Søstrene Signora Asta Pehrsson og Ellen Hansine Nielsen
Moderator: MOD_Telemark
-
- Sted: OSLO
Søstrene Signora Asta Pehrsson og Ellen Hansine Nielsen
Søker opplysninger om ektefeller og evt. barn.
Signora Asta, født i Kragerø 15.02.1888, død i Kragerø 07.05.1981. Opplyst å være enke da hun døde.
Ellen Hansine, født i Kragerø 19.11.1890, død 30.12.1984. Opplyst å være enke da hun døde. Hun hadde dattera Anny Randine, født i Oslo 07.11.1915, død i Kragerø 14.10.1997. Dattera var ugift. Veit ikke om Ellen Hansine hadde flere barn.
Signora Asta og Ellen Hansine er gravlagt i Kragerø, men har ikke samme grav som sine ektefeller. De har samme gravsted som sine foreldre Peder Anton (1861-1945) og Emma Jensen (1864-1952)
Signora Asta, født i Kragerø 15.02.1888, død i Kragerø 07.05.1981. Opplyst å være enke da hun døde.
Ellen Hansine, født i Kragerø 19.11.1890, død 30.12.1984. Opplyst å være enke da hun døde. Hun hadde dattera Anny Randine, født i Oslo 07.11.1915, død i Kragerø 14.10.1997. Dattera var ugift. Veit ikke om Ellen Hansine hadde flere barn.
Signora Asta og Ellen Hansine er gravlagt i Kragerø, men har ikke samme grav som sine ektefeller. De har samme gravsted som sine foreldre Peder Anton (1861-1945) og Emma Jensen (1864-1952)
Re: Søstrene Signora Asta Pehrsson og Ellen Hansine Nielsen
Hei. Jeg har funnet flg. om Signora
I 1925 bor det på Gundersholmen nr.3. ei Signora Person som jobber i moteforretning. hun er født 1885, det kan muligens være feil ført. På samme adresse bor også familien Pedersen Anders f.1875, Marie f.1877, Nanna f,1899 og Peder f.1901. Hun leier nok et rom hos disse.
I 1947 bor Signora i Smedsbukta 40. og i 1961 bor hun et par huser lengre bort i gata, i nr. 34.
Hun bor da i samme hus som tanta til min onkel.
Jeg kontakter han i morgen for flere opplysninger. Kanskje han kjenner til flere opplysninger om denne familien.
Om det er av interesse kan jeg også skaffe bilder av husene.
Peder Anton med familie bodde og jobbet på Gundersholmen i 1900.
I Historieglimt fra 2001 kan du lese om livet og driften på Kragerø Jernstøperi.
Du får helt sikkert lånt den på biblioteket. Kan virkelig anbefales om du har ønsker mer info om livet til på den lille øya i Kragerø.
Emma og Anton Jensen bor på Gundersholmen i 1910. Og i 1925 bodde de på Øya 11A.
Enken Emma bor hos Signora i Smedsbukta 40 i 1947.
Ellen Hansine har jeg ikke funnet ennå. Ei heller hennes datter.
Jeg kommer helt sikkert tilbake med flere opplysninger senere.
Mvh Kerstin Thorsen.
I 1925 bor det på Gundersholmen nr.3. ei Signora Person som jobber i moteforretning. hun er født 1885, det kan muligens være feil ført. På samme adresse bor også familien Pedersen Anders f.1875, Marie f.1877, Nanna f,1899 og Peder f.1901. Hun leier nok et rom hos disse.
I 1947 bor Signora i Smedsbukta 40. og i 1961 bor hun et par huser lengre bort i gata, i nr. 34.
Hun bor da i samme hus som tanta til min onkel.
Jeg kontakter han i morgen for flere opplysninger. Kanskje han kjenner til flere opplysninger om denne familien.
Om det er av interesse kan jeg også skaffe bilder av husene.
