Cautionist, ved vielse exp. 1749 ?

Med tidligere kommuner Ramnes og Våle

Moderator: MOD_Vestfold

Svar
dn22379
Sted: DANMARK

Cautionist, ved vielse exp. 1749 ?

Legg inn av dn22379 » 1. desember 2009 kl. 21.15

Hei

Et banalt spørgsmål som ikke er en egentlig aneefterlysning, men jeg er i tvivl om hvor jeg ellers kan fremsætte det:

da vores tip 3 oldeforældre blev viet i Undrumsdal Kirke i 1749, står der i Kirkebogen til sidst:

Caution.: Vincent Stoltenberg - ( Min tilføjelse:brudens fader = Mogens Stoltenberg, broder til Vincent, var død på vielses-tidspunktet)

Det jeg godt kunne tænke mig at vide er: hvad indebar det at "cautionere" i forbindelse med en vielse ?

På forhånd tak.

Mvh

Jan
Hobro
DK

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Cautionist, ved vielse exp. 1749 ?

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. desember 2009 kl. 21.56

Det er nok den samme funksjonen som forlovere har i dag. De skal bl.a. gå god for at brudefolkene ikke er gift fra før, i tillegg til at de er vitner til ekteskapsinngåelsen.

Mvh
Else b.

dn22379

Legg inn av dn22379 » 1. desember 2009 kl. 22.48

Hej Else B.

Tak for dit svar.

Én cautionist ser på dette tidspunkt ud til at være nok, eller måske fordi cautionisten kendte begge, der blev viet.

Mvh

Jan

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 1. desember 2009 kl. 23.42

Det er denne vielsen du mener, går jeg ut fra?

Monsieur Caspar Holm og Jomfru Maren Stoltenberg, viet 22. august?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-7

Det er jo også en mulighet for at det var nok med én "cautionist", siden det åpenbart dreide seg om "kondisjonerte" personer, som dessuten hadde bevilling til å vies uten foregående trolovelse.

Bare en tanke :)

Mvh
Else B.

dn22379

Legg inn av dn22379 » 2. desember 2009 kl. 22.14

Hej Else B.

Igen tak for dit svar og dine bemærkninger til vielsen, som ganske rigtig drejer sig om mine tip-3 olderforældre Caspar Holm og Maren Stoltenberg's vielse i 1749

Der er det lidt specielle ved oplysningerne i kirkebogen at jeg på et tidspunkt havde fået tilmailet en anetavle vedrørende Maren Stoltenberg, hvoraf fremgik at det skulle være Maren (min tilføjelse: Vincentsdatter) Stoltenberg, der var blevet viet med Caspar Holm

Efter nogen granskning fandt jeg ud af at det var Maren (min tilføjelse: Mogensdatter) Stoltenberg, det drejede sig om.

Så det forvirrede mig lidt fra starten af, at Vincent var Cautionist.

Via hjælp via slektsforum'et har jeg fået afklaret at vielsen foregik i Undrumsdal kirke, som var (er ?) et anneks til Våle Kirke.

Mvh

Jan

Hobro

Svar

Gå tilbake til «Re»