Brynnel både gutte- og jentenavn?

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Brynnel både gutte- og jentenavn?

Legg inn av Tore Kristiansen » 14. mai 2010 kl. 0.28

Jeg kom over et skifte i skifteprotokollen på Vintervad i 1676, og spørsmålet mitt er om Brynnel var både et gutte- og et jentenavn i Rindal på 1600-talelt?

17. juli 1676 ble det holdt skifte på Vintervad etter Torger Lauridtzsen. folio 10a i Skifteprotokoll 2, 1676-1680, for Nordmøre. Enka het Marit Brynnelsdatter og barna var Lauridtz Torgerßen, Brynnel och Ellj Torgerßdøttere.

Navnene er nok mer tydelige da boet blir utlagt arvingene på folio 11b-12a. Moras navn er klart og tydelig Marit Brynelsdatter på folio 11b og dattera Brynel Torgersdatter på folio 12a.

Jeg går ut i fra at Marit Brynelsdatter hadde et patronym og ikke et matronym.
At Brynnel var et guttenavn, er jeg kjent med. Det er vel det samme som det normaliserte Brynjulv/Brynjolf? Som jentenavn er det kanskje normalisert i dag til Brynhild? (Brynild er vel et guttenavn også.)

Men jeg synes det er littegrann merkelig at det i samme familie brukes både som gutte- og jentenavn.

Finnes det andre eksempler på at Brynnel var et jentenavn i Rindal på denne tida? Eller at samme navn ble gitt til både gutter og jenter i samme familie?
:) Tore

Erling Myrbostad
Sted: KVANNE

Re: Brynnel både gutte- og jentenavn?

Legg inn av Erling Myrbostad » 14. mai 2010 kl. 9.52

Hei Tore, bare en kort kommentar i forbifarten, uten kildehenvisninger:

Har en god del plasser vært borti Bynnel som både jente- og guttenavn. Skrivemåte har vært så forskjellig, med både Brønnel/Brynnel, med enkel/dobbel l, med d i enden osv. Men har ikke sett at det er noe system i en skrivemåte for hankjønn, og en annen for hokjønn. I Rørostraktene er det flere tilfeller av Brynille, da er det hokjønn. Jeg har sett både han/ho-variant av navnet i mange tilfelle både i Rindal, Meldal og øvre del av Surnadal. Og også i Haltdalen/Ålen/Røros, men der mest som kvinnenavn.
Og helt ut på 1800-tallet, mener jeg.

Erling

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Brynnel både gutte- og jentenavn?

Legg inn av Tore Kristiansen » 14. mai 2010 kl. 10.04

Ja, jeg kom på etter hvert jeg også, at det er begge deler.

Bl.a. var navnet Helge jentenavn på Nordmøre fram til siste halvdel av 1800-tallet med unntak av Aure (Rodal). Men jeg har ikke sett at det ble brukt som begge deler samtidig. Det at Brynel her ble brukt i farsnavnet og som navn på dattera, gjorde meg litt overrasket. :)
:) Tore

Svar

Gå tilbake til «Rindal»