Lars Larsen With, f. 18.juni 1814, død når?

Moderator: MOD_Troms

Svar
Brukeravatar
Vigdis Eilertsen Nysted
Sted: NYGÅRDSJØEN

Lars Larsen With, f. 18.juni 1814, død når?

Legg inn av Vigdis Eilertsen Nysted » 18. desember 2009 kl. 23.09

Lars Larsen With er min 3. tippoldefar. Han ble født 18. juni 1814 på Skjelnesplass, Lavangen (Ibestad).
Han var gift 4 ganger. 3.gangen han giftet seg, i 1872, var året etter han flyttet til Leikvik i Torsken. Her ble han altså gift, i 1872 med Petrikka Margrete Svendsdatter, og i 1884 med Johanna Elisabeth Olsdatter. I 1890 får de datteren Karoline Marie Larsdatter, som blir døpt i Ibestad 4. sep 1892. Da står det et kors etter farens navn, noe som tyder på at Lars Larsen With kan være død allerede i -92. Men en ukjent kilde sier -94.
Spørsmålet er først og fremst: Når og hvor døde Lars Larsen With? Jeg har pløyd gjennom mange kirkebøker for å finne dette, uten resultat. Kan noen hjelpe meg?
En annen ting er at denne Lars Larsen With var en noe sagnomsust person fordi han drev med helbreding, runebomme, var "kvaksalver"... I filmen "Nattseilere" er det hans skikkelse som fant "Båremor" i fjæra, iflg Årbok for Senja 13-14, 1984 -85.
Er det noen som kan hjelpe meg med historier om Lars Larsen With?
Vigdis E. Nysted
mob 90791107

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Lars Larsen With, f. 18.juni 1814, død når?

Legg inn av dn01013 » 19. desember 2009 kl. 11.27

Ved søk på hva andre slektsforskere har funnet i kirkebøker, slektsbøker, bygdebøker osv og registrert i DIStreff finner jeg at hele 6 slektsforskere har funnet hans dødsår :-)

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 19. desember 2009 kl. 16.36

Alf Christophersen skrev:Ved søk på hva andre slektsforskere har funnet i kirkebøker, slektsbøker, bygdebøker osv og registrert i DIStreff finner jeg at hele 6 slektsforskere har funnet hans dødsår :-)

En av hovedhensiktene med å vise slekta rundt den enkelte er å gjøre det synlig hva den enkelte vet om slekten rundt og dermed avklare om det har verdi å kontakte den enkelte ang. de informasjoner man er på jakt etter.

Anbefaler derfor å ta kontakt med den enkelte her og sjekke hvor de har dødsår og sted fra, enten noen som nevner det i en bok eller en primær kilde som kirkeboka.

Lykke til.

gj03489
Sted: KVALØYA

Legg inn av gj03489 » 27. desember 2009 kl. 16.22

I boka "Lauvangr" av Ellev Olai Fredriksen (utgitt første gang l931) heter det om Lars Larsen With: På Heimen bodde i forrige århundre også en husmann som kunde arbeide nesten alle mulige ting. Folk kalte han Lars With, men han het egentlig Lars Larsen, og var oppfostret på Plassen. Av forstermoren, Inger på Plassen, hadde han lært å helbrede forskjellige slags sykdommer. (...)Da han også var klokere enn andre, blev det sagt av han hadde vært på Wittenberg-skolen og hadde lært litt av hvert. Han blev da kalt Lars Wittenberg, men snart blev dette til bare Lars With. Hans forfedre var flyttlapper som hadde bosatt sig på Plassen. En datter av presten Vegner på Ibestad, Lovise Vegner, var gift med en bondemann på Indregård i Salangen. Deres datter, Pernille Persdatter, blev i l824 gift med Lars With, og de bodde på Heimen som husmannsfolk". Så langt Ellev Fredriksens egne ord. Også Salangen bygdebok oppgir at Lars Larsen With var gift med Pernille Pedersdatter (f. 1803) fra Indregård.

Brukeravatar
Vigdis Eilertsen Nysted
Sted: NYGÅRDSJØEN

Legg inn av Vigdis Eilertsen Nysted » 27. desember 2009 kl. 17.19

Hei
Jeg er kjent med dette, da jeg har "Lauvangr". Jeg har også en del andre historier som Arthur Brox har utgitt.
Det jeg er ute etter, er primærkilden for hans dødsdato.
Vigdis E. Nysted
mob 90791107

Ard-Eirik Hermansen
Sted: TENNEVOLL

Legg inn av Ard-Eirik Hermansen » 7. juni 2010 kl. 0.03

Hei !

With-slekta er stor. Min tippoldemor Inger Johnsdtr., Holmen i Spansdalen var søskenbarn med Lars Larsen With. Inger's mor Sidsel Pedersdtr., Skifte i Gratangen, ble gift med John Nilsen, Holmen i Spansdalen.

Ser at Astafjord bygdebok v/Forfatter Tore Meyer har dødsåret 1894. Jeg har også prøvd å lete etter dødsdatoen i både ministeralboka og klokkerboka uten resultater.

Kanskje du skal kontakte Tore Meyer og spørre han, hvor han har den informasjonen fra. Kanskje han har opplysninger fra skifte / booppgjør etter han ? Lensmannens dødsfallsprotokoll ?

Lykke til videre !!!

med hilsen
Ard-Eirik Hermansen

Svar

Gå tilbake til «Torsken»