Hijacked Geni Com

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn12023
Sted: HAUGLANDSHELLA

Hijacked Geni Com

Legg inn av dn12023 » 8. februar 2010 kl. 11.43

Hei
Jeg har begynt å legge inn data på Geni.com og linket dette til Facebook. Der har jeg kontaktet så mange som mulig av mine og konens slektninger så de kunne få se hvem de er i familie med.Og slik at de kunne være med å lage slektstreet selv.
Jeg hadde nettopp begynt å legge inn data, hadde lagt de første generasjonene i tavleform og hadde begynt å legge utførlige nedtegnelser om hver person og kildehenvisninger.
Da får jeg en melding fra en mann på østlandet om at vi hadde samme profil, om dette var samme person. Engelsken i Geni bruker en del ord jeg ikke lærte på skolen for 35 år siden, så plutselig hadde jeg og han derre andre brukeren samarbeid, og ikke nok med det, hele slektstavlen hans med etterslekt og førslekt på denne personen, søsken av denne odet samme for all etterslekt. Dessuten var alt jeg hadde skrevet vekke, han hadde ikke en biografi og ikke noen kildehenvisninger og det var doble profiler og mange av mine aner var erstattet av hans aner som i mange tifeller var feile. Han hadde lagt flere tusen slektninger inn på min tavle. Og dette kunne ikke Geni eller han eller jeg rette opp i. Og dessuten betaler du for å då ha et slikt program. Dessuten jeg er vestlending, kjenner gårdene, og her var det flere feilskrivinger av navn og en masse oppramsinger av navn.
Hva er andres synspunkter om dette. Geni er jo bra på den måten at de yngre kan se bilder av slektningene sine og at de blir interressert i slektsgransking. Er det noen andre slektsprogram med de samme mulighetene jeg kan bruke?
Gustav

Brukeravatar
dn04977
Sted: SØVIK
Kontakt:

Re: Hijacked Geni Com

Legg inn av dn04977 » 8. februar 2010 kl. 14.16

For ordens skyld så ligger denne også på DA BF
mvh Ingmar Seth

Slektsblogg: http://ingmarsblogg.blogspot.com/

Slektsdatabase: http://ingmarseth.net/

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 8. februar 2010 kl. 14.28

Her kommer en viktig svakhet med Geni.com fram. Dette viser bare at man ikke har så god kontroll over egne data på online-slektsprogrammer hvor flere deltar. Det er klart det har sine fordeler også, men blir det på dette viset bør det ringe noen varsellamper hos de fleste. Jeg har ikke satt meg inn i denne nye typen programmer, men skulle tro det gikk an å forhindre at slikt skjer?

Når du sier
Er det noen andre slektsprogram med de samme mulighetene jeg kan bruke?
tenker du da på online-programmer hvor flere deltar? Isåfall har jeg ikke svaret :wink: Det sikreste mot at ikke dataene forsvinner eller blir redigert bort må være at man har en kopi lokalt hvor man også kan jobbe. Jeg bruker et lokalt slektsprogram, og publiserer slekten på nett via de dynamiske programmene PhpGedView og TNG.

Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 8. februar 2010 kl. 15.02

Jeg bruker ingen av dem de selv, men forstår att i det minste TNG kan brukes av flere som kan få forskjellig tillatelse, legge inn data, endre eller "bare se, men ikke røre". Men det krever jo att noen betaler ett par hundre om året for ett Webb-konto. Fordelen er jo klar, det er brukerne som i fellesskap kan ha kontroll, full kontroll. Bilder kan også enkelt legges inn og lenkes til personer. En side som bruker disse mulighetene er Hemneslekt, http://hemneslekt.net/browsemedia.php?m ... eID=photos

Mvh Niels

Brukeravatar
Asbjørn Grebstad Hovland
Sted: SYKKYLVEN

Legg inn av Asbjørn Grebstad Hovland » 11. februar 2010 kl. 22.32

Ja takk begge deler.

Er sjølv bruker av Geni. I tilegg har eg mine data i eit slektsprogram på pc`n
Etter min meining kan ikkje geni / eller andre nettbaserte program erstatte slektsprogrammet på pc`n. Nettprogram er eit hjelpeprogram. Ei rasjonalisering av slektsgranskinga.

Meininga med Geni er vel å bygge eit verdenstre i fellesskap. Så ein må berre akseptere å dele profilane. Vi er mange med same forfedre når vi kjem nokre generasjoner bakover.

Ein god regel er også anten det er dis eller geni. Data du ikkje ynksjer andre skal få tilgang til legg du ikkje ut på nettet.
Alt er sjølvsagt ikkje perfekt med Geni, men det er eit glimrande tilbod. Du kjem i kontakt med og får oppdatert nolevande deler av slekta. Får forslag om kvar du skal leite for å kome vidare bakover
Eg tek 2-3 gonger i året kopi av datane på geni ved hjelp av gedcom. då mister eg ikkje noko om nokon skulle vere uheldig å rote til.
Er du Pro bruker får du gedcomfil på inntil 100.000 profiler

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»