Ytre Jordalen - Jon Andersson Kvisvik f. 1753

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
gj10592
Sted: Vear

Ytre Jordalen - Jon Andersson Kvisvik f. 1753

Legg inn av gj10592 » 14. januar 2010 kl. 11.48

Hei,

Søker informasjon om følgende personer som har tilknytting til Tingvoll og Ytre Jordalen:

Anders Jonsen, Johnsen eller Jonson, født 1789 og hans kone;
Gjertrud Kristensdotter Kvisvik (også nevnt som Gjertrud Christensdtr.) f. 1793.
Anders skal være født på plassen Haltbakkan under Kvisvik og Gjertrud var fra gården Bakkan under Kvisvik - dette ut fra informasjon jeg har fått på tidligere etterlysning registrert her på forumet (tittel: J. Jordahl og Ingeborg Olsdatter). Jeg har imidlertid ikke klart å finne den informasjonen i Straumsnesboka (bind 1). Noen som vet om det er feil Haltbakkan-gård jeg finner i første bind? Kvisvik finner jeg ikke i det hele tatt, så det er kanskje en annen bok? Hvis noen vet er jeg åpen for belæring. :wink:

Faren til Anders var husmann Jon Andersson (eller -sen) Kvisvik f. 1753 og
moren Marit(h) Olsdotter (eller -datter) f. 1751.

Faren til Gjertrud var gardmann Kristen Iverson Kvistvik,
moren var Gjertrud Olsdotter. Fødselsår ukjent.

Disse personene er såvidt nevnt i Straumsnesboka bind 1, men ikke hvor de kommer fra, står kun nevnt som foreldre til Anders og Gjertrud som bosatte seg på Ytre Jordalen.
Jeg lurer derfor på om noen har noen tips bl.a. i forhold til hvor Jon Andersson og Marit Olsdotter kom fra? Og det samme når det gjelder Kristen Iverson og Gjertrud Olsdotter?
Fødselssted og -år, foreldre/søsken og ellers alt som kan nøstes videre på hadde vært fint.

Har begynt å få oversikten fra Anders Jonsen og Gjertrud Kristensdotter for tiden fra 1816 og fremover, men mangler mye på tiden og slektsleddene før 1816. Mulig det er andre bygdebøker som kan fortelle noe, så hvis noen har mulighet til å gjøre oppslag f.eks. i Halsaboka (hvis den er relevant), hadde det vært kjempefint.

Absolutt alle tips og opplysninger mottas med takk!

Mvh Geir

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Ytre Jordalen - Jon Andersson Kvisvik f. 1753

Legg inn av Tore Kristiansen » 14. januar 2010 kl. 12.10

Om garden Kvisvika finner du i bind 2. :)
:) Tore

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 14. januar 2010 kl. 12.29

Og de er alle sammen på garden Kvisvika i FT1801.
Der står det vel hvem som var mora til Jertru også?

En ting som er kjekt for Nordmøre er at du kan søke på vielser og døpte på IGI hos Familysearch. De har notert nesten alle kirkebøkene (ikke korrekturlest) for Nordmøre fram til ca. 1860. Det som mangler er Kristiansund (1832-1842 er med), de i Kvernes sogn som brukte Øre kirke i Batnfjorden, og det ser ut som om døpte gutter i Surnadal mangler før 1800. På deler av 1820-tallet mangler også døpte i Sunndal (Hov, Romfo sogner) mens Øksendal er med.

Tingvoll sogn 1702-1725 og 1732-1753 finnes døpte og viede på VRI hos Familysearch men det er en overlapp de siste årene der med den nye kirkeboka. Det kan se ut til at boka 1702-1725 var kirkeboka for hele Tingvoll prestegjeld.
Oversikt over kirkebøkene trenger du for å vite når det finnes kirkebøker.

Det er lettere å lete i IGI/VRI og når du finner en innføring der, er det lett å sjekke med originalen i de skanna kirkebøkene. :)
Et eksempel er dåpen til Jertru. Der står navn på mora, det samme navnet som i FT1801, og nå kan du bare slå opp i kirkeboka sjøl og se hva som står i originalen. :)

gj10592

Legg inn av gj10592 » 14. januar 2010 kl. 14.40

Hei Tore - og igjen takk for god hjelp! :D

Jeg mistenkte at det kunne være et annet bind av Straumsnesboka jeg trengte ja, dumt at jeg ikke orienterte meg bedre på forhånd - har nettopp mottatt bind 1, men da var det akkurat ikke nok skjønner jeg.

Informasjonen om hver gård og beboerne varierer jo endel i bind 1, kan du si noe om hvor omfattende omtalen av Kvisvika (Qvisvig) og folket der er i bind 2?
Dersom den gir noen informasjon bakover, altså tiden/slektsledd før Jon Andersen og Marith Olsdtr, er det jo mulig jeg må vurdere ny kontakt med Tingvoll Sogelag.
Det er egentlig tiden før Jon og Marith jeg er aller mest ute etter, så spørsmålet mitt var kanskje litt klønete formulert i utgangspunktet. :oops:

Takker for tipset om Famiysearch også, skal prøve ut den litt.
Når det gjelder kirkebøker blir jeg litt forvirret når det gjelder Stangvik, Stangvik/Halsa og Tingvoll - men det jeg har funnet på egenhånd (etter gode tips i forrige etterlysning!) har jeg funnet i Stangvik/Halsa så langt. Men for Kvisvik er kanskje Tingvoll mer aktuelt..?
Føler at det blir litt famling i blinde når jeg ikke helt vet hvilke kirkebøker som er aktuelle, så har du et godt tips der også ville det vært flott.
Hvis du har tid og anledning...

Mvh Geir

Tore Kristiansen

Legg inn av Tore Kristiansen » 15. januar 2010 kl. 18.51

Jeg har ikke bind 2 av Straumsnesboka hjemme, så jeg kan ikke svare deg på hvor stor omtalen av Kvisvika er.

Kvisvika hørte til Frei sogn i Tingvoll prestegjeld fram til Straumsnes sogn ble opprettet på 1860-tallet. Straumsneset var delt i tre sogn før de fikk sitt eget. Du må se på kartet og tenke hvordan de lettest kunne komme seg til kirke med båt. :)

gj10592

Legg inn av gj10592 » 15. januar 2010 kl. 20.33

Ok, tusen takk for tilbakemeldingen Tore.
Da får jeg gå inn og telle sannsynlig antall åretak til kirkene. :wink:

Dersom det er noen andre som har tilgang til Straumsnesboka bind 2 og eventuelt er villige til å gjøre et oppslag, så hadde det vært kjempefint.
Et hint om Kvisvik (dengang Qvisvig) har fått omfattende eller sparsommelig omtale i boka mottas også med takk.

gj18422
Sted: Sarpsborg

Legg inn av gj18422 » 6. februar 2013 kl. 22.50

Hei - på side 476 i Bind 1 finner du sikkert det du leter etter i Jordalen Straumsnes.
http://www.nb.no/nbsok/nb/7a991849414d5 ... d98fed#477
I søkbar form på Nasjonalbiblioteket sine sider.
Gards- og ættesoge for Straumsnes. Bind 3 er også der, men fant ikke Bind 2.
Lykke til. :wink:

60880
Sted: VÅGLAND

Legg inn av 60880 » 16. november 2014 kl. 20.12

Hei,

Tror det er denne familien du er på utkikk etter:

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=129651

Det har vært en vanskelig familie å finne sikre opplysninger om, og vi vil gjerne ha tilbakemelding om du vet noe mer om dem :)

Vennlig hilsen
Marie

Svar

Gå tilbake til «Tingvoll»