Peder Anton med familie bodde og jobbet på Gundersholmen i 1900.
I Historieglimt fra 2001 kan du lese om livet og driften på Kragerø Jernstøperi.
Du får helt sikkert lånt den på biblioteket. Kan virkelig anbefales om du har ønsker mer info om livet til på den lille øya i Kragerø.
Emma og Anton Jensen bor på Gundersholmen i 1910. Og i 1925 bodde de på Øya 11A.
Enken Emma bor hos Signora i Smedsbukta 40 i 1947.
Ellen Hansine har jeg ikke funnet ennå. Ei heller hennes datter.
Jeg kommer helt sikkert tilbake med flere opplysninger senere.
Mvh Kerstin Thorsen.
-
Takk for informasjon så langt!. Her var det mye nytt og noe jeg visste fra før. Jeg har sjøl vært på Gunnarsholmen for ca. 24 år siden Har du bilder av husene de bodde i, er jeg sjølsagt interessert i det.
Sist redigert av Trond Øivindsson Lunde den 12. desember 2011 kl. 21.21, redigert 2 ganger totalt.
Nå har jeg snakket med flere, men dessverre så husket de ikke så mye.
Ellen Hansine var en liten dame, men Signora Asta var en høy stor dame med veldig tykke bein som hadde vondt for å gå.
Etter å ha bodd endel år i Smedsbukta 34 flyttet hun litt lengre opp i gata til et hus, som ble kallt "Sofies Minde" Det var et hjem for enslige damer, drevet av et legat.
Mulig hun bodde der til hun døde. Det er litt uklart.
Signora skal ha blitt enke tidlig. Og noen barn hadde de ikke hørt om.
Ellen Randine og datteren har jeg ikke funnet ut noe mer om.
Jeg legger inn noen bilder i neste sending.
Mvh Kerstin.
Ellen Hansine var en liten dame, men Signora Asta var en høy stor dame med veldig tykke bein som hadde vondt for å gå.
Etter å ha bodd endel år i Smedsbukta 34 flyttet hun litt lengre opp i gata til et hus, som ble kallt "Sofies Minde" Det var et hjem for enslige damer, drevet av et legat.
Mulig hun bodde der til hun døde. Det er litt uklart.
Signora skal ha blitt enke tidlig. Og noen barn hadde de ikke hørt om.
Ellen Randine og datteren har jeg ikke funnet ut noe mer om.
Jeg legger inn noen bilder i neste sending.
Mvh Kerstin.
Her kommer det noen bilder fra Øya, Smedsbukta og Gundersholmen.
Jeg har aldri lagt ved et vedlegg i dette forumet før, så jeg håper det går greit.
Kerstin.
Jeg har aldri lagt ved et vedlegg i dette forumet før, så jeg håper det går greit.
Kerstin.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Her kommer et bilde til fra Jernstøperiet på Gundersholmen.
Kerstin
Kerstin
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Mange takk for bildene.
Jeg har fått vite at Ellen Hansine også hadde dattera Lilla og sønnen Bjørn. Nytt om Signora Astas mann og barn, innlegg 10 og 11 http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
Jeg har fått vite at Ellen Hansine også hadde dattera Lilla og sønnen Bjørn. Nytt om Signora Astas mann og barn, innlegg 10 og 11 http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... aak=#anker
-
Jeg har funnet ut at Ellen Hansine ble gift enten 1914 eller 1915 med Ole Andreas Nielsen (24.09.1892-14.10.1964). Det var 5 barn. Foruten nevnte Anny Randi (ikke Randine)var det Ingeborg Elise (1918-2008), Nils Anker, Per (1922-2008) og Bjørn (1925-2009). De to siste var født i Sarpsborg, men jeg finner bare Bjørn i fødselsregisteret der. Ingeborg Elise skal være født i Larvik, men jeg kan ikke henne.
