Var Jakob Knutsen Jørstad g.m. en Tormodsdtr fra Foss, Hjlm?

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
Sigmund Jakobsen
Sted: KOLBOTN
Kontakt:

Var Jakob Knutsen Jørstad g.m. en Tormodsdtr fra Foss, Hjlm?

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 21. januar 2010 kl. 13.44

Jeg har sett flere steder på internett (uten kilder) at Jakob Knutsen på Jørstad (ca 1540-1618), Sjernarøy, skal ha vært gift med en datter av Tormod Olavsen Foss, Hjelmeland, i sitt aller første ekteskap mens han bodde på Raunes i Vats og før han giftet seg med Marita Ormsdatter Byre og til sist med Karen Lars-(Laurits-)datter Valen (Galte).
Hverken Sjernarøy-boka (Finnøy bd.4) under Jørstad eller Vats-boka under Raunes nevner et evt. ekteskap med en Tormodsdatter.
Finnes det noen der ute som kan henvise til opplysninger som kan sannsynliggjøre dette ekteskapet?
Står det f.eks. noe under Tormod Olavsen Foss i Hjelmeland-boka som antyder en slik mulighet?
(Jeg har ikke så lett tilgang til Hjelmelandbøkene i Spania.)
Mvh
Sigmund

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Re: Var Jakob Knutsen Jørstad g.m. en Tormodsdtr fra Foss, H

Legg inn av dn22196 » 21. januar 2010 kl. 13.57

Jeg fant denne.Kan det være det du ser etter??

http://www.familysearch.org/eng/search/ ... 4friendly=

Sigmund Jakobsen
Kontakt:

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 21. januar 2010 kl. 14.21

Ja, det er så absolutt dette ekteskapet jeg stiller spørsmålstegn ved. Det er kanskje denne opplysningen på FamilySearch som er kilde til det jeg har sett i flere slektstrær på internett.
Men:
Hvor mye kan man stole på FamilySearch i slike tilfeller som dette, når det eneste som oppgis som kilde, er at opplysningen er innsendt etter 1991 av et medlem av mormoner-kirken?
Jeg spør fordi jeg tidligere har sett at FS både har gitt gale opplysninger og i mange tilfeller opplysninger som motsier hverandre.
Mvh
Sigmund

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 21. januar 2010 kl. 15.11

Å bruke FS som "kilde", kan føre helt galt avsted, da det forekommer mange feilopplysninger der.

ALLE opplysninger fra FS må kontrolleres mot originalmaterialet.

Mvh
Else B.

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 21. januar 2010 kl. 15.14

Jeg ville nok vært litt lunken til å bruke FS som kilde nettopp på grunn av det du selv understreker. Dokumentasjonsgrunnlaget er for tynt om man baserer seg på FS alene. Selv bruker jeg ikke FS som kilde, men jeg bruker det ofte for å få gode hint til videre leting i bedre kilder.

Hvis du ikke får svar iløpet av ettermiddagen kan jeg se hva jeg finner i Hjelmelandsbøkene som står hjemme :)

Sigmund Jakobsen
Kontakt:

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 21. januar 2010 kl. 15.35

En takk til dere så langt.
Og, Espen, det vil være hyggelig om du får tatt deg tid til å se om Hjelmeland-bøkene har noe som kan bidra til noe mer klarhet.
Mvh
Sigmund

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 21. januar 2010 kl. 21.45

I boka "Hjelmeland - Gardar og folk 1" [1] står det om Tormod Olsen Foss på side 121. Der står det at han hadde ei datter, Birgit som ble gift med Jakob Knudsen Jørstad fra Sjernarøy. MEN: det står et spørsmålstegn etterpå.

Altså - bygdebokforfatteren er usikker på om det er Jakob Knudsen fra Jørstad på Sjernarøy som ble gift med Birgit.

Hvis jeg ser i boka "Finnøy Gard og ætt, Sjernarøy 1" [2] (side 50) står en Jakob Knudsen nevnt på garden Jørstad. Det står at han ble født omkring 1540 og døde i 1618. Det står ikke noe om at han giftet seg med Birgit Tormodsdatter fra Foss på Hjelmeland. I Sjernarøyboka står det at Jakob Knudsen giftet seg med ei Marit Ormsdatter fra Byre på Finnøy og senere med ei Kari Larsdatter Galt fra Valen i Kvinnherad.

I boka "Soga um Vats" [3] står det de samme opplysningene som du finner i Sjernarøyboka, altså ikke noe om et ekteskap med Birgit Tormodsdatter fra Foss på Hjelmeland.

Det ser altså ut til å være tvil om ekteskapsforholdene her. Dette underbygger altså det at man ikke skal ta FS for god fisk. Veldig fint om du etterfyller i denne tråden om du finner ut noe mer :)

Kilder:
[1] Hjelmeland Gardar og folk 1, Trygve Brandal, ISBN:82-7096-377-1
[2] Finnøy Gard og ætt IV, Sjernarøy 1, Hans Eyvind Næss, ISBN:978-82-7096-406-2
[3] Soga om Vats, Nils Dybdahl-Holthe, ISBN:82-991386-0-4

Sigmund Jakobsen
Kontakt:

Legg inn av Sigmund Jakobsen » 22. januar 2010 kl. 10.50

Takk for bryderiet med oppslag i Hjelmeland-boka, Espen.
Da får vi foreløpig betrakte dette ekteskapet som en teori framsatt i Hjelmeland-boka uten at den underbygges.
Såvidt jeg forstår, er Sjernarøy-bøkene atskillig nyere (2006) enn Hjelmeland-bøkene, og når teorien ikke gjentas der, sier det kanskje litt om hvordan lokalhistorikerne vurderer teorien?

Siden Knut Knutsen Jørstad og Marita Ormsdatter er i anerekken til så mange amatørslektsgranskere, oppfordrer jeg andre som kan ha noe som belyser saken, til å melde seg.
Jeg kommer tilbake hvis jeg finner noe mer.
Mvh
Sigmund

Espen Berg
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 22. januar 2010 kl. 10.58

Sigmund: jeg ser aldri på det som bryderi å måtte slå opp i bygdebøker jeg har stående i hylla :) Bare moro å være til hjelp. Ekstra moro er det jo når det havner i mitt anenedslagsfelt. Har mye slekt fra både Hjelmeland og Sjernarøyane.

Som du skriver så er Sjernarøybøkene nyere enn Hjelmelandbøkene (omkring 20 år nyere). Det er jo nå en gang slik at om noe tvilsomt blir gjentatt mange nok ganger så blir det "en sannhet". Det er et utall av slike rundtforbi på Internett. Derfor er det veldig lurt å selv sjekke mot originalkilder der det lar seg gjøre, eller å kryssjekke annen litteratur. Det viktigste av alt er uansett å ta med kildedokumentasjon i arbeidet sitt slik at man kan gå tilbake senere og etterprøve.

Jeg ser fram til fortsettelsen av denne saken for å lære og for å høre fra dere hvordan koblingen mellom Birgit Tormodsdatter Foss og Jakob Knudsen Jårstad faktisk er (om det i det hele tatt er en kobling).

Jeg stiller meg bak oppfordringen til Sigmund om at de som har noen opplysninger her følger opp i denne tråden til alles beste :)

Svar

Gå tilbake til «Hjelmeland»