Legg inn
av Oddbjørn Johan Alterskjær » 20. juli 2010 kl. 13.28
Oline og Johan er mine Oldeforeldre. Oline blev enke ca 1891. Hun og hennes datter Randi Marie Flyttet til Rana i Nordland hun giftet seg der med Sven Gåsland fra Hølonda.
Flere nedskrivinger av min Mor
Min oldemor fortalte min mor, ( Borghild Hansen Høgås), mange historier fra denne tiden de bodde der. Om de bodde på samme samme vilkår som Randi og Mikkel viste hun ikke. Johan Mikkelsen døde ca. 1891 av tuberkolose. Da Borghild var i Orkdalen i 1964 snakket hun med Anton Bjørkli. Han var fra gården Bjørkli, og han var barndomsvenn av Randi Marie Jonsdater født 11.nov. 1881, Han fortalte forskjellige historier fra gamle dager. Han fortalte blant annet at da Randi Jonsdatter, født 1824, blev riktig gammelvar hun veldig overtroisk, hun trodde fult og fast at det sto en mann og passet på utafor gjerdet. Om det var gode eller onde makter vet ikke jeg. Og så fikk jeg vite at Kristian Mikkelsen var en nær slektning av Mikkel Olsen født 1814. Mikkel døde få år før Randi. Randi bodde hos sønnen Johan og svigerdatra Oline. Da Johan blev syk, var det jo en selvfølge at Oline skulle passe han. Det var jo ikke noen sanatorier den gang. Så det var et under at hun berget seg og jentungen. Men Oline var flink, hun brukte ett bestikk, kopp og talerken til han og det kokte hun . Alt papir som var å få den tid gjemte hun. Det brukte hun i spyttbakke og ellers der det trenktes. Han døde antagelig denne sommeren. Da Johan døde brente Oline alt som han hadde ligget i, fra senghalmen, fjerbonster, fjerdyne og puter, alt som skulle fjernes. Og så kokte hun lut og vasket huset. Gamle Randi bodde da i ett kammers hos dem. Hun raste over sin svigerdatters adferd, men det hjalp ikke verken med ont eller godt. Oline var bestemt. Hun mente at hun skulle gjøre alt som sto i hennes makt for å berge jentungen og seg selv,og det greide hun. Hva tid Randi døde hvet jeg ikke, men hun var sikkert død da Oline tok den unge Randi Marie med seg og reiste til Mo i Rana 2 år etter hun var blit enke. Enten flyttet hun til en av de andre barna, eller så var hun borte. De bodde jo langt til fjelds.
Da Randi Marie Johansdatter var 11 år tok Oline Marie Bjørkli henne med seg og reiste opp til Mo i Rana. Den tid var ikke Mo så stor, folk kjente hverandre. Kristine søster til Oline kjente en som hette Svend Gåsland, han var fra gården Gåsland på Hølonda i Gauldalen. Hun viste at han var enkemann med 2 små barn, og trengte hjelp. Og Oline trengte arbide. Så det blev de enige om at hun skulle skrive til henne. Avtalen blev at hun skulle prøve seg. Barna var en gutt og en jente. Mora døde på barselsseng da jentungen blev født. Det var ikke bare bare å ta seg av en slik familie. Jeg har hørt at Oline tenkte på å reise tilbake til Orkdalen igjen. Men da var det at Ingeborg Jonsen Enge steppet inn og sa til Svend at dette måtte ikke skje. Nu har du fått et ordentelig menneske i huset, både for barna og deg. Ikke la henne reise. Det blev ikke noe reising, det blev gifting. Oline og Svin blev gift , jeg har bilde av dem. Svenn, Oline, Randi, Sigurd og Karen. Noen år senere fikk Oline og Svenn sønnen Sverre.
Skrevet av Borghild Alterskjær.
Jeg er egentig bare interisert i Hans Olsen's Forfedre på Frosta.
MVH Oddbjørn.