Søker opphavet til Ole Andreas. Han ble gravlagt på Østre Gravlund i Oslo, og har samme grav som svigersønnen (Ingeborg Elises mann) Jerod Clifford Johansen (1920-1984)
Søker opphavet til Ole Andreas. Han ble gravlagt på Østre Gravlund i Oslo, og har samme grav som svigersønnen (Ingeborg Elises mann) Jerod Clifford Johansen (1920-1984)
Hei.
Jeg har akkurat beg å lete etter min familie, som forøvrig er spredd for alle vinder,- og startet i Kragerø, der min farfar Anker Nielsen vokste opp hos sin mor Ellen Nielsen. Så det var morsomt å lese innleggene som angikk min oldemor og hennes søster. Jeg var jo på besøk der menge ganger sammen farfaren min på besøk til oldemor Ellen og tante Signora.
Anker Nielsen er da altså min farfar, og han døde 2.påskedag i år i Stavern. Han og min farmor,-som lever,-flyttet til Stavern i 1964-65, og ble der. De har tre barn, min pappa Svein Krogh, min onkel Asbjørn Nielsen og min tante Laila Krogh. Jeg har også beholdt Krogh fra min farmor Sylva Nielsen (Ankers kone), hun har navnet med seg fra Vestvågøy i Lofoten. Min farfar Anker er også den siste av Ellen Nielsen sine gjenlevende barn.
Har forsøkt å finne ut noe mer om Ankers foreldre og besteforeldre, men jeg er ingen kløpper akkurat...
Mvh Linda Krogh, Lørenskog.
Jeg har akkurat beg å lete etter min familie, som forøvrig er spredd for alle vinder,- og startet i Kragerø, der min farfar Anker Nielsen vokste opp hos sin mor Ellen Nielsen. Så det var morsomt å lese innleggene som angikk min oldemor og hennes søster. Jeg var jo på besøk der menge ganger sammen farfaren min på besøk til oldemor Ellen og tante Signora.
Anker Nielsen er da altså min farfar, og han døde 2.påskedag i år i Stavern. Han og min farmor,-som lever,-flyttet til Stavern i 1964-65, og ble der. De har tre barn, min pappa Svein Krogh, min onkel Asbjørn Nielsen og min tante Laila Krogh. Jeg har også beholdt Krogh fra min farmor Sylva Nielsen (Ankers kone), hun har navnet med seg fra Vestvågøy i Lofoten. Min farfar Anker er også den siste av Ellen Nielsen sine gjenlevende barn.
Har forsøkt å finne ut noe mer om Ankers foreldre og besteforeldre, men jeg er ingen kløpper akkurat...

Mvh Linda Krogh, Lørenskog.
-
Hei. Linda. Så morsomt at jeg fikk tak i slektninger jeg ikke vistte om på dette forumet. Jeg har sendt deg en melding.
Trond
Trond
Hei!
Jeg er oldedatter av Ole Andreas Nielsen, og har funnet svært lite om hans familie. Iflg en tante, kommer familien hans fra Sandnes.
Kan noen hjelpe meg?
Mvh Linda Krogh
Jeg er oldedatter av Ole Andreas Nielsen, og har funnet svært lite om hans familie. Iflg en tante, kommer familien hans fra Sandnes.
Kan noen hjelpe meg?
Mvh Linda Krogh
-
Takk for denne hjelpen med min oldefar. Jeg klarer ikke å finne ut av mer om hans foreldre, eller besteforeldre...vet at Ole A Nielsen hadde en søster, men finner ikke ut mer.
Linda
Linda
-
Dette er antakelig fra gullbrylluppet (1936) til Peder Anton og Emma Jensen som sitter ved bordenden. Damene som står i bakgrunnen er fra venstre barnebarna Else Ovidie Franke og Anny Randi Nielsen. Døtrene Aasta Signora Persson og Ellen Hansine Nielsen. Dessverre veit jeg ikke hvem som sitter rundt bordet.