Ellen Torsteinsd som er mor og far
eller Edvard og Lina på Tennungen?
Etter som Tennungsaga lå under Heier,så kansje han ble flyttet over dit som tjener.
1900 telinga fra Heier var det 13 stk der og en av dem var det Gunnar som sto under tjener på gården.
Gunnar ligger nr 12.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-104
Takk for hjelpa inn til videre.
Mvh Trond
-
- Sted: OSLO
Re: Gunnar edvardsen sagen
Det er vel Gunnar som døpes her som nr. 106: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-229
Foreldrene er oppgitt til å være Edvard Gundersen og Karoline Jansdatter.
mvh
Jan Kristoffersen
Foreldrene er oppgitt til å være Edvard Gundersen og Karoline Jansdatter.
mvh
Jan Kristoffersen
Takk for hjelpa fra deg. men Gunnar står ikke opp ført på 1900 tellinga får Tennungsaga.
men han jobbet på Heier gård hos Brede og Ellen Torsteinsd. Har Jeg funnet ut.Da er vell dem i slekt med Edvard og Lina på Tennungsaga?
Mvh Trond
men han jobbet på Heier gård hos Brede og Ellen Torsteinsd. Har Jeg funnet ut.Da er vell dem i slekt med Edvard og Lina på Tennungsaga?
Mvh Trond
- Else Berit Rustad
Det trenger ikke være slektninger, selv om han var i tjeneste hos Brede og Ellen. Han kan jo ha fått jobb der hos dem like etter konfirmasjonen f.eks.
Det var jo vanlig at ungene flyttet hjemmefra for å ta seg tjeneste etter konfirmasjonen.
Mvh
Else B.
Det var jo vanlig at ungene flyttet hjemmefra for å ta seg tjeneste etter konfirmasjonen.
Mvh
Else B.
Hei Trond.
Jeg er enig med Else B. og det ser du her i Folketellingen 1900 hvor Gunnar er tjener på gården Heier.
Husmandsplassen Tenungsaga (skrevet på flere måter) ligger under Heier gård - se på gårdsnummeret på begge tellingene. Foreldrene i FT 1900 Gårdsnummeret er 16.
Den konfirmasjonen du selv har lagt inn og dåpen Jan Kristoffersen har lagt inn til deg er riktig.
Han arbeider og bor på gården - muligens i Drengestuebygningen - hos Brede og Ellen som er eiere av gården Heier.
Jeg er enig med Else B. og det ser du her i Folketellingen 1900 hvor Gunnar er tjener på gården Heier.
Husmandsplassen Tenungsaga (skrevet på flere måter) ligger under Heier gård - se på gårdsnummeret på begge tellingene. Foreldrene i FT 1900 Gårdsnummeret er 16.
Den konfirmasjonen du selv har lagt inn og dåpen Jan Kristoffersen har lagt inn til deg er riktig.
Han arbeider og bor på gården - muligens i Drengestuebygningen - hos Brede og Ellen som er eiere av gården Heier.
Lillian Kristiansen
Jeg hadde en mistake at det var Edvard og Lina var mor og far til Gunnar.
Etter som sto under konfirmasjon til Gunnar.Heer gården lå under Tennungsaga på 1850 tallet og blei til gjordt et sagbruk under tennungsaga. Det er litt rart ikke Gunnar kommer opp på 1900 telling får Tennungsaga.
Ellers Takk får hjelpa fra dere. Mvh Trond
Etter som sto under konfirmasjon til Gunnar.Heer gården lå under Tennungsaga på 1850 tallet og blei til gjordt et sagbruk under tennungsaga. Det er litt rart ikke Gunnar kommer opp på 1900 telling får Tennungsaga.
Ellers Takk får hjelpa fra dere. Mvh Trond
Hei Trond.
Folk ble telt der de bodde under tellinga 1900 derfor kommer Gunnar opp på Heier gård - han er Tjener der og bor der. Han hadde sikkert kost og losji inkludert i lønna si - ihvertfall kan det være en grunn.
Derfor kommer ikke han opp i tellinga sammen med sine foreldre og søsken.
Du må prøve å fokusere på at det er i dåp og konfirmasjon du får de riktige foreldrene, i vielsen får du navnet på faren. Hvor vedkommende bor i folketellingene kan være så ymse - du ser jo selv at det er riktig Gunnar som er i tellingen 1900 på gården Heier.
Noen steder i landet kommer folk opp på to steder i FT 1900, men det er kun når de har midlertidig opphold(bosted) ei tid. Da er det også innskrevet hvor de egentlig hører hjemme.
Folk ble telt der de bodde under tellinga 1900 derfor kommer Gunnar opp på Heier gård - han er Tjener der og bor der. Han hadde sikkert kost og losji inkludert i lønna si - ihvertfall kan det være en grunn.
Derfor kommer ikke han opp i tellinga sammen med sine foreldre og søsken.
Du må prøve å fokusere på at det er i dåp og konfirmasjon du får de riktige foreldrene, i vielsen får du navnet på faren. Hvor vedkommende bor i folketellingene kan være så ymse - du ser jo selv at det er riktig Gunnar som er i tellingen 1900 på gården Heier.
Noen steder i landet kommer folk opp på to steder i FT 1900, men det er kun når de har midlertidig opphold(bosted) ei tid. Da er det også innskrevet hvor de egentlig hører hjemme.
Lillian Kristiansen
Takk får svare fra deg. Jeg pleier å se etter dåpen og konfirmasjon når jeg finner noen.
Så legger det inn på slekt;s program. Men det er litt vanskelig å og finne vigde,får det er vell ikke alltid dem giftet seg der kom fra. jeg har hørt at min bestefar ble gift På Hamar.
Jeg søk fra 1920 til ca 1930 tallet. Og fant ikke han der. Så da får jeg leite litt til.
Mvh Trond
Så legger det inn på slekt;s program. Men det er litt vanskelig å og finne vigde,får det er vell ikke alltid dem giftet seg der kom fra. jeg har hørt at min bestefar ble gift På Hamar.
Jeg søk fra 1920 til ca 1930 tallet. Og fant ikke han der. Så da får jeg leite litt til.
Mvh Trond